مصاحبه ای با واقف و بنیانگذار مؤسسه تحقیقات و نشر معارف اهل البیت علیهم السلام درخصوص تاریخچه زمین و ساختمان موسسه

در اوائل سال 1380شمسی سرکار علّیه خانم زهرا ملاباشی به اتفاق خواهر گرامیشان برای به‌سرانجام‌رساندن وصیت مرحوم پدرشان با این‌جانب سیّد‌ حسین رضازاده ملاقات نمودند. این ملاقات بنا به توصیة مرحوم حضرت آیت‌الله حاج سیّد‌ جلال‌‌الدین فقیه‌ایمانی صورت پذیرفت.
شرح ماوقع از این قرار است:
براساس اطلاعات ارائه‌شده از طرف ایشان، به‌منظور انجام وصیت پدر و اختصاص زمین خانة پدری در کوی قصر منشی در سال 1378 شمسی موضوع با مرحوم آیت‌الله حاج سیّد‌ حسن فقیه‌امامی(ره) مطرح شده بود. پس از ارائة پیشنهادها و نقطه‌‌نظرات از طرف ایشان، وقف‌‌نامه‌‌ای برای زمین مذکور به‌منظور استفاده حوزة علمیة  اصفهان (طلاب ذکور) تنظیم گردید.
زمین خانه پدری خود واقع در کوی قصر منشی اصفهان بود و در جهت انجام وصیت پدر در سال 1378 خدمت آیت الله حاج سید حسن فقیه امامی رسیدیم و موضوع را مطرح نمودیم.
ایشان پیشنهاداتی ارائه فرموده بودند و بر آن اساس، وقف نامه ای برای زمین مذکور تنظیم گردید. این زمین وقف حوزه علمیه اصفهان جهت استفاده طلاب ذکور گردید و در بخشی از آن، احداث چند واحد تجاری که از محل درآمد آن، جهت انجام وصیت مرحوم ملاباشی تأمین گردد.
پس از گذشت 2 سال از تنظیم و ثبت وقف نامه و تسلیم مدارک به مرحوم آیت الله حاج سید حسن فقیه امامی جهت انجام اقدامات اجرایی در مورد وقف، هیچ اقدامی جهت تحقق مورد وقف صورت نپذیرفت. پیگیری های مستمر واقف و علت معطل ماندن کار، نهایتاً  مدارک از قبیل اسناد و وقف نامه از طرف مرحوم آیت الله حاج سیدحسن فقیه امامی به سرکار عالیه حاجیه خانم زهرا سادات ملاباشی عودت داده می شود و تصمیم گیری و ادامه کار به عهده ایشان واگذار می گردد.
واقف زمین برای پیگیری انجام وصیت پدر و اجرایی نمودن آن ضمن مراجعه به مرحوم آیت الله حاج سیدجلال الدین فقیه ایمانی و طرح موضوع، ایشان آنها(واقف محترم) را برای به ثمر نشستن و انجام کار به اینجانب ارجاع داده بودند.
اینجانب پس از بررسی مدارک و سوابق آن و اینکه در وقف نامه حضرت آیت الله حاج سید حسن فقیه امامی طاب ثراه به عنوان ناظر وقف تعیین شده بودند، طبق قرار جلسه ای با حضور سرکارعالیه خانم زهرا ملاباشی واقف زمین و حضرت آیت الله سید حسن فقیه امامی ناظر وقف در منزل ایشان تشکیل گردید. پس از طرح موضوع و پیشنهادات اینجانب مبنی بر اختصاص زمین به تأسیس مؤسسه تحقیقات و نشر معارف اهل البیت علیهم السلام با هدف احداث کتابخانه دیجیتالی، سالن اجتماعات و واحد آموزش مطرح گردید. و کلیات طرح مورد استقبال مظعم له و همچنین واقف زمین قرار گرفت و ناظر بر وقف ضمن ابراز خرسندی از این پیشنهادات اعلام همکاری در به ثمر نشستن این اهداف نمودند.
در این جلسه مقرر شد مسائل مطرح شده جهت اجرائی شدن، مسائل حقوقی و ثبتی آن بررسی و برنامه ریزی جهت مراحل قانونی آن با یک وکیل و حقوق دان انجام پذیرد.
به همین منظور از جناب آقای دکتر عباس صدرعاملی که از شخصیت های حوزوی و حقوقی مورد وثوق حضرت آیت الله حاج سیدحسین فقیه امامی و سایرین بودند، دعوت به عمل آمد که در این حصوص نظرات خود را اعلام و همکاری در جهت نهائی نمودن و اجرایی شدن کار را پذیرفتند. خوشبختانه ایشان با استقبال از این حرکت ارزشمند با مدیریت و نظارت بر انجام اصولی موضوع با نظر واقف، ناظر و اینجانب اقدامات لازمه را انجام دادند.
1. پیشنهاد ایشان تنظیم اجاره نامه ای 99 ساله در دفترخانه با حضور ناظر محترم آیت الله حاج سید حسن فقیه امامی و نماینده اداره اوقاف و امور خیریه با تعیین مال الاجاره ای که منافع آن به امور مورد وصیت مرحوم محمدباقر ملاباشی اختصاص یابد.
با پیشنهاد و نظر اصلاحی آقای دکتر سیدعباس صدرعاملی و موافقت واقف و ناظر بر وقف در مورد دو اشکال اساسی وقف نامه اولیه که باید با تنظیم متمم وقف نامه رفع گردد.
1. قید ساخت واحد تجاری و 2. استفاده طلاب ذکور و وقف حوزه علمیه
1. با عنایت به اینکه این زمین هیچگونه ارتباطی با خیابان نداشت و عملاً ایجاد واحد تجاری امکان پذیر نبود
2. با توجه به احداث کتابخانه، سالن اجتماعات و واحد آموزش، و استفاده آقایان و خواهران از این امکانات اجتناب ناپذیر بود.
3. با عنایت به احداث موسسه تحقیقات و نشر معارف اهل البیت علیهم السلام
بنا به پیشنهاد جناب آقای دکتر سید عباس صدرعاملی، پیش نویس متممی برای وقف نامه اولیه تنظیم گردید که 1. احداث تجاری حذف گردید. 2. قید استفاده اختصاصی ذکور حذف گردید. 3. زمین وقف موسسه تحقیقات و نشر معارف اهل البیت علیهم السلام گردید. که پس از تائید متمم وقف نامه توسط آیت الله حاج سید حسن فقیه امامی و واقف محترم و تائید اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در دفترخانه به ثبت رسید.
مؤسسه تحقیقات و نشر معارف اهل البیت علیهم السلام در زمین فعال شده و وقف اجرائی گردید و به همین منظور و طبق توافقات اقدام به اخذ پروانه ساختمان جهت احداث ساختمان در سه طبقه صورت پذیرفت و پس از اتمام ساختمان و دریافت گواهی پایان و اجازه محضری، اقدام به اخذ سند مالکیت اعیانی از اداره ثبت استان اصفهان گردید و ساختمان اعیانی هم وقف مؤسسه تحقیقات و نشر معارف اهل البیت علیهم السلام گردید. کلیه مراحل فوق تحت نظر و تائید کتبی حضرت آیت الله حاج سید حسن فقیه امامی و استاد آقای دکتر سید عباس صدرعاملی انجام پذیرفته است.