افتتاح و بهره برداری از فاز دوم مجموعه خوابگاه‌های متاهلین دانشگاه صنعتی اصفهان

آئین افتتاح و بهره برداری از خوابگاه های متاهلین دانشجیویی حضرت جواد الائمه(ع) دانشگاه صنعتی اصفهانآیین بهره برداری فاز دوم بزرگترین مجموعه خوابگاه های متاهلین دانشجویی خیریه امام جواد علیه السلام با حضور رئیس، هیئت رئیسه، شورای دانشگاه صنعتی و خیرین مدعو در تالار شیخ بهایی دانشگاه صنعتی اصفهان دوشنبه (19 مهرماه 1400) برگزار شد. کلنگ اجرایی اولین فاز این مجموعه خوابگاه ها در دهه 80 زده شد، تا کنون 5 بلوک از این مجموعه با 120 واحد تکمیل و تحویل داده شده است. فاز دوم این مجموعه در سال 96 کلنگ خورده که شامل 5 بلوک دیگر با 120 واحد مسکونی برای دانشجویان متاهل دانشگاه افتتاح شد. بودجه کلی این مجموعه 120 میلیارد تومان است، 14 میلیارد این بودجه را وزارت علوم و دانشگاه تامین و مابقی توسط خیرین تامین شده است.

کلنگ پروژه احداث مجموعه خوابگاه های دانشجویی خیریه امام جواد (ع) در سال 1386و فاز دوم در سال 1396 زده شد و امروز فاز دوم این مجموعه به بهره برداری رسید.
در مجموع دو فاز مجموعه، 240 واحد در اختیار دانشجویان متاهل قرار می گیرد. این مجموعه در زمینی بالغ بر 30 هزار متر مربع احداث شده است.

ویژه نامه الکترونیکی افتتاح فاز دوم خوابگاه های خیریه متأهلین حضرت امام جواد (علیه السلام)


تجهیزات آزمایشگاهی از محل های خدمت خیران است

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان در این مراسم با بیان اینکه دانشگاه صنعتی اصفهان وضعیت بسیار درخشانی به لحاظ علمی دارد، اظهار کرد: به همین نسبت این دانشگاه نیازهای زیادی هم دارد.
سید مهدی ابطحی با بیان اینکه کمک ‌به علم کمکی شایسته است، افزود: دست نیاز به سوی همه خیران دراز می کنم.
وی موفقیت دانشگاه را مرهون داشتن برنامه، ساختار مناسب برای انجام برنامه و دقت به اولویت ها دانست و گفت: دانشگاهی که می خواهد دستاوردهای پژوهشی قابل قبول و دانش آموختگانی مناسب داشته باشد و در رقابت های علمی جهانی برجسته باشد، اولویت های مشخصی دارد که باید در ساختار مناسب آنها را تامین کند.سخنرانی رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان دکتر سیدمهدی ابطحی در آیئن بهره برداری از فاز دوم خوابگاه
رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان تاکید کرد: نیازهای دانشگاه از این دست کماکان وجود دارد. تجهیزات آزمایشگاهی، حمایت از پژوهش و گرنت های فناوری محل حمایت خیرین دانشگاهی است. 

 

هر یک ریال سرمایه گذاری در آموزش و تحقیق بیش از ۳۰ ریال بازگشت برای جامعه دارد
در این مراسم دکتر سیدمحمود مدرس هاشمی، رئیس سابق دانشگاه صنعتی اصفهان نیز به دعوت ریاست دانشگاه گزارشی از روند شکل گیری این پروژه ارایه کرد.
رییس سابق دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این برنامه، اظهار کرد: در طول هشت سال گذشته دانشگاه صنعتی برنامه محور حرکت کرده و نقشه راه مشخص داشته است.
سید محمود مدرس هاشمی، یکی از برنامه های طرح تحول را دستیابی به منابع مالی پایدار اعلام کرد و گفت: بسترسازی تشکیل بنیاد دانشگاه انجام و به عنوان یکی از برنامه های طرح تحول بر آن تاکید شد.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان، احداث مسجد دانشگاه، دبیرستان کمال و فاز اول مجموعه خوابگاه های متاهلین را مربوط به قبل از تشکیل بنیاد اعلام کرد و افزود: در وهله بعد فکر کردیم بنیاد کاری مستمر و ادامه دار است و خود خیران بهتر می دانند چه کنند.
وی با بیان اینکه در دانشگاهی مانند دانشگاه صنعتی اصفهان که بودجه دولتی کم است، کمک‌ مردمی و استفاده از ظرفیت های مردمی برای کمک به شتاب دانش الزامی است، تاکید کرد: اگر این نیاز را چشم پوشی کنیم نمی توانیم انتظار داشته باشیم با دانشگاه های تراز یک دنیا برابری کنیم.
مدرس هاشمی ادامه داد: در اساس نامه بنیاد 22 هدف ذکر شده و کار خیر فقط ساخت و ساز در نظر گرفته نشده است.
وی خاطر نشان کرد: اگر مشکل دانشگاه را حل کنیم، سود آن به نفع جامعه خواهد بود. هر ریال سرمایه گذاری در حوزه علم و دانش بیش از 30 ریال سودآوری دارد.
مدرس هاشمی افزود: از سال‌ها قبل خیران فعالیت‌های ارزشمندی در دانشگاه‌های مختلف انجام داده بودند که از جمله آن می‌توان به مجموعه خوابگاه‌ها و مسجد دانشگاه اشاره کرد.
رئیس سابق دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: لازم است مدیریت کارهای خیر بر عهده خیران باشد و این موضوع می‌تواند مؤثرتر از انجام این کار توسط مدیران دانشگاه باشد.
مدرس هاشمی با بیان این‌که نه تنها برای مراکز علمی همچون دانشگاه صنعتی اصفهان، بلکه دانشگاه‌های بزرگ دنیا نیز نیازمند کمک‌های مردمی هستند و اگر از این نیز چشم‌پوشی شود نباید انتظار رقابت با دانشگاه‌های دنیا را داشته باشیم؛ تصریح کرد: مجموعاً ۲۷ درصد از بودجه دانشگاه استفنورد توسط موقوفات و خیران تأمین می‌شود.
وی خاطر نشان کرد: امروز دانشگاه‌ها یکی از اولویت‌های جذب کمک‌های خیران هستند، هر یک ریال سرمایه گذاری در حوزه آموزش و تحقیق بیش از ۳۰ ریال بازگشت و منفعت برای جامعه همراه خواهد داشت.
عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی برق وکامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه داد: شکل گیری و فعالیت بنیاد دانشگاه منجر به حضور نهادینه و ساختارمند خیران در این دانشگاه شده است.
مدرس هاشمی، با اشاره به این‌که در اساس نامه بنیاد دانشگاه صنعتی اصفهان ۲۲ هدف ذکر شده است ؛ افزود: بسیاری از ابعاد مختلف نیازهای دانشگاه از جمله پژوهش، تجهیزات آزمایشگاهی و بورسیه‌ها که محل دریافت حمات خیرین است در این اساسنامه ذکر شده است.
عضو هیئت مدیره بنیاد دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه داد: مجموعه اول پروژه خوابگاه های امام جواد علیه السلام در دهه ۸۰ با پیگیری‌های زیاد ساخته شد، در سال ۹۵ نیز از خیران این طرح خواسته شد پنج بلوک دیگر این طرح را نیز تکمیل کند و امروز شاهد افتتاح ۱۲۰ واحد خوابگاهی در این مجموعه هستیم.

مدیریت کارهای خیر باید توسط خیران انجام شود

رئیس سابق دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: لازم است مدیریت کارهای خیر بر عهده خیران باشد و این موضوع می‌تواند مؤثرتر از انجام این کار توسط مدیران دانشگاه باشد، علاوه بر این فعالیت بنیاد دانشگاه مستمر و ادامه دار است که منجر به حضور نهادینه و ساختارمند خیران در دانشگاه شد.

همه دانشگاه‌ها نیازمند کمک‌های مردمی هستند

مدرس هاشمی با اشاره به اینکه مجموعاً 27 درصد از بودجه دانشگاه استفنورد توسط موقوفات و خیران تأمین می‌شود، اضافه کرد: نه تنها برای مراکز علمی همچون دانشگاه صنعتی اصفهان، بلکه دانشگاه‌های بزرگ دنیا نیز نیازمند کمک‌های مردمی هستند و اگر از این نیز چشم‌پوشی شود نباید انتظار رقابت با دانشگاه‌های دنیا را داشته باشیم.سخنرانی دکتر مدرس هاشمی در آئین بهره برداری از فاز دوم خوابگاه
وی تصریح کرد: در اساس نامه بنیاد دانشگاه صنعتی اصفهان 22 هدف ذکر شده و بسیاری از ابعاد مختلف نیازهای دانشگاه از جمله پژوهش، تجهیزات آزمایشگاهی و بورسیه‌ها در این اساسنامه ذکر شده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: یکی از معضلات دانشگاه صنعتی پس از رفع نیازهای اولیه ساختمانی، تجهیزات آزمایشگاهی برای آزمایشگاه مرکزی بود.
مدرس هاشمی اضافه کرد: مجموعه اول پروژه خوابگاه امام جواد در دهه 80 با پیگیری‌های زیاد ساخته شد، در سال 95 نیز از خیران این طرح خواسته شد پنج بلوک دیگر این طرح را نیز تکمیل کند و امروز شاهد افتتاح 120 واحد خوابگاهی در این مجموعه هستیم.
وی تصریح کرد: هیئت رئیسه فعلی و پیشین دانشگاه صنعتی اصفهان، وزارت علوم و خیران نقش بسزایی در ساخت این مجموعه داشته‌اند.

کمک به دانشگاه‌ها در اولویت خیران باشد

رئیس سابق دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: حضور خیران و نیکوکاران گرامی در همه عرصه‌ها مشکلات کشور را حل کرده است، امروز دانشگاه‌ها یکی از اولویت‌های جذب کمک‌های خیران هستند و می‌توانند افتخار آفرین باشند، اگر دانشگاه‌ها حمایت شود سود آن به نفع جامعه خواهد بود، هر یک ریال سرمایه گذاری در حوزه آموزش و تحقیق بیش از 30 ریال بازگشت به جامعه خواهد داشت.
مدرس هاشمی خاطرنشان کرد: کارآفرینی، کمک به صنایع، رفع مشکلات فرهنگی و اشتغال در گرو رونق دانشگاه‌ها است که نیازمند کمک خیران است.

فرهنگ وقف به معنی به دست آوردن آخرت است

سخنرانی حجت الاسلام عمادی در آئین بهره برداری از فاز دوم خوابگاه

مسئول دفتر نمایندگی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این مراسم اظهار کرد: تهاجم عظیم‌ شیطان به فرهنگ اسلامی ما و سوق دادن جامعه به سمت مادی گرایی و دنیا طلبی، نقطه مقابل توجه به خدا، تذکر و توجه به حقایق عالم است.
حجت الاسلام والمسلمین جعفر میرعمادی گفت: این مادی گرایی نقطه مقابل توجه به خدا و تذکر به حضرت حق و حقایق عالم هستی است.
وی با بیان اینکه توجه به مادیات انسان را یک موجود بی ارزش غافل از حقایق تبدیل می کند و مردانگی و حقیقت انسان را از او می گیرد، تاکید کرد: بزرگ‌دانستن خدا، توجه به عظمت پروردگار را به همراه دارد. دنیایی که با آن می توان آخرت را ساخت مهم است.
میرعمادی با تاکید براینکه فرهنگ وقف یعنی فرهنگ ایثار و هزینه کردن دنیا برای به دست آوردن رضایت حضرت حق و به دست آوردن آخرت، تصریح کرد: این امر ناشی از کوچک شمردن دنیا در نظر انسان و بزرگ شمردن خدا در نظر انسان است.
وی افزود: ایمان ادعا نیست و یک عمل است. تبلور ایمان در گذشت و ایثار است.
وی افزود: دنیا حقایق را از انسان می‌پوشاند و شیرینی اندک ظاهری را به انسان نشان می‌دهد که توجه انسان را از حقیقت عالم هستی کنار زده و وی را به موجود بی ارزشی که از حقایق غافل بوده و بازیچه دنیا است تبدیل می‌کند.

وقف اموال نشانی از ایثار انسان‌ها است

رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: برای مقابله با این موضوع باید به بزرگی خداوند توجه داشت، چنین انسانی از وسایل دنیا برای ساخت آخرت خود استفاده می‌کند.
عمادی اضافه کرد: فرهنگ گذشتن از مال دنیا و هزینه کردن آن برای به دست آوردن رضایت خداوند، ناشی از کوچک شمردن دنیا در نزد انسان و بزرگ شمردن خداوند در چشم اوست.
وی تصریح کرد: تبلور ایمان در گذشت و ایثار است و افرادی که اموال خود را وقف می‌کنند ایثار و گذشت خود را نشان داده‌اند.

تشکیل خانواده در دوران دانشجویی منجر به شکوفایی علمی می شود

مدیرعامل موسسه تحقیقات و نشر معارف اهل بیت(ع) نیز احداث فاز دوم مجموعه خوابگاه های دانشجویان متاهل را از چند جهت دارای اهمیت دانست و گفت: این اهداف؛ اول شامل ارزش گذاری به ساحت مقدس علم و دانش، دوم ارزش گذاری به سنت ازدواج و سوم تامین مسکن برای آینده سازان این مملکت  است.
سخنرانی حاج سیدحسین رضازاده موسس وبنیانگذار خوابگاه های متاهلین دانشجویی حضرت جواد الائمه(ع)سید حسین رضازاده افزود: افزایش سن ازدواج مشکلات فراوانی ایجاد می کند و تشکیل خانواده در دوران دانشجویی علاوه بر تکامل فرد می تواند در سایه آرامش منجر به شکوفایی علمی می شود.
رضازاده با تاکید براینکه دانشجو مامن می خواهد که در هرم زیرساخت ها از مهم ترین پایه ها است، تاکید کرد: این مهم برای دانشجوی متاهل بیشتر رخ می نماید که احساس می کند مسئولیت دیگری را هم بر عهده دارد.
رضازاده ادامه داد: پیرو تأکیدات دین اسلام مبنی بر تشکیل خانواده و فراهم کردن زمینه‌های ازدواج، برای تأمین خوابگاه‌های متأهلی برای زوج‌های دانشجوی دانشگاه صنعتی اصفهان وارد میدان شدم و تفاهم‌نامه‌ای در سال ۱۳۸۰ منعقد شد. پس از تکمیل و بهره برداری، این مجموعه نقش مهمی در تسهیل ازدواج دانشجویان داشته است.
این خیر دانشگاهی تصریح کرد: مهم‌ترین عاملی که منجر به اجرای فاز دوم این مجموعه شد، نیاز به توسعه و وجود چنین پایگاهی برای تعالی و سعادت است. دانشجو باید با آرامش به حرفه اصلی خود که همان دست یافتن به قدرت دانستن، آگاهی و کسب معارف الهی است بپردازد، برای ایجاد این آرامش فکری، باید زیرساخت‌های لازم فراهم شود.
مدیرعامل مؤسسه تحقیقات و نشر معارف اهل بیت(علیه السلام) اضافه کرد:این مجموعه محصول عشق به خدا و انسان است، امید است عنایات امام جواد (علیه السلام) مشمول دانشجویان ساکن این خوابگاه‌ها شود، این بنا در نوع خود بی نظیر است، زیرا در سایه همای سعادت امام معصوم شکل گرفته است.
رضازاده در پایان گفت: امید است معنویت نگاه امام زمان (عج) به این دانشجویان منجر به رسیدن به اهداف والای انسانی و الگوی مناسبی برای یک حرکت مردمی شود.

تاکید دین اسلام بر علم آموزی و ترویج دانش

سید حسین رضازاده، خَیر سازنده مجموعه خوابگاهی متأهلین امام جواد (ع) نیز در ادامه اظهار کرد: تاریخ بشر با آموختن و تعلیم و تربیت آغاز می‌شود، انسان‌ها از روزگار کهن شروع به آموختن و کشف راز و رمز اطراف خود و انتقال مفاهیم و اطلاعات برای بیان دیدگاه‌ها و نظارت خود کردند.
وی افزود: در ادیان گوناگون به فراگیری علم و دانش توصیه شده، اما هیچ دینی همانند اسلام مسلمانان را به آموختن علم و ترویج آن بین مردم تاکید نکرده است. مسلمانان از همان ابتدا به دنبال کسب علم دانش بوده‌اند که از توصیه‌های قرآن و دین اسلام ناشی شده است.
مدیرعامل مؤسسه تحقیقات و نشر معارف اهل بیت (ع) گفت: قرآن به عنوان اولین معلم و مربی در تاریخ بشر مشوق اصلی پیروان خود بوده است، اسلام در آغاز ظهور به مسئله نوشتن توجه کرده، علم را محترم دانسته و مسلمانان را به فراگیری آن تشویق می‌کند. علم و دین در اسلام با یکدیگر کاملاً سازگار است، اسلام دانش اندوزی را وظیفه دانسته و برای آن مرزی نمی‌شناسد.
وی اضافه کرد: پیرو تأکیدات دین اسلام مبنی بر تشکیل خانواده و فراهم کردن زمینه‌های ازدواج، برای تأمین خوابگاه‌های متأهلی برای زوج‌های دانشجو دانشگاه صنعتی اصفهان وارد میدان شدم و تفاهم‌نامه‌ای در سال ۱۳۸۰ منعقد شد. پس از تکمیل و بهره برداری، این مجموعه نقش مهمی در تسهیل ازدواج دانشجویان داشته است. افزایش سن و نبود امکانات برای ازدواج مشکلات زیادی ایجاد می‌کند.

تشکیل خانواده در دوران دانشجویی برکات زیادی به همراه دارد

رضازاده تصریح کرد: تشکیل خانواده در دوران دانشجویی، منجر به شناسایی بیشتر خداوند شده به طوری که در آرامش خاطر دانشجویان به شکوفایی نیز برسند. فقدان محل سکونت برای دانشجویان متأهل منجر به افزایش تنش و اضطراب در آنان می‌شود.
این خیر گفت: مهم‌ترین عاملی که منجر به اجرای فاز دوم این مجموعه شد، نیاز به توسعه و وجود چنین پایگاهی برای تعالی و سعادت است. دانشجو باید با آرامش به حرفه اصلی خود که همان دست یافتن به قدرت دانستن، آگاهی و کسب معارف الهی است بپردازد، برای ایجاد این آرامش فکری باید زیرساخت‌های لازم فراهم شود.

آیین بهره برداری از فاز دوم مجموعه خوابگاه های خیریه امام جواد علیه السلام

 
رضازاده اضافه کرد: تلاش شد تا از بهترین امکانات برای ساخت مجموعه خوابگاهی امام جواد استفاده شود، انگیزه الهی و انسانی ساخت این مجموعه زمینه ساز آرامش برای دانشجویان خواهد شد.
وی تصریح کرد: این مجموعه محصول عشق به خدا و انسان است، امید است عنایات امام جواد (ع) مشمول دانشجویان ساکن این خوابگاه‌ها شود، این بنا در نوع خود بی نظیر است، زیرا در سایه همای سعادت امام معصوم شکل گرفته است.
این خیر گفت: امید است معنویت نگاه امام زمان (عج) به این دانشجویان منجر به رسیدن به اهداف والای انسانی و الگوی مناسبی برای یک حرکت مردمی شود.

ساخت مجموعه خوابگاهی امام جواد با بیش از ۲۴ میلیارد تومان بودجه

رضا زاده اضافه کرد: تأمین مالی این پروژه با توجه به افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها در سال‌های اخیر از جمله مشکلاتی است که پیش روی سازندگان این مجموعه بوده است، این پروژه با زیربنای ۱۱ هزار متر مربع و هزینه ۲۲ میلیون تومان برای هر متر مربع و در مجموع، ۲۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و ۳۰ هزار متر مربع محوطه سازی با هزینه ۶ میلیارد تومانی ساخته شده که ۱۳ میلیارد تومان از اعتبار آن دولتی بوده است.
وی با تقدیر از تمامی خیرانی که در مسیر ساخت این پروژه همکاری کرده‌اند، گفت: از خداوند می‌خواهم دانشجویانی که در این خوابگاه‌ها سکونت می‌کنند زندگی خوبی داشته و بتوانند به کشور خود خدمت کنند.
 
در پایان از بیست و یک خیر نیک اندیش دانشگاه صنعتی اصفهان و نیز مجریان این پروژه به جهت پیگیری‌های مجدانه و مساعدت‌های ارزشمند و خالصانه در احداث فاز دوم مجموعه خوابگاه‌های دانشجویی متأهلین امام جواد (ع)، اهتمام در احداث ساختمان آزمایشگاه مرکزی دانشگاه صنعتی اصفهان، کمک به زیر ساخت‌های دانشگاه و کمک به خرید تجهیزات کمک آموزشی تجلیل شد.
سپس نماز مغرب و عشا با حضور رئیس دانشگاه، هیئت رئیسه و شورای دانشگاه و خیرین مدعو اقامه گردید.
سپس ضمن افتتاح رسمی، از از لوح افتتاحیه رونمایی شد وافتتاح یکی از بلوک ها همراه با اهداء نمادین یک واحد به یک زوج دانشجو که به تازگی صاحب فرزند شده است، با تجهیزات کامل انجام پذیرفت.