تعریف کتابخانه دیجیتالی مؤسسه

کتاب، گنجينه‌ای عظيم است که قرن‌‌هاست ذخاير علمی و معرفتی انسان‌ها را در خود محفوظ داشته و نسل به نسل، آن‌ها را انتقال داده است. این منابع، همواره، مطمئن‌ترین مرجع تحقیق و پژوهش و تنها اَسناد مکتوب فرهنگ فکری محققان و دانشمندان بوده است. غنای کتابخانه ها برای محقق و دانشمند، مانند آب شیرین و گوارا برای تشنگان است.
براين‌اساس، مؤسسة تحقيقات و نشر معارف اهل‌البيت(ع) برای رسيدن به هدف خود که همانا تحقيق، نشر و ترويج علوم اسلامی و معارف اهل‌البيت(ع) است، به برپايي و ايجاد بزرگ‌ترين کتابخانه (شامل کتب و سایر منابع اسلامی) نياز داشت که البته ايجاد چنین کتابخانة عظیمی، تنها با استفاده از تکنولوژی‌های جديد امکان‌پذير و مقرون به صرفه بود.
کتابخانة مؤسسة تحقيقات و نشر معارف اهل‌البيت(ع)، کتابخانه‌ای تمام‌ديجيتالی است که همة کتب و منابع اسلامی و شيعی در آن به‌صورت ديجيتالی نگهداری خواهد شد و هر کاربر علاقه‌مند، به‌سادگی و از طريق اينترنت می‌تواند به اين کتابخانة بزرگ متصل شده و از خدمات الکترونيکی آن استفاده نمايد. به‌عبارت‌ديگر، هر کاربر بدون محدوديت زمانی و مکانی، هميشه دست‌کم چند صد هزار کتاب مورد نياز خود را در اختيار دارد.
برای رسيدن به حداکثر رضايتمندی و ارائة بهترين خدمات کتابداری و کتاب‌شناسی، در سيستم‌‌های پیشرفتة دیجیتالی مؤسسة تحقيقات و نشر معارف اهل‌البيت(ع)، افزون بر بانک اطلاعات کتب و منابع، روبات «ROBOT» هوشمند نرم‌افزاری در نظر گرفته شده است که به دسته‌بندی، موضوع‌بندی و شناسايي منابع مرتبط و نيز انجام جست‌وجوهای هوشمند بر حسب نيازهای کاربر و با امکان تخمين ميزان پاسخ‌گويي هر يک از منابع می‌پردازد تا محقق را در دستيابی به بهترين منابع و سؤال‌کننده را در دستيابی به بهترين پاسخ‌ها ياری دهد و وقت ارزشمند کاربر، به‌جای سردرگمی در اين کتابخانة بزرگ و پرداختن به شناسايي کتب و منابع مناسب، صرف پرداختن به اصل موضوع و انجام تحقيق و پژوهش گردد.