معرفی مؤسسه اهل البیت علیهم السلام

مؤسسة تحقیقات و نشر معارف اهل‌البیت(ع)، از بدو تأسیس، محور فعالیت‌هایش را براساس نیاز مخاطب تعریف کرده و آنچه در وقف‌نامه و اساسنامه ذکر شده را پایه و ریشة فعالیت‌هایش قرار داده است.
نگرشِ پژوهشیِ صِرف، بدون درنظر گرفتن نشر و تبلیغ، هرگز هدف مؤسسة اهل‌البیت(ع) نبوده است؛ اما همّتش را بر این باور مصروف کرده که نشر و تبلیغ، پایه‌های تحقیق و پژوهش را می‌جوید تا راه را صحیح طی کند. متأسفانه امروزه در فعالیت‌های اسلامی، فاصلة زیادی بین پژوهش و ابلاغ وجود دارد؛ به‌گونه‌ای ‌که ابلاغ درصد بسیار ناچیزی از پژوهش را پوشش می‌دهد و چه بسیار مطالب ارزشمندی که از دسترس محتاجان دور مانده است. برای رفع این نقیصه، قبل از آغاز هر پژوهش باید زمینة عرضه آن بررسی شود و در همان چارچوب، تحقیقی صورت گیرد. به زمینة عرضه، از دو جهت باید توجه شود؛ اوّل نیاز و دوم آگاهی. مخاطب باید بداند چه می‌خواهد و آنچه می‌خواهد کجاست. این همان کاری است که هر متخصص فروش انجام می‌دهد و اتصال بین عرضه و تولید را فراهم می‌کند.
تمام بندهای یک تا ده وقف‌نامة مؤسسه، تبیین‌کنندة وظائف واحد علمی ـ‌ پژوهشی است. به زبانی دیگر، واحد علمی‌پژوهشی عهده‌دار انجام اهداف برپایی مؤسسه است و واحدهای دیگر، وظیفة ایجاد بستر و به‌کارگیری ابزارها را برعهده دارند.
براساس آنچه ذکر شد، واحد علمی ـ پژوهشی نیازمند نظارت مستمر از وضعیت فرهنگی است تا مخاطب را از نظر نیاز گروه سنی، فهم و دریافت، طبقه‌بندی کند و محور فعالیتش را بر آن پایه قرار دهد.

پس از مخاطب‌شناسی، فعالیت در بخش‌های مختلف با هدف تبیین فرهنگ الهی تشیّع اثنی‌عشری آغاز، محتوا آماده و سپس نوع ارائه با دسته‌بندی موردنیاز اعم از مقاله، نکته، پرسش و پاسخ، عکس‌نوشته، پاورپوینت و کلیپ تهیه می‌شود. کوشش برای ارائة مطالب به‌گونه‌ای است که دریافت‌کننده به‌راحتی به آنچه می‌خواهد دست یابد. در پایان مسیر، بازخورد فعالیت از کلمات مورد جست‌وجو تا مناطق و نظریات، دریافت و سپس مسیر اصلاح می‌شود.
بی‌تردید، انجام کامل آنچه ذکر شد، نیازمند گروهی متخصص و دردمند است. به امید آن‌که به دریا برسیم و به‌قدر نیاز آحاد جامعه به آگاهی و شناخت معارف حقۀ اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع)، گام هایی برداشته و به مخاطبان عرضه داریم.
غناي معارف اهل بيت «علیهم السلام» هر انسان دلسوخته اي را كه كمترين بهره را از آن برده باشد، وادار مي سازد تا حداكثر تلاش خود را براي رساندن آن به ديگران بنمايد.
- جهان در حصار تهاجمات گوناگون فرهنگي است و دسترسي دلباختگان حقيقت به راحتي ميسر نمي باشد.
- دسترسي آسان و سريع  همگان در هر نقطه و هر زمان به فرهنگ و معارف نجات بخش اهل البيت «علیهم السلام».
- تنظيم جريان  پژوهش از حيث؛ سهولت دستيابي به منابع.
- سهولت استفاده و هماهنگي محققين با نگرش و زمينه ي فعاليت يكسان در سراسر جهان. 
- دست يابي به موضوعات پژوهشي مورد نياز.
- ايجاد فضاي مناسب براي ابلاغ و انتشار تلاش فعاليت هاي پژوهشگران و انديشمندان.
اين مجموعه نفيس عظيم علمي-ديني كه بحق از آثار ماندگار دوران شكوهمند جمهوري اسلامي ايران كه مقارن با انتخاب اصفهان به پايتختي فرهنگي جهان اسلام در سال 1385 مي باشد، گوياي ذوق و فكر متعهدانه ي يكي از شيفتگان وتلاشگران في سبيل الله است كه عاليترين مضامين انساني، اخلاقي وفرهنگي را دست مايه اعتقاداتش قرار داده است.
اين مجموعه فرهنگي توسط آقاي حاج سيد حسين رضازاده فرزند حجت الاسلام آقاي حاج سيد فضل الله رضازاده وقف گرديده تا از مالكيت شخصي خارج شده و هر ذي علاقه اي بتواند از تسهيلات موجود در آن به رايگان بهره برداري نمايد.
كتابخانه ديجيتالي اين مؤسسه، كه اولين و بزرگترين كتابخانه ديجيتالي در نوع خود در سطح جهان مي باشد، مي رود تا با ظرفيت 9 «ترابايت» و ذخيره سازي 3/5 ميليون جلد كتاب و منبع علمی به انبوهي از مراجعه كنندگان بطور حضوري و غير حضوري خدمات شایسته ای عرضه نماید.
تحقيق و پژوهش در این كتابخانه، با موضوع معارف اهل بيت «علیهم السلام» است و آنچه که بتواند براي تحقيق و نشر اين معارف بكار گرفته شود، در اينجا گرد آمده است. نشر الكترونيك معارف و علوم، از ديگر خدمات اين كتابخانه مي باشد.كه آثار ارزشمند محققين وانديشمندان را در بر مي گيرد.
  1. در هرنوبت به طور همزمان حدود 150 نفر مي توانند از امكانات اين كتابخانه استفاده حضوري نمايند و بيش از 100000 نفر خواهند توانست در هر روز از منابع اين كتابخانه بصورت غير حضوري بهره مند گردند.
  2. خدمات نرم افزاري عرضه شده به شيفتگان و جويندگان معارف گهربار اهل البيت «علیهم السلام» غير از تأمين منابع آنها، امكان ارتباط با ديگر محققين و طرح نظريات ارزشمند صاحب نظران مي باشد.
  3. جلسات اين مؤسسه در سالن کنفرانس و در سايه اسماء جلیله و مقدس آسمانی برگزار مي شود تا راهبري مجموعه به سمت نظريات واقف كه همانا گسترش معارف اهل البيت «علیهم السلام» بوده، نزدیک باشد.
  4. علاقمندان به دريافت معارف اسلام در هر سطح علمي ميتوانند ازامكانات اين مجموعه بهره مند شوند. انتظار مي رود بيشترين تعدادكاربران؛ پژوهشگران، اساتيد حوزه و دانشگاه، طلاب و دانشجويان باشند.
  5. با وجود پيشرفته ترين وكامل ترين امكانات نرم افزاري و سخت افزاري، پیش بینی می شود سالن اجتماعات اين مجموعه محل تضارب افكار ژرف انديشان در خوشه چيني از خرمن پر بركت ولايت بوده و حاصل آن آموزه هاي بلند اولياي الهي در مسير بندگي مشتاقان باشد. 
در واقع، این مؤسسه بر آن است تا از همه امكانات در انجام اين رسالت بهره گيرد و با توجه به گستردگي و عمق معارف اهل بيت «علیهم السلام» هر چه از امكانات و نعمت هاي الهي در انجام اين مهم عايد شود قطعاً به توفيق بيشتري دست مي يابد.انتظار مي رود اين مؤسسه مأمن پرسشگران، پژوهشگران و صاحبان انديشه در فضاي نوراني افاضه چهارده معصوم «علیهم السلام» گردد.
اين مجموعه در سالي كه توسط مقام معظم رهبري مزين به نام پيامبر اعظم حضرت محمد«صل الله عليه و آله و سلم» گرديده و در شهري كه بار سنگين پايتختي فرهنگي جهان اسلام را بعهده دارد، به بهره برداري رسيد. 

فعاليت ها و خدمات این مؤسسه و چگونگی ارائه آنها

اين مؤسسه بر اساس اهداف دوازده گانه خود، لازم ميداند زمينه تحقيق و نشر هر نوع اطلاعات مربوط به اهل البيت را فراهم آورد. اهداف كلي مؤسسه ارائه خدمات فرهنگي درچهارچوب وقفنامه و اساس نامه مي باشد.
خدمات اين مؤسسه صرفاً فرهنگي بوده و ارائه خدمات از طريق انتشار آثار پژوهشگران چه به صورت فيزيكي چه به صورت ديجيتالي مي باشد، لازم به ذكر است، استفاده از كليه امكانات فن آوري اطلاعات در حال حاضر بهترين روش براي ارائه خدمات مؤسسه مي باشد. اگر چه استفاده از ديگر روشها مثل ارائه سخنراني، برگزاري نمايشگاه، چاپ كتب و مقالات، پشتيباني از محققين، طلاب و دانشجويان در ارائه آثار همسو با اهداف موسسه، از ابزارهاي مفيد در نشر فرهنگ غني اهل البيت «علیهم السلام» مي باشد.

اهداف كوتاه مدت مؤسسه

مؤسسه مي كوشد در كوتاه مدت، منابع خود را غني ساخته و گروه هدف را كه همان علاقمندان به معارف اهل البيت «علیهم السلام» مي باشند، نسبت به برنامه ها و اهداف مؤسسه توجيه نمايد. در اين مرحله، نتيجه فعاليت هاي پژوهشگران مي تواند به پر باري منابع، بيفزايد و اين ارتباط را هر چه مستحكم تر کند.

منابعي که در اختيار مراجعه كنندگان به مؤسسه قرار دارد

هر نوع منبعي كه بتواند به شناخت انسانها از اهل البيت «علیهم السلام» كمك كند،جزء منابع اين مؤسسه مي باشد. شامل كتب، اعم مُسَخّر، خطي، چاپي و چاپ سنگي ونوارهاي درسي دانشگاه و حوزه، سخنراني ها، مجلات، پايان نامه ها، مقالات آثار منتشر شده الكترونيكي.

چگونگی زمينه هاي رشد مؤسسه

زمينه هاي رشد مؤسسه، چه در ارائه خدمات از نظر كمي و كيفي و چه درمورد مدارج علمي مراجعه كنندگان به مؤسسه در سطوح بالاي علمي و آكادميك مي باشد. بنابراين هر چه مؤسسه، رشد بيشتري يابد؛ فعاليت آن در زمينه افزايش منابع _ بهره برداري از منابع _ فعال كردن سايت هاي مرتبط _ ارائه بهترمنابع، درجهت دسترسي به منابع و جستجوي موضوعي و... افزايش يافته. و مراجعين نيز از مراجعين اتفاقي ومقطعي وكوتاه مدت، به مراجعين كيفي ودائمي وموثر تبديل مي شوند و اين امر موجب تضمين رشد مؤسسه و پاسخ گويي به مراجعين مي گردد.

چگونه یاری رساندن به موسسه در رسيدن به اهداف

اين موسسه نيازمند كمك همه علاقمندان به اهل البيت «عليهم السلام» در هرزمينه مي باشد و هراندازه امكان فعاليت براي اين مؤسسه فراهم گردد،به همان ميزان نيز امكان ابلاغ حقايق علوم اسلامي ومصادر شيعي بيشتر فراهم مي شود.
بنابراين هيچ محدوديتي در همیاری، چه از نظر فكري فرهنگي و يا ارتباطاتي و يا انساني و يا مالي و جود ندارد.

اهداف و خط مشی موسسه تحقيقات و نشر معارف اهل البيت«علیهم السلام»

اشاعه فرهنگ غني اسلام و معارف بزرگان دين و تسهيل در دستيابي به منابع  موثق و متون اصلي دين و تسريع در امر جستجو و پژوهش در درياي بيكران علوم نجات بخش اسلامي و بهره گيري از فناوري اطلاعات و امكانات رايانه اي براي ارائه معارف درخشان اهل البيت (علیهم السلام) به جهانيان به صورت فناوري جديد روز، از اهداف مشخص موسسه تحقيقات و نشر معارف اهل البيت «علیهم السلام» شمرده می شود.
نقش هيات امناي موسسه هم با رويكردي مبتني بر تدوين سياستهاي كلي و نظارت بر برنامه هاي ورودي به شبكه اينترنت، و در دست اقدام؛  تعريف شده است ،و مديرعامل موسسه مجري مصوّبه هاي  هيئت امناء می باشد. 
مدير عامل موسسه نيز واحدهاي ديگري را تحت مديريت خود دارد.اين مديريت ها بترتيب:
الف- واحد مديريت علمي_ پژوهشي: كه خود شوراي علمي پژوهشي را به عنوان بازوي مشاوره اي پوشش می دهد.
ب- واحد مديريت انفورماتيك: از خدمات و همكاري شوراي انفورماتيك بهره مي جويد.
ج- واحد مديريت پشتيباني: بخشهاي مالي ، اداري و فني را مديريت مي كند.
د- مدیریت روابط عمومی: بر کلیه ارتباطات داخلی، خارجی و علمی نظارت و مدیریت می نماید.
 

منبع: کتاب شرح کاروایی و طریق ماندگاری (ویژه نامه معرفی مؤسسه تحقیقات و نشر معارف اهل البیت «علیهم السلام») تابستان 1386