مراسم رونمایی از تابلوی شهدای فاجعه منا

مراسم رونمایی از تابلوی نگارگری شهدای فاجعه منا روز دوشنبه 29 شهریورماه 95 با حضور مسئولان و هنرمندان اصفهانی در موزه هنرهای معاصر اصفهان برگزار شد.

تابلوي شهداي فاجعه‌ي منا در ابعاد 80 در 100 سانتي‌مترحاصل نزديک به يک سال تلاش  رضا بدرالسما است که به نمايش چهره‌ي 200 زائر خانه‌ي خدا، که در حال طواف و عروج به سمت بالا هستند پرداخته شده است. در اين اثر به وفور از رنگ‌هاي گرم، که تداعي تشنگي زائران خانه‌ي خدا، و خوف و رجاي ناشي از اين فاجعه است استفاده شده است. اين اثر به دو آيه‌ي شريفه؛ آيه 100 سوره نساء با موضوع اجر و پاداش شهادت در راه سفر حج و آيه 25 سوره‌ي حج با موضوع عذاب دردناک براي کساني‌که در خانه‌ي خدا دست به ستم عليه زائران مي‌زنند، مزين شده است.

به اعتقاد اين هنرمند، در برخورد با فاجعه‌ي دلخراش منا و مانند آن، ارائه‌ي آثار هنري به سبب تاثيرگذاري آن مي‌تواند گام موثري در نمايش بي‌کفايتي آل‌سعود و مظلوميت مسلمانان جهان باشد.
همچنین اظهار داشت: انجام چنین کارهایی می‌تواند رسالتی به عهده هر هنرمند و فردی باشد که خداوند چنین توانایی را در وجودشان گذاشته، باشد  و بنده نیز که از این هنر بهره‌مند هستم بر خود واجب دانستم که وظیفه خود را در قبال این فاجعه انجام دهم.

 

گفتنی است در این مراسم، شهردار اصفهان، استاندار اصفهان، مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، تولیت و مدیرعامل مؤسسه اهل البیت «علیهم السلام» و جمعی از هنرمندان اصفهانی حضور داشتند.

 

بخشی از سخنرانی آقای جمالی نژاد شهردار اصفهان 

اگر اصفهان نصف جهان است، به خاطر وجود نخبگان و هنرمندان شایسته شهر بوده و اگر میراث تاریخی ارزشمند این شهر همیشه زبانزد بوده و آن را سرآمد کرده، به خاطر خالقین ارزشمند این آثار بوده است. در طول یکی دو سال اخیر با اعضای شورای شهر بنا را بر این گذاشتیم که به عناوین مختلف از نخبگان شهری تقدیر کرده و آن‌ها را الگو و اسطوره‌ای برای جوانان قرار دهیم،اگر قرار باشد که محور توسعه شهر اصفهان، هنر، گردشگری و دانش باشد و جوانان شهر به ادامه راه این بزرگواران ترغیب شوند، باید از پیشکسوتان تقدیر و تشکر کنیم.

در این مراسم،لوح تقدیری همراه با تابلوی بسیار نفیس اثر هنرمندان اصفهان مزبن به حدیث قدسی ولایت از طرف تولیت و مدیرعامل مؤسسه تحقیقات و نشر معارف اهل البیت علیهم السلام جناب آقای رضازاده به منظور تقدیر و تشکر از استاد نگارگر تابلوی شهدای فاجعه منا، اهداء گردید.

در بخش پاياني مراسم از تابلوي شهداي منا با حضور  رضا بدر السما  خالق اين اثر، مدير ستاد نشر و حفظ آثار دفاع مقدس استان، شهردار اصفهان، تعدادي از اعضاي شوراي اسلامي شهر و جمعي از اساتيد و خانواده هاي شهدا در تالار شماره 5 موزه هنرهاي معاصر رونمايي شد و همچنين تابلوهاي يادبود، از تصوير اين اثر به اعضاي خانواده‌هاي شهدا که به دعوت بنياد شهيد در اين مراسم حضور داشتند، اهدا گرديد.