آیت الله حاج آقا سید جلال فقیه ایمانی

حضرت آیت الله سیدجلال فقیه ایمانی از چهره های درخشان و علمای دوران معاصر است. فعالیتهای علمی وی همچون نگین درخشانی در جهان تشیع می درخشد.

محتویات

ولادت
در محضر اساتید
تشکیل خانواده

فعالیت های علمی فرهنگی
وفات

ولادت

حضرت آیت الله آقای سید جلال الدین فقیه ایمانی فرزند ارشد مرحوم آیت الله حاج سید مصطفی فقیه ایمانی در 19 فروردین 1311 هجری شمسی در اصفهان قدم به عرصه وجود گذارد.

در محضر اساتید

وی پس از رسیدن به سن تحصیل، دوره ابتدایی را در اصفهان به پایان رسانید و از درس استادانی به نام، همچون حضرات آیات حاج شیخ حیدر علی صلواتی، حاج شیخ یحیی فقیه ایمانی، حاج شیخ فضل الله ذوعلم و حاج شیخ محمد حسن نجف آبادی بهره برد. ایشان از این پس به شهر قم رفت و دروس عالی حوزه علمیه را در محضر اساتید معظم آیت الله حاج شیخ مرتضی حائری و آیت الله سلطانی و مرحوم علامه طباطبایی فرا گرفت، و همچنین از درس آیات عظام آیت الله العظمی حجت، آیت الله العظمی بروجردی، آیت الله العظمی گلپایگانی و دیگر بزرگان کسب فیض نمود. وی در سن 26 سالگی به نجف اشرف مشرف گردید و در حلقه درس مراجع حوزه نجف آیت الله حکیم و آیت الله شیخ حسین حلی شرکت نمود، سپس افتخار استفاده علمی از محضر حضرت آیت الله العظمی حاج سیدابوالقاسم خویی را یافت.

تشکیل خانواده

آیت الله ایمانی در سن 28 سالگی با خاندان استاد خویش حضرت آیت الله العظمی حاج سیدابوالقاسم خویی وصلت نمود و دختر ایشان را به همسری گرفت. ثمره این ازدواج هفت پسر نیز سه دختر است.

فعالیت های علمی فرهنگی

آیت الله فقیه ایمانی پس از بازگشت به ایران 1349 شمسی، ضمن تصدی سمت نمایندگی آیت الله العظمی خویی در شهر اصفهان، به تدریس رسائل و کفایه در مدرسه علمیه ملا عبدالله مشغول شد و از اساتید برجسته در این امر به شمار می آمد. همچنین ایشان در مسجد اقدسیه و كازرونی به اقامه جماعت می پرداخت. پاسخگویی به سؤالات شرعی مقلدین آیت الله العظمی خویی و رسیدگی به مشكلات آوارگان از عراق، خانه سازی برای آنان، كمك به نیازمندان و برخی مؤسسات عام المنفعه جزء كارهای روزمره ایشان بود. آن فقید سعید در طول حیات خود خدمات ارزنده بسیاری به جامعه تشیع و حوزه های علمیه نمود که تأسیس موقوفات مرحوم آیت الله العظمی خویی از جمله کتابخانه های تخصصی در قم ، مشهد و اصفهان ، مدرسه علمیه در قم و مشهد و ساخت مجتمع مسکونی مدینت العلم با بیش از 300 منزل مسکونی برای طلاب درقم از جمله خدمات ارزشمند آیت الله سیدجلال الدین فقیه ایمانی است.

پس از فوت آیت الله العظمی خویی، حکم نمایندگی ایشان از سوی آیت الله العظمی سیدعلی سیستانی، مطابق شرایط سابق تمدید گردید. آن مرجع بزرگ نیز همواره به مرحوم فقیه ایمانی لطف داشت و از خدماتشان تقدیر و تشكر می كرد.

وفات

آیت الله سید جلال الدین فقیه ایمانی پس از دوران کسالت طولانی صبح شنبه 15 دی ماه 1386مطابق با 25 ذی الحجه 1428 دار فانی را وداع و دعوت حق را لبیک گفت. پیکر مطهر آن مرحوم پس از تشییع در شهر قم و اقامه نماز میت به امامت آیت الله العظمی وحید خراسانی درحرم مطهر حضرت معصومه (س) جنب مرقد همسرشان دفن شد.

منبع: سایت آیت الله فقیه ایمانی