تفاوت کتابخانۀ دیجیتال و کتابخانۀ الکترونیک

جهان با ورود به قرن بيست‌ويكم، با تحولی اساسي و همه‌جانبه در زمينة انقلاب اطلاعاتي و ارتباطي روبه‌رو شده و حجم اطلاعاتي كه در همة وجوه زندگي بشر در كمتر از صدم ثانيه توليد مي‌شود،گاه از منظر برآوردهاي كمّي، محاسبه‌ناپذیر گرديده است. در چنين دنيايي با اين حجم عظيم از توليد اطلاعات، بدون استفاده از فناوری‌هاي جديد اطلاعاتي و ارتباطاتي كه درواقع شكل‌دهندۀ دانش اطلاعاتي است نمي‌توان به هدف رسيد.
 امروزه اصطلاحاتي نظير «جامعة اطلاعاتي»، «عصر اطلاعات» و «جامعة دانش‌مدار»، به واژه‌هايي آشنا تبديل شده و در چنين عرصه‌اي، مديريت مؤثر و كارآمد اطلاعات براي رشد و توسعة فرهنگي و اقتصادي جوامع بسيار ضروري است.
فناوری پيشرفتة اطلاعات و ارتباطات، دستيابي به منابع گستردة اطلاعاتي را ممكن مي‌کند، امكان كنترل، تفكيك و سازماندهي اطلاعات مرتبط را فراهم مي‌آورد، ارتباطات سريع و برق‌آسا و انتقال اطلاعات را ميسّر مي‌سازد و در صورت كاربرد توسط افراد مسلّط به مهارت‌هاي اطلاع‌رساني، مي‌تواند مراحل ياد‌گيري، ايجاد دانش و تصميم‌گيري را ايجاد كند. در اين‌ميان، اقداماتي ازجمله راه‌اندازي كتابخانه‌هاي ديجيتال، کوششی است در راستای طبقه‌بندي و مديريت اطلاعات در عرصة فناوری اطلاعاتي كه موج انقلابي آن، همة جهان را فراگرفته است. كتابخانة ديجيتالي با كتابخانة الكترونيكي يا مجازي متفاوت است.
تفاوت عمدة این‌دو در اين است كه كتابخانة ديجيتالي درواقع جزيي از كتابخانة مجازي است. كتابخانة مجازي در اصطلاح فني، طيف بسيار وسيعي از كتابخانه‌ها را دربرمي‌گيرد. بنابراين، كتابخانه‌هاي الكترونيك و ديجيتال زيرمجموعة آن به‌حساب مي‌آيند. تفاوت روش‌هاي الكترونيك و ديجيتال در اين است كه در كتابخانة الكترونيك، امكان ذخيرة داده‌ها بر روي ميكروفيلم، نوار يا فيلم وجود دارد، درحالي‌كه در كتابخانة ديجيتالي تمام اطلاعات و داده‌ها به‌صورت بايت‌هاي ديجيتالي ذخيره شده و تنها از طريق اينترنت قابل دسترس است.
در واقع، كتابخانة ديجيتالي، تمامي خدمات خود را از راه اينترنت (وب‌سايت) انجام مي‌دهد. 
با توجه به اين‌كه مؤلّفۀ اصلي ارتباطي در دنيا، امروزه براساس «ديتاها» يا «اطلاعات» تعريف مي‌شود، در اين درياي بيكران اطلاعات، برای استفادة صحيح از آن‌ها نياز به طبقه‌بندي و مديريت اين اطلاعات است كه كتابخانه‌هاي ديجيتالي اين امكان را فراهم مي‌سازند. دراين‌ميان، بحث كتابخانه، بحثي قابل لمس است و جايي است كه به‌نوعي اطلاعات در آن نگه‌داري مي‌شود.