حاج سیدعبدالمهدی آل طعمه موسوی

جناب آقای حاج سید عبدالمهدی آل طعمه در سال 1302 هجری شمسی در تهران متولد شده اند. جد بزرگوار ایشان مرحوم آقای حاج سید مهدی آل طعمه و پدربزرگوارشان مرحوم آقای حاج سید عباس آل طعمه، از شاخص ترین افتخارات این خاندان کلید دار حرم مطهر حضرت ابوالفضل العباس «علیه السلام» در کربلا بودند.

مرحوم حاج سید عبدالمهدی موسوی آل طعمه، بیست و هشتمین بقیه السَّلف از فرزندان حضرت امام موسی بن جعفر علیه الصلوه و السلام بود که با وسعت نظر، سماحت و بزرگواری فراخ، به تعریف و انجام مسئوولیت های سترگ و ایفای نقش های شگرفی در حوزه های مختلف علمی، آموزشی، بهداشت و درمان، عمران و آبادانی و بویژه نشر معارف اسلامی پرداخت.

ایشان از مؤسسین و بنیانگذاران و چهره شاخص جامعه تعلیمات اسلامی به شمار می آمدند.

با تاسّی به سیره نبیّ مکرم اسلام، حضرت محمد «صلی الله علیه و اله و سلم»، خاستگاه گسترش معارف الهی و آرامش مسلمین را در احداث مسجد یافت و به عمران مساجد شکوهمند، همچون مسجد الغدیر و سمجد حجت اکبر و ده ها مساجد در گوشه و کنار ایران اسلامی، اهتمام ورزید.

با اقتداء به حضرت مولی الموحدین، امیر المومنین، امام علی «علیه الصلوه و السلام»، درد درمندان وی را بی قرار می ساخت که او با همت عالیه خود نسبت به تاسیس بیمارستان خیریه فوق تخصصی سوم شعبان، همت گمارد. این بیمارستان که مزین به نام امام حسین «علیه السلام» گردیده و دارای چهار بخش اصلی و خدمات پلی کلینیکی و زایشگاه و درمانگاه های تخصصی می باشد در جنوب شهر تهران به عنوان یک مرکز خدمات بهداشتی درمانی مشغول خدمت به مردم آن منطقه می باشد.

با اقتداء به حضرت امام حسن مجتبی «علیه الصلوه و السلام»، در روزهای سخت زندگی، آزمون موفقیت آمیز خویش را در گستره سفره های اطعام نیازمندان می دانست و با پیروی از خاندان خویش به سفره داری برای زئران، ایتام و مساکین، اهتمام فرمود و در جهت پشتیبانی مؤسسات خیریه و تأمین ارزاق در مقاطع مختلف سال به ویژه ماه مبارک رمضان برای خانواده های نیازمند اقدام می نمود.

با اقتداء به حضرت امام محمد باقر «علیه الصلوه و السلام»، اندیشه دستیابی جامعه شیعیان به پیشرفت علم و خاصه علوم اهل بیت عصمت و طهارت «علیهم السلام» را در احداث مدارس اسلامی دریافت و به تاسیس ده ها مدرسه اسلامی و مجتمع های موفق آموزشی و پرورشی همچون الغدیر برای نوباوگان میهن اسلامی، اقدام نمود تا این مدارس اسلامی، صحنه تجلیگاه و رویش نسل های مومن به ساحت مقدس ولایت ائمه معصومین «علیهم السلام» باشند.

با تاسّی به حضرت امام جعفر صادق «علیه الصلوه و السلام»، و در راستای حمایت از حوزه های علمیه و گسترش فرهنگ و علوم اسلامی به ویژه مذهب حنیف تشیع با همکاری متمولین و خیرین و نیکوکاران متدین نستب به حمایت و پشتیبانی از حوزه های علمیه، علمای اعلام، و توسعه فضاهای فیزیکی مدارس علمیه در سراسر کشور اقدام نمود.

بدون شک، نام و یاد این بزرگ مرد در تاریخ پرافتخار خیرین و نیکوکاران و حامی اقشار آسیب پذیر جامعه و پشتیبان حوزه های علمیه و مروج فرهنگ اهل بیت «علیهم صلوات الله» و از پیشتازان انجام امور خیر در همه عرصه های جامعه از قبیل بهداشت و درمان، مسجد سازی، تأسیس مؤسسات خیریه عام المنفعه، تأمین جهیزیه، تأمین ارزاق برای خانواده های نیازمند و ده ها مورد دیگر به عنوان چهره ماندگار و الگوی مناسبی برای خدمت به جامعه خواهد درخشید.

امید است روح بلند آن سلاله رسول الله «صلی الله علیه و آله» و آن خادم اهل بیت «علیهم صلوات الله» در بهشت برین در جوار ائمه معصومین «علیهم السلام» برای همیشه متنعم باشد.

امید است راه، منش، همت، مدیریت، و همه صفات حسنه او برای جامعه به عنوان الگوی خدمت و کسب فضیلت و جلب رضای خداوند متعال و خشنودی قلب نازنین حضرت ولی عصر «عجل الله تعالی فرجه الشریف» قرار گیرد.

خلاصه ای از فعالیتها و اقدامات  فرهنگی- بهداشتی:

ایشان در طول حیات پر برکت خود همیشه منشا خیر برای جامعه و پشتیبان ضعفا و مستمندان بوده اند و از جمله کارهای خیری که ایشان در آن بانی بوده و یا سهمی در ان داشته  و دارند میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:

1-از موسسین جامعه تعلیمات اسلامی
2- از موسسین و مدیرعامل بیمارستان سوم شعبان در جنوب تهران
3- از موسسین درمانگاه سید الشهداء (عیله السلام)
4- از بنیانگذاران موسسه فرهنگی طلوع
5- ازبنیانگذاران و بانی دبیرستان دخترانه  الغدیر در جنوب تهران
6- از بنیانگذاران دبستان و دبیرستان اثنی عشری در جنوب تهران
7- از بینانگذاران مسجد الغدیر در میرداماد
8- از بیناگذاران و واقف مسجد اکبر ولی عصر (عج)  در میدان آرژانتین
9- از موسسین حسینیه کربلایی های تهران
10- از موسسین و بینانگذاران موسسه فرهنگی محبین الائمه (حسینیه محبین الائمه)
11-از موسسین و بینانگذاران تاسیس 110 مسجد، 110مدرسه، 110 حمام، و 110 منزل عالم در مناطق محروم  مرزی سنی نشین جهت شیعیان زیر نظر حضرت آیه الله العظمی مکارم شیرازی
12- از موسسین خوابگاههای دانشجویی ایران (دانشگاه شهید بهشتی)
13- بینانگذار و عضو موسسه های درمانی و بهداشتی کشور
14-بنیانگذار و عضو انجمن کمک به جزامیان
15- بینانگذار و عضو انجمن کمک به بیماران کلیوی
16-بینانگذار و عضو انجمن کمک به بیماران سرطانی
17-از بینانگذاران ستاد دیه کشور
18- عضو هیت موسسین و امناء مرکز تحقیقات پزشکی حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) در اصفهان
19-عضو هیات امناءموسسه تحقیقات و نشر معارف اهل البیت
20-عضو هیات امناء خیریه امام جواد (علیه السلام) دانشگاه صنعتی اصفهان و خوابگاه دانشگاه صنعتی اصفهان
21- از بیناگذاران و اعضا موسسه خیریه ایتام ولی عصر (عج) در جنوب تهران
22-از یبنانگذاران و اعضا بیمارستان امام زمان (علیه السلام) مشهد
و بانی و ساعی مبتکر در صدها امور خیریه دیگر در کلیه نقاط کشور عزیز جمهوری اسلامی ایران.

دل نوشته آقای حاج سیدحسین رضازاده در پی درگذشت استاد، پیر و مراد خود جناب آقای حاج سیدعبدالمهدی موسوی آل طعمه

«رِجالٌ لا تُلْهيهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَيْعٌ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ وَ إِقامِ الصَّلاةِ وَ إيتاءِ الزَّکاةِ يَخافُونَ يَوْماً تَتَقَلَّبُ فيهِ الْقُلُوبُ وَ الْأَبْصارُ»؛ «مردانی که نه تجارت و نه داد و ستدی، آنان را از یاد خدا و برپا داشتن نماز و دادن زکات، به خود مشغول نمی دارد، و از روزی که دلها و دیده ها در آن زیر و رو می شود می هراسند.» (سوره نور، آیه 37)

او برای من استادی عالی مقام بود. درس خدمت به جامعه، حضور در صحنه خیریه های عام المنفعه، بذل مال، دستگیری از بندگان نیازمند، حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه، ایجاد مرافق خیر در حوزه های دینی- فرهنگی-بهداشتی-درمانی-مددکاری و رسیدگی به امور جامعه را به من آموخت.

روحش شاد و یادش گرامی باد.

آن زمان که خداوند متعال بر خلقت انسان اراده فرمود نفخه ای از روح خویش در کالبد او دمید و از همین روی وجود انسان سرای خوبی ها و قلب او جایگاه صفات صفات و خصایل حمیده گردید و چه سعادتمندند آنان که در راه تجلی نمودن خوبی ها زندگی خود را با رایحه خوش نیکوکاری و سبقت گرفتن در امور خیر، معطر نمودند و آنان که سعادت اصلی را در راه خدمت به جامعه می جویند در واقع مصداقی از کلام نورانی حضرت حق: 

«إِنَّهُمْ کانُوا يُسارِعُونَ فِي الْخَيْراتِ وَ يَدْعُونَنا رَغَباً وَ رَهَباً»؛ «زیرا آنان در کارهای نیک شتاب می نمودند و ما را از روی رغبت و بیم می خواندند» (سوره انبیاء، آیه 90)

را در وجود خویش متجلی ساخته اند.

خدواند پس از خلقت انسان، فرشتگان را به تعظیم در برابر او امر کرد. از وجود مقدس خود در روح آدمی دمید و سرشتی گرانبها در او به ودیعه نهاد که رهنمون اشرف مخلوقات شود و همین سرمایه عظیم الهی بود که همه مخلوقات را در برابر انسان به تعظیم واداشت.

احسان، نوع دوستی، ایثار، گذشت، صداقت و تلاش برای جلب رضای خداوند از جمله ارزش هایی است که در ذات همه انسان ها وجود دارد اما تنها در برخی از افراد، منصه ظهور می یابد. این ارزش ها در صورت بروز، منشأ خیر و برکات بسیاری برای انسان ها شده و معنای واقعی انسانیت را به تصویر می کشند. آری، انسان هایی در گوشه و کنار این کره خاکی زندگی می کنند که با اعمالشان به انسانیت ارزش دوباره ای بخشیده اند.

این انسان های وارسته که می کوشند همه لحظه های عمر پربرکت خود را در راه رضای معبود و معشوق خویش صرف کنند، فضل خداوند متعال را طلب کرده تا با عنایت به همین ارواح پاک و سیرت های نیکو و اندیشه های والا، آنها را وسیله خدمت به مردم قرار داده تا در پرتو احسان و ایثار آنها بسیاری از نیازهای مردم برطرف شود و سالیان سال اثرات مادی و معنوی این حرکت های خدایی، همچنان پابرجا بماند.

توفیق خدمت به جامعه اسلامی و تأسیس ده ها مؤسسه خیریه عام المنفعه، بنیانگذاری مسجد باعظمت الغدیر، سکان داری بیمارستان سوم شعبان، آمیختن شب های ماه مبارک رمضان با برگزاری جلسات خیرین و نیکوکاران متدین و سالکان طریق معرفت در راستای حمایت و پشتیبانی از مؤسسات و خیریه های خدوم از باقیات الصالحات بزرگ مرد و نیکوکار خیراندیش شدروان عمده الاخیار مرحوم حاج سید عبدالمهدی موسوی آل طعمه بود. بدون شک نام و یاد آن عبد صالح که اسطوره گذشت و ایثار بود، برای همیشه بر این لوح زرین پرافتخار خادمان و حامیان علماء، دانشمندان علوم دینی و مؤسسات خیریه عام المنفعه خواهد ماند. اقدامات خیراندیشانه آن سلاله رسول الله که در راستای جلب رضای خداوند متعال و خدمت به مردم شریف ایران اسلامی صورت گرفت به عنوان باقیات الصالحات در کارنامه اعمال آن نیکوکار ارجمند ثبت گردیده است:

«وَمَا تُقَدِّمُوا لِأَنفُسِكُم مِّنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِندَ اللَّهِ هُوَ خَيْرًا وَأَعْظَمَ أَجْرًا»

لذا با الهام از تعالیم گرانقدر اهل بیت علیهم السلام و ضمن گرامیداشت یاد و خاطره آن چهره ماندگار، از درگاه خداوند متعال برای آن عزیز علوّ درجات و همجواری با اهل بیت عصمت و طهارت «علیهم السلام» و برای خانواده ارجمندش سعادت و سلامتی را از درگاه ایزد منان مسئلت می نمایم.

تقدیم به روح پاک استاد عالی مقام و مروج فرهنگ خیر در کشور
مرحوم مغفور خلد آشتیان حاج سیدعبدالمهدی موسوی آل طعمه
سیدحسین رضازاده
8 اردیبهشت ماه 1395
اصفهان
 
 
در مراسم ضیافت افطاری منزل حاج حسین سلیمانیان با حضور خیرین و نیکوکاران تهران و اعضاء هیأت مدیره بیمارستان سوم شعبان به منظور تجلیل از خدمات ارزشمند و کم نظیر سلاله السادات جناب آقای حاج سید عبدالمهدی موسوی آل طعمه لوح تقدیری از طرف مؤسسه اهل البیت «علیهم السلام» به ایشان اهداء گردید.