گفتگوی فیلم ساز مستند با آقای دکتر مهدی اذانی

مصاحبه با

آقای دکتر مهدی اذانی

عضو هیئت مدیره مجمع خیرین سلامت استان اصفهان

در رابطه با حاج سید حسین رضازاده

تاریخ مصاحبه: 1395

تاریخ و محل تولّد: 1320شمسی، اصفهان

تحصیلات: پزشک متخصص و فوق‌تخصص بیماری‌‌های کلیه

 

جنابعالی با آقای رضازاده از چه زمانی آشنا شدید و ارزیابی شما از فعالیت های ایشان در حوزه خدمات اجتماعی و در بخش سلامت کشور و استان اصفهان چیست؟

بنده نزدیک به 25سال است که با آقای رضازاده آشنایی و رفاقت دارم و به نظر من، ایشان انسان فوق‌‌العاده فعالی است که خدمات شایانی به جامعه کرده است. درخشان‌‌ترین ویژگی این دوست ما، اخلاق انسانی، حُسن خُلق و همّت بلند در راستای کمک به انسان‌ها و انفاق در راه خداوند است. این‌دو، از خصیصه‌‌های اصلی آقای رضازاده هستند و این جمله را بارها در جلسات خیریه و مانند آن، از خود ایشان شنیده‌‌ام که می‌‌گویند همگی رجاء واثق داریم که دنیا جای ماندن نیست و سرانجام، هرکسی بایستی زندگی را بگذارد و به سرای باقی بشتابد:
سه بیت سعدی

بس بگردید و بگردد روزگار                                   دل به دنیا درنبندد هوشیار

ای که دستت می‌رسد کاری بکن                              پیش از آن کز تو نیاید هیچ کار

نام نیکو گر بماند ز آدمی                                      به کزو ماند سرای زرنگار

(سعدی، مواعظ، قصاید، قصیدة 28)

به نظر ایشان، احسان و خدمت به جامعه، بزرگ‌ترین توفیق و سرمشقی است که برای زندگی خودش از آموزه‌های قرآن و اهل‌بیت(ع) انتخاب کرده‌‌اند و با همین آموزش‌‌ها توانسته‌‌اند خدماتی شاخص و فاخر در ابعاد مختلف انجام دهند.

در مجمع خیرین سلامت چه فعالیت هایی دارند؟

ایشان اوّلین‌بار که مجمع خیّرین سلامت تشکیل شد، به‌عنوان مدیرعامل انتخاب شدند و با داشتن این پست، توانستند انرژی و قدرت لازم را برای ادارة کارها به‌نحو مطلوب به‌‌کار گیرند؛ خصوصاً تعاملی که بین جامعة خیّرین، مجمع خیّرین سلامت کشور، مجمع خیّرین سلامت استان و دانشگاه علوم پزشکی، به همّت ایشان برقرار شد که این یک امر مهم و کار بسیار بزرگی بود. با پشتکار و جدّیتی که ایشان در این راه به‌خرج دادند، توانستند این امور مهم را انجام دهند.
> اگر کمی از زندگی آقای رضازاده به عقب برگردیم، من از دوستان و آشنایان شنیده‌‌ام که ایشان اوّلین‌بار مؤسسة مکتب العمار را در عنفوان جوانی تأسیس می‌‌نمایند و در راستای آموزش قرآن و اصول و عقاید به نوجوانان و جوانان این شهر اقدام می‌کنند و در زمان دفاع مقدس در زمینة کمک به رزمندگان، خصوصاً بخش تأمین دارو، خدمات شایان توجهی انجام داده‌اند.

از دیگر همکارانتان در این مجمع خیرین برایمان بگویید.

من عضو هیئت‌مدیره و هیئت‌امنای بسیاری از خیریه‌‌ها هستم؛ ازجمله بیمارستان‌‌های الزهرا(س)، خورشید، امین، سوانح سوختگی، و از سال 1367 به‌بعد، رئیس هیئت‌مدیرة خیریة حضرت ابوالفضل(ع) هستم که مخصوص بیماران کلیه و قلب است. بنابراین، چون خودم در این خیریه‌‌ها بوده‌‌ام با بسیاری از اعضای خیریه‌‌های دیگر دوست و آشنا هستم و هرکدام از این خیریه‌‌ها برای خودشان رئیس هیئت‌مدیره، مدیرعامل و اعضایی دارند؛ اما در مجمع خیّرین سلامت استان اصفهان، حاج‌آقا رضازاده به‌عنوان مدیرعامل و مدیری توانا و با برنامه‌‌ریزی مدوّن، همکاری تنگاتنگی با ستاد مرکزی تهران و با شخصیت‌‌های برجسته و شاخص دارند که به‌عنوان اعضای هیئت‌مدیره و رئیس هیئت‌مدیره با ایشان در انجام رسالت‌‌ها و اهداف، همکاری می‌‌نمایند.

در یک جمله آقای رضازاده را توصیف کنید.

توصیف‌کردن آقای رضازاده در یک جمله، خیلی مشکل است. می‌‌توان گفت که آقای رضازاده، فردی است که تمام همّ و غم و فکر و زندگی‌‌اش را برای پیشبرد اهداف خیر و عام‌‌المنفعه در ابعاد مختلف اجتماعی، خصوصاً در حوزة سلامت به‌کار گرفته است. ایشان مردی پرتلاش و خستگی‌‌ناپذیر و شکرگذار خداوند تبارک و تعالی است و همیشه می‌‌گوید که توفیقات روزافزونی که در زندگی دارم، مربوط به فضل و احسان خداوند متعال و عنایات ائمة اطهار(ع) و دعای خیر پدر و مادر و مردم شریف در حق من است و این مایة افتخار و سرافرازی من در جامعه و همچنین در پیشگاه خداوند متعال است.