تولّد و کودکی

این حدیث را مسلم در صحیح، ترمذی در صحیح، ابن‌حنبل در مسند، ثعلبی نیشابوری در تفسیر، ابن‌مغازلی شافعی در مناقب، سمعانی در فضایل‌الصحابه و ابن‌حجر میثمی‌ در صواعق و دیگر علمای اهل سنّت و همچنین محدّثین شیعه به 82طریق با عبارات و صور گوناگون از رسول‌الله(ص) روایت کرده‌اند.
حجت الاسلام و المسلمین سیدفضل الله رضازاده در مراسم جشن
پدرم، سیّد فضل‌الله رضازاده، در دهم شهریور 1307‌شمسی، مصادف با شانزدهم ربیع‌الاوّل 1347‌قمری، در محلۀ «دَردشت» در شهر اصفهان به ‌دنیا آمد. نام پدربزرگم سیّد‌ محمدحسین و نام جدّم سیّد‌ محمدرضا بود. فضای این خانواده با توجه به اعتقادات ژرف و روحیۀ منبعث از تعلّقات به مبانی دینی و ولایی، آکنده از معنویت بود. جدّ پدرم حجت‌الاسلام حاج سیّد‌ رضا، از وعاظ و منبری‌های مشهور و بنام اصفهان بود که در مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت حسین‌بن‌علی(ع) نوحه‌خوانی هم می‌کرد، خود را خادم شریعت و وقف عترت پیامبر گرامی ‌اسلام می‌دانست و در این مسیر همواره به اعتلای فرهنگ و شعائر شیعه اهتمام داشت. او در آغاز کار منبر خود، همواره حدیث ثقلین را به زبان جاری و بر اهمیت آن تأکید می‌کرد:
دیدار سیدحسین رضازاده از پدر؛ حجت الاسلام سیدفضل الله رضازاده
«إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی فَانْظُرُوا كَيْفَ تَخْلُفُونِّي فِيهِمَا فَإِنَّهُمَا لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ فانظروا کیف تخلفونی فیهما وَ إِنَّ لِكُلِّ نَبِي‏ أَهْلًا و ثَقَلًا، و هؤُلَاءِ أَهْلُ بَيْتِي و ثَقَلِي»‏
«همانا من بین شما دو چیز گرانبها به امانت می‌گذارم: کتاب خدا و عترت خود را و هر پیغمبری را اهلی و کالای نفیس و گرانبهایی است و اینان (علی و فاطمه و حسن و حسین) اهل‌بیت من و ذریّۀ گرانبهای من هستند.»
حاج سیدحسین رضازاده و حجت الاسلام و المسلمین سیدفضل الله رضازاده در موسسه تحقیقات و نشر معارف اهل البیت(ع)
جدّ پدرم، سیّد‌ رضا، در ادامۀ تبیین حدیث ثقلین، برحسب وضع حال مجلس، اشاراتی به حدیث کساء می‌کرد که از احادیث مشهور بین خاصه و عامه و ثبت در کتب فریقین است. وی با ذکر تلمیحیِ این رویداد بزرگ در اهمیت جایگاه و شأن اهل‌بیت پیامبر، به ذکر سند تاریخی و نحوۀ وقوع این اتفاق بسیار مهم می‌پرداخت که در حجرۀ ام‌سلمه، یکی از همسران با فضیلت رسول خدا واقع شد. سپس در ادامه، آیۀ تطهیر را تلاوت می‌کرد:
﴿إِنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهيراً﴾
«جز اين نيست كه خداوند (به ارادة تكوينى خاص) مى ‏خواهد از شما اهل‌بيت (پيامبر) هر گونه پليدى را بزدايد و شما را به همة ابعاد پاكى پاكيزه گرداند»
(احزاب، آیة 33)
حال و هوای دَردشت با آن‌همه سابقۀ علمی ‌و تاریخی و وجود کانون‌های معنوی چون مساجد، مدارس و نزدیکی و قرب با بقاع متبرکۀ امامزادگان صحیح‌النسب و عظیم‌الشأن، معروف به مجموعۀ درب امام (ابراهیم طباطبایی و سیّد‌ علی ملقب به زین‌العابدین)، شور و حال زاید‌الوصفی به خانوادۀ پدرم می‌بخشید.
حاج سیدحسین رضازاده و حجت الاسلام و المسلمین سیدفضل الله رضازاده در موسسه تحقیقات و نشر معارف اهل البیت(ع)
در مشرق خیابان چهارباغ، در محلی که روزگاری محلۀ معروف «سنبلان یا سنبلستان» واقع شده بود، بقعۀ متبرک دو امامزاده قرار دارد که ساختمان آن در سال 857 قمری برابر با 1453میلادی در زمان حکومت جهانشاه قراقویونلو به پایان رسیده است.

امامزاده درب امام مربوط به دوران های تاریخى پس از اسلام است و در اصفهان، خيابان عبدالرزاق، بازارچه حاج محمدجعفر، كوی درب امام واقع شده است.

مقابر این دو امامزاده با توجه به کتیبۀ صفوی، ابراهیم طباطبایی از بازماندگان حسن مثنّی، تربیت‌یافتۀ دامان فضل و کرامت فرزند امام‌حسن(ع)، و زین‌العابدین علی از اعقاب امام جعفر صادق(ع) معرفی شده است.
بنای این بقعه در دوران‌های مختلفی ساخته شده است. قدیمی‌ترین بخش تاریخ‌دار آن مربوط به اواسط قرن پانزدهم میلادی است. این بخش از یک پیش‌طاق به همراه یک هشتی مربع‌شکل و یک آرامگاه تشکیل شده است و تاریخ ساخت آن 857‌قمری است. این بنای باشکوه دارای دو گنبد بزرگ و کوچک و یک سردر کاشی‌کاری و سه صحن است. بسیاری از محققین ازجمله آندره گدار، معمار و باستان‌شناس معروف فرانسوی و طراح موزۀ ملی ایران در تهران و کلاه‌فرنگی حافظ در شیراز و مدرسة ایرانشهر در یزد، به تغییراتی اشاره کرده‌اند که بعد‌‌ها و به‌خصوص در عصر صفویه در بنا به‌‌وجود آمده است.
كاشى كاری ورودی امامزاده درب امام
گنبدهای موجود در یک زمان به‌‌وجود نیامده‌اند؛ گنبد بزرگ در قرن نهم همزمان با ساختمان بقعه و گنبد کوچک در سال 1082‌قمری ساخته شده است. در جوار این دو امامزاده، آرامگاه مادر جهانشاه قراقویونلو قرار دارد. نمای خارجی بقعه و دیوارهای مجاور آن، تزییناتی از کاشی‌کاری بسیار زیبا و مقرنس‌های گچی پرکاری دارد.
مجموعۀ درب امام به ‌دلیل ارزش‌های هنری و معماری و تزیینات بسیار باشکوه کاشی‌کاری و گچ‌بری، در زمرۀ یکی از شاهکارهای مسلّم هنری ایران به‌‌شمار می‌رود. این اثر شکوهمند به لحاظ وجوه ارزش‌های هنری و معماری ترکمانان قراقویونلو، در کانون توجه معماران و پژوهشگران بسیاری قرار گرفته و بسیاری از آنان دربارۀ آن مطالعاتی کرده‌اند. مجموعۀ درب امام به شمارۀ 217 در فهرست آثار ملی ایران به ‌ثبت رسیده است.
کودکی سیّد‌ فضل‌الله در چنین فضا و زمانی شکل گرفت.
آقایان و حجج اسلام: جعفر اخوان خرازیان، حاج سیدفضل اللَّه رضازاده، سیدمحمدرضا ابطحى، محمد صافى، اجلليان، سید حسن موحد ابطحى و غفور مرتضوی منش
آقایان و حجج اسلام: جعفر اخوان خرازیان، حاج سیدفضل اللَّه رضازاده، سیدمحمدرضا ابطحى، محمد صافى، اجلاليان، سید حسن موحد ابطحى و غفور مرتضوی منش