همکاری در برگزاری بیست و نهمین جشنواره ملی قرآن دانشجویان سراسر کشور

 

مراسم افتتاحیه بیست و نهمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور شب گذشته، 20 آبان‌ماه 1393 با حضور جمعی از مسئولان دانشگاهی کشور و استانی برگزار شد.از جمله حاضران در این مراسم می‌توان به حجت‌الاسلام قریشی، معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها، محمدرضا سرمدی، قائم مقام ریاست دانشگاه پیام نور، کریم نجفی‌برزگر، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه پیام نور و جمع دیگری از مسئولان استان اصفهان اشاره کرد.
 
در  ابتدای این مراسم مسعود نیکدستی، قاری بین‌المللی کشورمان به تلاوت آیاتی از سوره مبارکه «نور» و «کوثر» پرداخت و پس از آن سرود ملی کشورمان در تالار حضرت خدیجه(سلام الله علیها) موسسه قرآنی اهل البیت(علیهم السلام) طنین‌انداز شد . . .
 

دانشگاه پیام نور به میزبانی مسابقات قرآن افتخار می‌کند

اولین سخنران این مراسم مهدی یوسفی، رئیس دانشگاه پیام نور اصفهان بود که در سخنان کوتاهی به خیرمقدم به حاضران در این دوره از مسابقات پرداخت و گفت: بدون شک با حضور در مسابقات و فعالیت‌های قرآنی بر عزت همه افزوده خواهد شد. دانشگاه پیام نور از اینکه در این مسیر قرار گرفته است باید به خود افتخار کند.
وی افزود: تا قبل از آغاز این مراسم دیدارهای مختلفی با علما و مسئولان برجسته استان اصفهان داشته‌ایم که همه آنها بر این نکته تأکید داشته‌اند که خدمت به جوانانی که به امر قرآن می‌پردازند برترین خدمت‌ها است. علاوه بر این بر عبور از انس با قرآن و رسیدن به تدبر در معانی و مفاهیم قرآن نیز تأکید شد. در این دوره از مسابقات 351 نفر در بخش شفاهی حضور دارند و علاوه بر آن 64 نفر نیز به عنوان برگزیدگان بخش‌های کتبی، ادبی، هنری، فناوری و پژوهشی مهمان این مسابقات هستند که در روز اختتامیه تجلیل خواهند شد.
 

توجه ویژه به قرآن در سال اقتصاد و فرهنگ

یکی دیگر از سخنرانان این مراسم محمدرضا سرمدی، قائم مقام ریاست دانشگاه پیام نور کشور بود، وی نیز در سخنان نسبتاً کوتاهی با بیان اینکه تقارن برگزاری این مسابقات با ایام محرم را باید ارج نهیم، گفت: امیدواریم هدف اصلی این مسابقات که نشر مفاهیم قرآن کریم است محقق شود. هدفی که از طریق ایجاد فضای رقابت ایجاد خواهد شد.
وی افزود: هرچند که از نزول قرآن کریم بیش از 1400 سال می‌گذرد اما هنوز هم انسان به ابعاد گسترده و اعجاز علمی آن در مسائل مختلف پی نبرده است. نقش آموزه‌های قرآنی در تربیت جوانان و ارتقاء جامعه مهم و حساس است و به همین دلیل است که امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند عمل به آموزه‌های قرآنی هستیم.
قائم مقام ریاست دانشگاه پیام نور اظهار کرد: باید تلاش کنیم تا در راه اشاعه فرهنگ قرآنی در جامعه نقش موثری را ایفا کنیم و در سالی که به نام سال اقتصاد و فرهنگ نامگذاری شده است، بخش فرهنگی که قرآن مهم‌ترین وجه آن است و از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، بیشتر مورد توجه قرار دهیم.
سرمدی در بخش دیگری از سخنان خود در مراسم افتتاحیه بیست و نهمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور با بیان اینکه قرآن منبع عظیمی برای تمامی بشر است، گفت: یکی از مواردی که باعث می‌شود تا انسان مسیر درست را طی کند ارتباط درست داشتن با آفریدگار است، برای انسانی که در مسیر درست قرار دارد ارتباط با کلماتی که از جانب خداوند آمده است، بسیار لذت‌بخش است.
وی با تأکید بر اینکه حضرت امام خمینی(ره) بر این باور بودند که اگر قرآن نبود درهای معرفت به روی انسان بسته می‌شد، گفت: رسیدن به معرفت قرآن کریم نیاز به مراحل و مراتبی دارد که از انس با قرآن آغاز می‌شود و با تدبر ادامه یافته تا به مرحله عمل برسد، بعد از آن است که قرآن وارد باطن انسان می‌شود و تا بی‌نهایت ادامه خواهد داشت.
 

فعال‌تر شدن کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها برای پویایی دانشگاه‌ها

قائم مقام ریاست دانشگاه پیام نور در پایان با اشاره به اینکه زمانی به پویایی خواهیم رسید که کانون‌های قرآن و عترت در دانشگاه‌ها فعال‌تر شوند، گفت: نخبگان قرآنی وظیفه علمی و ترویجی نسبت به قرآن کریم دارند که باید به آن عمل کنند. دانشگاه پیام نور این آمادگی را دارد که دستاوردها و تجربه‌های خود از این مسابقات را در اختیار سایر میزبانان در دوره‌های بعد قرار دهد.
قرائت پیام آیت الله العظمی مظاهری بخش دیگری از این مراسم بود که توسط حجت الاسلام عمادی برای حاضران در سالن قرائت شد و در ادامه آن نیز پیام صوتی ـ تصویری آیت الله ‌العظمی جوادی آملی به سمع و نظر حاضران در این مراسم قرار گرفت. در ادامه نیز گروه تواشیح بشارت به اجرای برنامه پرداخت.
 

ماندگاری انقلاب اسلامی مدیون قرآن و اهل بیت(علیهم السلام) است

سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمجید قریشی، معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها بخش دیگری از این مراسم بود. وی در سخنانی با اشاره به ایام حزن و اندوه ماه محرم، گفت: در این ماه ثقل اصغر خود را فدای ثقل اکبر که قرآن کریم بود کرد.
وی در ادامه با اشاره به انقلاب اسلامی ایران بعد از 1400 سال اولین انقلابی بود که با نام خداوند و اهل بیت(ع) آغاز شد، افزود: کسانی که با تاریخ ایران اسلامی آشنا هستند می‌دانند انقلاب ایران تنها انقلابی است که با اهل بیت(ع) در جهان شناخته شده است و رمز ماندگاری این انقلاب که بعد از 35 سال هنوز هم ایستاده است چیزی جز دو ثقل اصغر و اکبر یعنی اهل بیت(ع) و قرآن کریم نیست.
معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها تصریح کرد: هفته گذشته یکی از نشریات رژیم آل سعود در عربستان مطلبی را منتشر کرد که طعنه‌ای به سران این رژیم بود و در آن اذعان شده بود که ایران اسلامی آرمان‌ها و اهداف خود را حتی به آن سوی مدیترانه هم گسترش داده است اما سران عربستان به دنبال ساختن قصر در قلب اروپا هستند. این یعنی دشمنان نیز به توانمندی ایران اسلامی ایمان آورده‌اند و این توانمندی در سایه قرآن و اهل بیت(ع) به دست آمده است.
حجت‌الاسلام قریشی در ادامه خطاب به حاضران در بیست و نهمین جشنواره ملی قران و عترت دانشجویان کشور اظهار کرد: این قرآن که در دستان شماست و گرد آن جمع شده‌اید رمز ماندگاری نظام جمهوری اسلامی است. هر جا به قرآن عمل شده است شاهد پیشرفت بوده‌ایم و هر جا از آن فاصله گرفته‌ایم عقب‌گرد داشته‌ایم. اگر حرکت ما رو به جلو است و همین امر هم دشمنان را به حالت استیصال در آورده است به این خاطر است که ما قرآن داریم ولی آنها قرآن ندارند.
وی با بیان اینکه اسلام حرف‌های نویی برای ملل مختلف داشته است، بیان کرد: همین حرف جدید و تازه‌ای که اسلام برای ملت‌ها دارد باعث شده است مردم در نقاط مختلف دنیا گرایشات فراوانی به آن داشته باشند. اسلام برای مردم دنیا، زیست جدید را ارائه کرده است.
معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها گفت: اگر می‌خواهیم دانشگاه‌ها را متحول کنیم باید انسان را وارد علوم انسانی کنیم، باید برای انسان تعریف کنیم که به گونه‌ای برای خود برنامه‌ریزی کند که زندگی در دنیا و آخرت را مد نظر داشته باشند. سخنان قرآن بشریت را به هیجان آورده است.
 

دلبستگی انسان به دنیا مانع از توحیدی‌شدن نگاه است

حجت‌الاسلام قریشی در ادامه سخنان خود به بحث توحیدی شدن نگاه انسان‌ها اشاره و بیان کرد: زمانی که نگاه انسان به همه امور توحیدی شود، انسان دیگر هیچ چیز را برای خود نخواهد خواست و این درس قرآن کریم است و معنای قرآنی شدن نیز همین است، اینکه انسان به این نگاه توحیدی نرسیده است تنها یک دلیل دارد و آن هم این است که انسان در این دوران به دنیا دل بسته است.
وی در پایان تأکید کرد: دانشگاه‌ها باید این پیام را که گمشده انسان‌ها خداوند است به گوش جهانیان برسانند و راه او را پیدا کنند تا تمام مشکلات دنیوی و اخروی آنها برطرف شود، فعالیت‌های شما حاضران در این مسابقات پیام‌آور این سخن است که با قرآن زندگی کردن برای انسان حیات و آبرو را به دنبال دارد.
 

رونمایی از تمبر یادبود مسابقات

در ادامه این مراسم نیز تمبر یادبود بیست و نهمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور با حضور جعی از مسئولان استان اصفهان رونمایی شد و پایان‌بخش این مراسم نیز مداحی یکی از مداحان اهل بیت عصمت و طهارت بود.