طراحی واجرای نمای شمالی وجنوبی مرکز خدمات درمانی انجمن خیریه دیابت اصفهان

نخستین مرکز تخصصی پیشگیری و درمانی دیابت و ارتقای سلامت آل‌‌ابراهیم مؤسسة خیریه دیابت اصفهان پنجشنبه 20 آبان 1395‌شمسی، مصادف با روز جهانی دیابت، با حضور جمعی از استادان دانشگاهی، مسئولان استانی، خیّرین محترم و هیئت‌امنای مؤسسه افتتاح گردید.
این مجموعة مُعظمِ درمانی در زمینی به مساحت 900مترمربع در شش طبقه با کمک و مساعدت خیّرین حوزة سلامت احداث شده است.
نمای جنوبی و شمالی این ساختمان توسط خیّر ارجمند جناب آقای حاج سیّد حسین رضازاده با هزینه‌‌ای بالغ بر 60میلیون تومان انجام پذیرفته است.
معاون توسعة مدیریت و منابع انسانی استانداری اصفهان، جناب آقای حسین سیستانی، در مراسم افتتاح مرکز آموزشی، پیشگیری و درمانی مرکز خیریة دیابت استان اصفهان به اهمیت این موضوع اشاره داشت و گفت: «امروزه اهمیت بیماری دیابت بر کسی پوشیده نیست و می‌‌دانیم آسیب‌‌هایی که دیابت به بدن انسان وارد می‌‌کند را شاید هیچ بیماری دیگری وارد نکند. آمار و ارقام دربارة بیماری دیابت بیانگر این است که در حال حاضر کشور در وضعیت خوبی نیست و باید کار بزرگی صورت بگیرد و یک عزم ملّی وارد کار شود. خیریه‌‌ها یکی از مراکزی هستند که این عزم را به‌خوبی شروع و مدیریت کرده‌‌اند و امیدواریم روزبه‌روز افزایش پیدا کند. بدیهی است ایجاد این مراکز، بخش قابل‌توجهی از عارضه‌‌های درمان را کاهش می‌‌دهد و در بحث پیشگیری از بیماری دیابت بسیار مؤثر هستند.»
قائم‌‌مقام دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی‌درمانی استان اصفهان، جناب آقای دکتر حمید صانعی، با حضور در این مراسم گفت: «متأسفانه در کشور ما ده درصد مردم درگیر بیماری دیابت هستند و ده درصد هم در مرز ابتلا به دیابت قرار دارند. در استان اصفهان تا این تاریخ، پانصد هزار نفر به دیابت مبتلا هستند که این آمار بالایی است و جای تأمل دارد؛ لذا باید مراقبت بیشتری از بچه‌‌های چاق خود بکنیم؛ چراکه این‌‌ها در آینده‌ای نزدیک مستعد دیابت خواهند بود. اهمیت این بیماری به‌حدّی است که سازمان جهانی بهداشت را بر آن داشت تا سال 1395 را به‌نام دیابت نامگذاری کند. دراین‌راستا، اتخاذ سیاست‌‌ها و رویکردها و تدابیر لازم در طرح تحوّل نظام سلامت نسبت به بیماری‌‌های غیرواگیر موجب شده است در مراکز بهداشتی یک کارشناس این قبیل بیماری‌‌ها که در رأس آن‌‌ها دیابت است، حاضر باشد و به مردم، خدمت و مشاوره‌‌های متنوع ارائة دهد تا رفته‌رفته با این کار درصد ابتلا به دیابت به دلیل پیشگیری‌‌های به‌موقع کاهش یابد.»
وی افزود: «تا پایان سال جاری، کل جمعیت شهری تحت پوشش طرح تحول نظام سلامت قرار می‌‌گیرند و بدین‌ترتیب این کار در کل استان انجام خواهد شد. یکی از دستاوردهای تشکیل پرونده برای همة مردم تا پایان سال جاری، کشف بیماری دیابت در مردم است که سریعاً مراحل مراقبتی و درمانی برای آنان پیگیری می‌‌شود. پس از کشف بیماری، بیمار به کلینیک‌‌ها معرفی و تحت درمان متخصص و فوق‌تخصص با ویزیت‌‌های سه هزار تومانی قرار می‌‌گیرد. امروزه علاوه بر مراکز بهداشتی، در مراکز درمانی هم خدمات خوبی ارائه می‌‌شود؛ مثلاً در بیمارستان چمران اصفهان برای بیماران دیابتی بهترین خدمات در حوزة تخصصی قلب ارائه می‌‌شود که استانداردهای آن مطابق با معیارهای بین‌‌المللی است.»
ایشان همچنین گفت: «دربارة اهمیت موضوع باید گفت که دیابت بیماری عروق است و عروق ریز و متوسط و بزرگ را درگیر می‌‌کند و از آن‌جایی که عروق، کل بدن را فرا گرفته‌‌اند، این بیماری هم کل اعضای بدن را درگیر عوارض خودش می‌‌کند. متأسفانه می‌‌بینیم که 25 تا 30درصد مردم، کبد چرب دارند و ازطرفی هم نیمی از مردم کشور ما پرخوری می‌‌کنند و اضافه‌وزن دارند.»
جناب آقای دکتر محمدعلی عطاری، رئیس هیئت‌مدیرة خیریة دیابت استان اصفهان نیز در مراسم افتتاحیه، ضمن اشاره به اهمیت رسیدگی به‌‌موقع به این بیماری، بیان داشت: «بیماری دیابت همان‌طور که در بروز علائم خود غیرمنتظره است، ما را در آمارها هم شوکه کرد و آمار نُه سال آینده را به‌یکباره در این سال بروز داد و شاهد وجود 450میلیون بیمار دیابتی در دنیا هستیم. دیابت سردستة بسیاری از بیماری‌‌ها مانند بیماری‌‌های چشمی، قلبی، کلیوی و قطع اندام است که باید به‌شدّت از سوی مردم جدّی گرفته شود. وقتی که بیمار دیابتی به پزشک مراجعه می‌‌کند، پزشک سن آن فرد را حدود سی درصد بالاتر در نظر گرفته و سپس مشغول به مداوا می‌‌شود و این بدان معناست که دیابت، سن فرد را تا سی درصد کاهش می‌‌دهد. کدام جنگ بین‌‌المللی است که در یک سال پنج میلیون کشته بدهد و این آمار هم رو به افزایش باشد؟ اما می‌‌بینیم که این اتفاق در سال گذشته در جهان رخ داده است.»
آموزش، کنترل، پیشگیری و درمان مؤسسة خیریة دیابت در مرکز امور آموزشی و درمانی و پیشگیری، تحت نظارت پزشکان و مشاوران مجرّب انجام می‌شود و قسمت‌‌های مختلفی اعم از چشم‌‌پزشکی و قلب و عروق شروع به‌کار خواهند کرد. همچنین در کنار داروخانة این مرکز، آزمایشگاه بسیار مجهزی با هزینه‌‌ای بالغ بر یک و نیم میلیارد تومان ایجاد شده و در مواردی رایگان، آمادة خدمت‌رسانی به بیماران مبتلا به دیابت است.
در پایان مراسم افتتاحیه، از خیّرین حوزة سلامت که بار اصلی را بر دوش کشیدند، تجلیل به عمل آمد.

اطلاعات و نحوه تماس:

تلفن 03132258444 و 03132258891
نمابر -
آدرس اصفهان، خیابان اقبال لاهوری، ابتدای خیابان بلال شرقی
کدپستی -
ایمیل -
سایت http://diabetesngo.ir/