سخنرانی در مراسم افتتاحیه خوابگاه های دانشجویی دانشگاه صنعتی اصفهان

این سخنرانی در مراسم افتتاح خوابگاه‌‌های دانشجویی دانشگاه صنعتی استان اصفهان در تاریخ 31مرداد 1385، مصادف با 27 رجب‌المرجب 1427، سالروز بعثت پیامبر اکرم(ص)، ایراد گردید. این سخنرانی، اهمیت دیدگاه سیدحسین رضازاده را که متأثر از تعالیم سیرة نبوی و ائمة هدی(ع) است، نشان می دهد.

اَلحَمد لله رَبِّ العالَمين وَ لاحَولَ وَ لاقُوَّۀِ اِلا بِالله العَلی العَظيم وَ صَلَّی الله عَلی محَمَّدٍ و آله الطيَّبينَ الطاهِرين.
خدای را شاکرم که در ساية الطاف امام عصر(عج) اين بنا آمادة تحويل به دانشجويان عزيز شد.
به‌‌طور قطع، افزايش سن ازدواج، مشکلات فراوانی را ايجاد می‌‌کند. ازسوی‌دیگر، تشکیل خانواده در دوران دانشجويي، علاوه بر تکامل فرد، می‌‌تواند در ساية آرامش: ﴿لتَسکُنوا اِلَيها﴾ (روم، آیة 21)، به شکوفايي علمی نيز منجر بشود.
برهمين‌اساس، تشويق جوانان و دانشجويان به تسريع در انجام اين سنّت نبوی صورت گرفت و به‌دنبال آن، نياز به محل سکونت، بيشتر حس شد؛ چراکه نبود محل اسکان برای دانشجوی متأهل، مساوی است با افزایش تنش‌‌ها و اضطراب برای زوجین. لزوم ايجاد خوابگاه‌‌هايي مناسب، خيرانديشان را بر آن داشت تا اقدامی صورت گيرد و امروز شاهد شکوفايي جلوه‌‌ای از اين اقدام هستیم.
تأمين خوابگاه دانشجويان متأهل از چند جهت قابل ارزيابی است: اوّل ارزش‌‌گذاری به ساحت مقدس علم و دانش، دوم ارزش‌‌گذاری به سنّت ازدواج و سوم تأمين مسکن.
مهم‌ترین عاملی که باعث سوق‌‌دادن افراد برای انجام کارهای عام می‌‌شود، انگیزه و هدف است. اين‌جا خانة علم است؛ يعنی همان پايگاهی که می‌‌تواند و بايد آغازگر همة خوبي‌‌هایی باشد که جامعه نيازمند رسيدن به آن است.
هدف، در خدمت علم و دانش‌‌بودن است. دانشجو بايد با آرامش به حرفة اصلی خود که همان دست‌‌يافتن به قدرت دانستن است، بپردازد. دانشجو مأمن می‌‌خواهد که در هِرم زير ساخت‌‌ها، از مهم‌ترين پايه‌هاست. اين مهم برای دانشجوی متأهل بيشتر رخ می‌‌نمايد؛ زیرا احساس می‌کند مسئوليت ديگری را هم به‌‌عهده دارد.
ارزش اين موضوع درک شد. تلاش شد تا از بهترين امکانات بهره‌‌گيری شود. در طراحی و سازه‌ها از بهترین امکانات و تجهیزات استفاده شد تا ساختمانی مجهز آمادة تحویل به دانشجویان عزیز شود.
تأیيد و حمايت بالاترين مقام اين مملکت، رهبر فرزانه، حضرت آيت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدظلّه‌العالی) نشان داد که راه درست برگزيده شده و نياز، به‌خوبی حس شده است.
آنچه در اين حرکت، مهم‌تر است، نه ساختمان است و نه محل آن و حتی نه کاربری ارزشمند آن؛ بلکه تفاوت‌ها، در انگيزه است.
اين بنا، محصول عشق است؛ عشق مردم به پايداری اين مرز و بوم؛ جوشش از درون، برای رسيدن به آرمان‌‌های بلند انسانی.
خيريه‌‌ای تحت اشراف حضرت آيت‌الله حاج سيّدحسن فقيه‌امامی برای رفع يک مشکل قدم در ميدان نهاد و نشان داد که اگر حرکت‌‌های مردمی با حمايت‌‌ها و زمينه‌‌سازی‌‌های دولت به هم گره بخورد، محصولی اثرگذار تبلور می‌‌يابد.
الگویی مناسب از یک حرکت مردمی را می‌‌توان در این مجموعه به‌خوبی مشاهده کرد.
اگر دانشگاه را دولت و خيريه را مردم فرض کنيم، اين پيوند مبارک، محصولی درخور، ايجاد کرده است؛ اما همه‌چيز اين نيست، اصل مطلب در نيّت است.
چرا سنگی بوسيده می‌‌شود؟ چرا بر خاکی سجده می‌‌کنيم؟ چرا گاهی يک نگاه، رضايت خدا را به همراه دارد و يک نگاه نارضايتی او را؟ آيا فقط قصد اين بود که دانشجوی اين دانشگاه در محلی، سکنا يابد؟ اگر چنين است، نام ثمرة خلقت، امام جواد(ع)، اين‌جا چه می‌کند؟ اصلاً چرا نام؟ می‌توان بر هر ساختمان يک شماره گذاشت. اين نام‌‌های مقدس، ريشة اصلی تفاوت است. به‌همين‌دليل، اين بنا بی‌‌نظير است.
اگر کسب علم است، اگر گسترش فرهنگ است، اگر همکاری دولت و ملت است، اگر از تمام توان برای ايجاد بهره‌برداری شد و اگر دست‌ها به هم گره خورد، يک محور داشت. نمی خواهيم روی زمين بمانيم. دانشجوی ما زمينی نيست.
 
اين نام‌های ارزشمند، هم، آغاز راه بوده است و هم همراه و هم سرانجام. تمامی فکر و کار، محصول تعاليم و ارشاد آن بزرگواران(ع) بوده است. پس با اطمينان می‌‌گويم که اين بنا بی‌‌نظير است؛ چون زير چتر آسمانی شکل گرفته که عالم زير چتر آن‌ها شکل گرفته است. بی‌‌نظير است؛ چون آن عزيزان بی نظير هستند.
اميدوارم معنويت نگاه امام عصر(ع) متضمّن رسيدن به اهداف باشد و اين بنا چشم‌انداز راه آناني باشد که الگوی مناسب يک حرکت مردمی را می‌‌طلبند.
از همة عزيزان و سرورانی که به‌نوعی در شکل‌‌گيری و به‌انجام‌رساندن انديشة ايجاد اين خوابگاه مؤثر بوده‌‌اند، تشکر می‌‌کنم و خدای را بر اين توفيق شاکرم.
تشکر می‌‌کنم از رهبر عزيز که با کمک مؤثر خود، نه تنها مددرسان انجام پروژه بودند، بلکه بر اين‌‌گونه حرکت‌‌ها مهر تأیيد نهادند.
از آقايان دکتر آهون‌‌منش، دکتر عباسی، دکتر قربانی و ديگر مسئولين محترم دانشگاه صنعتی اصفهان و کارکنان ارجمند اين مهد علم، متشکرم که لطف خود را دريغ نکرده و در انجام اين پروژه ياری‌رسان بودند.
شورای محترم اسلامی شهر اصفهان با درک اهميت موضوع نسبت به رفع بخشی از نيازها اقدام نمودند که جای تقدير دارد.
مراجع عظام تقليد (ايدهم الله تعالی) با اجازه به مقلّدين خود در اختصاص بخشی از سهم امام(ع) به اين مجموعه ياری رساندند. حضرت آيت‌الله غيوری از بيت محترم رهبری، خیّرین تهران، مخصوصاً سروران ارجمند آقايان آل‌‌طعمه و ميرمحمدصادقی، خیّرین محترم اصفهان، کارکنان محترم پروژه، جناب آقای مهندس کمالی مدير مقيم پروژه، اعضای محترم هيئت‌امناء و هيئت‌مديرة خيرية حضرت جواد(ع) همه و همه، از عزيزانی بودند که در طول مدت انجام وظيفة اين‌جانب، باعث گرديدند تا تحمل بار سنگين فعاليت جسمی، فکری و مالی بهتر صورت گيرد و با آرامش بيشتر خدمت‌‌گذاری نمايم.
همان طور که مستحضر هستید، زمين اين پروژه از طرف دانشگاه صنعتی اصفهان اختصاص يافته و ساختمان احداثی توسط خیریة جوادالائمه(ع)، جزو اموال خیریة حضرت جواد(ع) محسوب و برای استفادة دانشجویان متأهل دانشگاه صنعتی اصفهان وقف شده است.
«از خدا می‌‌خواهم هر کتابی که در اين واحدها خوانده می‌‌شود، هر سطری که نگاشته می‌شود و هر برداشتی که در جهت توسعه علم صورت می‌‌گيرد، قرب الهی را منظور نظر داشته باشد.»