گفتگوی فیلم ساز مستند با آقای مهندس سید حسین علوی

مصاحبه با

آقای مهندس سید حسین علوی

شخصیت برجسته و شاخص فرهنگی در اصفهان

در رابطه با حاج سید حسین رضازاده

تاریخ مصاحبه: 1395 شمسی
تاریخ و محل تولد: 1315 شمسی، اصفهان
تحصیلات: فوق لیسانس


جنابعالی با آقای رضازاده از چه زمانی آشنا شدید و ارزیابی شما از فعالیت های ایشان در حوزه خدمات اجتماعی و در بخش سلامت کشور و استان اصفهان چیست؟

همان‌طور که می‌‌دانید، اصفهان یکی از شهرهای نمونه در انجام کارهای خیر و عام‌‌المنفعه و تشکیل انجمن‌‌های خیریه و مددکاری در ابعاد مختلف جامعه است. در این شهر، مؤسساتی از قبیل انجمن مددکاری امام زمان(عج) یا خیریة حضرت ابوالفضل(ع) که ویژة بیماران کلیوی است و ده‌‌ها مؤسسه و انجمن خیریه وجود دارد که در زمینه‌‌های فرهنگی، دینی، امور اجتماعی و همچنین تأمین جهیزیه یا قرض‌‌الحسنه فعالیت می‌‌نمایند. خیّرین بسیار زیادی نیز در این راه توفیق خدمت و گام‌‌نهادن در این مسیر داشتند. آقای رضازاده ازجمله خیّرین مشهور و شاخصی است که دراین‌راستا توفیقات زیادی شامل حالش گردیده است؛ به‌طوری که ایشان در ایجاد خوابگاه‌های دانشگاه صنعتی مبتکر این کار باعظمت بود و تا جایی که من اطلاع دارم، صحبت‌‌های اوّلیه و تصمیم‌‌گیری برای انجام این کار مهم را ایشان صورت داد و من هم در جریان گفت‌وگوها و مذاکراتش برای اجرای این طرح خداپسندانه بودم.
 جلسات،گروه‌ها، انجمن‌‌ها و هیئت‌‌های مختلف مربوط به کار خیر و رفع نیازمندی‌‌های عمومی جامعه در اصفهان، دست‌کم از پنجاه تا شصت سال قبل که من به‌خاطر دارم، بسیار زیاد بوده و اهل خیر هرکدام در حد توانایی خودشان در این عرصه حضور داشتند. آقای رضازاده را ازجمله کسانی می‌‌دانم که در انجمن‌‌های خیریه، حضوری فعال و پرتحرک دارند. یادآوری این نکته مهم است که ایشان ضمن کمک‌‌رسانی به نیازمندان جامعه، در ارتباط با مسائل روزمرة زندگی آنان، از قوت و غذای روزانه گرفته تا دارو و درمان و کفش و لباس، فعالیت دارند.
 شاخص‌‌ترین کاری که من از آقای رضازاده سراغ دارم، تمرکزی بوده که برای ایجاد مرکز تحقیقات و نشر معارف اهل‌‌البیت(ع) داشتند. این مؤسسه توانسته است خود را به‌عنوان یک مجموعة فعال و تأثیرگذار در امور فرهنگی و دینی معرفی کند و خصوصاً نقطة اساسی تلاش در راه گسترش تمدن اسلامی و فرهنگ نورانی اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) را در کارنامة خود در جامعة شیعه در اصفهان به نمایش بگذارد. این، از نظر من بسیار مهم است. ممکن است جامعه‌‌ای از لحاظ خوراک و پوشاک و امور مادی تأمین باشد؛ ولی آنچه مهم است و ضرورت آن احساس می‌‌شود، فعالیت در جهت بالابردن سطح فرهنگ دینی و اعتقادات و احیای ارزش‌های معنوی و گسترش فرهنگ قرآن مجید و روایات اهل‌‌بیت عصمت و طهارت(ع) است. روح و نشاط جامعه به این امور بستگی دارد. ازجمله فعالیت‌‌های آقای رضازاده در این مؤسسه پرداختن به همین مسئله است.
  از نظر من، حرکت‌‌های فرهنگی و دینی دارای اولویت است و نشان‌‌دهندة رشد هر جامعه‌‌ای است و آقای رضازاده در این ارتباط به نظر من کارشان نمونه بوده و امیدوارم مورد رضای خداوند قرار گیرد و هم خداوند بپسندد و بپذیرد و هم این که ایشان بیشتر ذهنشان در پی آن باشد که همچنان با تأسّی به آموزه‌‌های پدرشان که عالمی عالی‌‌مقام، مردی خالص و برای خدا بود، ان‌شاءالله ایشان هم روزبه‌روز در اموری که متکفل آن هستند، موفق باشند و این قبیل کارهای فرهنگی و اصیل اسلامی و شیعی را با خلوص و صفای بیشتری پیگیری و دنبال نمایند و امیدواریم رضایت مولا و مقتدایمان، امام حی، حضرت مهدی(عج) را به‌دنبال داشته باشد.