همکاری در برگزاری همایش چهره ماندگار بانو زینت السادات علویه همایونی

در همایش امینه امین که با حضور مقامات کشوری و استانی همزمان با سالروز ولادت حضرت زینب سلام الله علیها در تاریخ 20 فروردین 1390 در سالن اجتماعات حضرت خدیجه کبری (سلام الله علیها) مؤسسه تحقیقات و نشر معارف اهل البیت (علیهم السلام) برگزار شد از مقام شامخ یادگار بانو مجتهده امین بانو علویه همایونی تجلیل شد.

در این همایش استاندار اصفهان، تجلیل از بانو علویه همایونی را به معنی ارزش گذاشتن به مقام زن مسلمان توصیف كرد و گفت: بانو علویه همایونی، نمونه زن تاثیرگذار در اشاعه فرهنگ دینی به ویژه یك زن مسلمان نمونه است. ذاكر اصفهانی با اشاره به ضرورت توجه ویژه به اشاعه فرهنگ دینی در استان گفت: در سال گذشته در تعاملاتی كه با مشاور رییس جمهور و رییس مركز امور زنان و خانواده در باره تاسیس بنیاد مجتهده امین داشتیم، تصمیم گرفته شد كه كتاب های این بانوی بزرگ تجدید چاپ شود.
وی اظهار امیدواری كرد كه در آینده شاهد شكل‌گیری موسسه بنیاد بانو امین و تدوین فعالیت مكتوب و غیر مكتوب معارف اسلامی در اصفهان باشیم و افزود: این زنان الگو، اسوه و ارائه دهنده فرهنگ اسلامی به شیوه های مختلف هستند.
فروغ نیلچی‌زاده نیز در این همایش با بیان اینكه امروزه هر جا سخن از اسلام و قرآن می‌شود، مكتب اهل‌بیت به عنوان حقیقی‌ترین و نجات‌بخش‌ترین دستورات نمایان می‌شود، اظهار داشت: جایی كه زنان به دنبال حقایق وجودی خود هستند، سئوال می‌شود كه چطور ممكن است سبك و روش زندگی خدامحورانه را پیش گرفت كه خدا محوری را برای انسان معنا كند.
مشاور رییس سازمان ملی جوانان در امور دختران و زنان ضمن ابراز تاسف از اینكه امروزه زنان و دختران ما به دنبال علم و دانایی هستند اما گرفتار مدرك گرایی شده‌اند، گفت: دانشگاه‌ها و مراكز علمی و حوزه‌های اسلام از جمله ایران آغازی برای دانایی را یاد می‌دهند نه عشق بازی با دانایی.
وی ادامه داد: فرد دانایی محور به دستورات اهل بیت عمل و از شناگری عبور می‌كند اما انسان بدون علم تكبر دارد و نمی‌تواند جستجوگر حقیقت وجودی خویش باشد.
سیدعلیرضا حسینی مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان نیز در این همایش گفت: اصفهان، سرزمین عالمان بزرگ است و این افتخاری برای بانوان و زنان اصفهانی محسوب می‌شود كه این خطه مهد زنان فرهیخته و عالم است.
وی بانو علویه همایونی را از جمله زنانی عنوان كرد كه همواره پیشقدم و جویای حقیقت بوده و هستند و با سرمایه‌های خود برای مجد و عظمت اسلام تلاش كرده‌اند.
حسینی همچنین بانو همایونی را پرچمدار حركت‌های فرهنگی زنان فاخر ایران اسلامی برشمرد و ابراز امیدواری كرد كه اصفهان همچنان بتواند بزرگانی همچون ایشان را در دامن خود پرورش دهد.
بانو علویه زینت‌السادات همایونی در سال ۱۲۹۶ در خانواده‌ای متوسط و از سادات حسینی به دنیا آمد، پدرش از مردم عامی ولی اجداد وی از روحانیون و اهل کرامت بودند.
در سال ١٣٠٣ با وجود امکانات محدود برای کسب علم ولی علاقه شدید به تحصیل علم نزد برادرش تا کلاس ۹ قدیم را خواند و چون به ریاضی علاقه‌مند بود درس ریاضی را خوب فرا گرفت و در کنار تحصیل کارهای هنری را نیز مثل خیاطی و گلدوزی یاد گرفت.
از سن ۱۶ سالگی بود که به خدمت بانوی ایرانی شرف‌یاب شده و بنا به نقل از خود که اظهار می‌دارد: از همان ساعات اولیه چنان جلوه ایشان مرا مجذوب کرد که با تمام وجودم عاشق ایشان شدم.
بانو علویه همایونی در این خصوص می‌گوید: زمان شرف‌یابی من در حکومت رضاخان بود و اوج بی‌حجابی، من هم دختر جوان و آراسته زمان خود بودم، ولی جذبه الهی ایشان چنان در من تأثیر نمود که ظاهر و باطن مرا متحول نمود و ایشان را مصداق حدیث «کونوا دعاه الناس بغیر السنتکم: مردم را دعوت کنید (به معروف و خوبی‌ها) با غیر زبان‌هایتان» یافتم.
شاید عشق من به بانو به این دلیل بود که مادرم هنگامی که مرا باردار بود به لحاظ نسبت سببی که با بانو داشتند بسیار خدمت ایشان شرف‌یاب می‌شدند و علاقه شدید به معظم له داشتند و همه روحیاتشان را در خود جذب کرده، لذا وقتی مادرم مرا برای فراگیری علوم دینی و ادامه تحصیل به خدمت بانو بردند، تجلیات وجود او را درک کردم و چنان محو جمال و عاشق دیدارش بودم که تمام فامیل و دوستان را رها کردم و فقط نشاطم را در رفتن خدمت ایشان خلاصه کردم و در عشق دیدار جمالش هر روز در حالی که اشک می‌ریختم به حضورش شرفیاب می‌شدم.
در سال ۱۳۱۲ در خدمت ایشان قرآن و دعای کمیل خواندم و دعای کمیل را شرح و معنی کردند و سپس مقدمات عربی را شروع کردم و شرح باب حادی‌عشر را نیز در اعتقادات خدمت ایشان خواندم.
بانو علویه همایونی در محضر اساتیدی چون شیخ حیدر علی محقق شرف‌یاب شده و صمدیه و حاشیه ملاعبدالله را در منطق، خدمت ایشان می‌خواند.
همچنین منطق و منظومه حکمت سبزواری را خدمت حاج‌آقا صدر کوپایی فرا گرفت.

*‌ رابطه علمی علویه همایونی با بانو امین

از ابتدای شروع تحصیل علوم دینی استاد ایشان بانوی ایرانی بوده و تا ۵۰ سال به‌ طور مستمر در خدمت ایشان بود و ایشان را مصباح‌الهدایة در سیر و سلوک خود می‌دانست و در تمام امور از ایشان پیروی کرده و مریدی عاشق در جهت مراد خود بود.

*‌ پایه‌گذاری مکتب علمیه بانوان به ابتکار علویه همایونی

بانو علویه همایونی اولین حوزه علمیه بانوان به نام مکتب فاطمه (س) را در سال ۱۳۴۴ شمسی تأسیس کرد.
این مرکز اولین مکتبی بود که در عصر اخیر به ریاست یک بانوی مجتهده، فیلسوف، عارف و ادیب ایجاد شد و به مدیریت بانوی دیگری که ۵۰ سال شاگردی معظم له را کرده بود، اداره می‌شد.
در این مکان دروس پایه‌ای ادبیات عرب در این مکتب عمیقا تدریس می‌شد و همه اصول اعتقادی و دینی و علوم قرآنی یاد داده می‌شد.
در این مکتب از ابتدای تأسیس، قرآن توسط بانوی مجتهده امین تفسیر می‌شد و بعد از ایشان بانو علویه همایونی این مسئولیت را خود به عهده گرفتند.
مکتب فاطمه (س) به لحاظ اینکه تنها مکتبی بود که با همت و ابتکار یک بانوی عالمه حاجیه خانم همایونی و امتیاز علمی و ریاست بانوی مجتهده تأسیس شده بود و دروس پایه حوزوی و تفسیر و حدیث همه توسط بانوانی که تحصیلات حوزوی داشتند عمیقا تدریس می‌شد، مورد توجه علما و خطبای شهر قرار گرفت.
بانو علویه همایونی در سال ۴۲ شاگردانی را در منزل شخصی خود پذیرفته و به تدریس مشغول شدند و بدون هیچ منش علمی یا استادی چون مادری دلسوز و مهربان که به پرورش جسمی و روحی فرزند خود بپردازند به رشد و شکوفایی شاگردان همت گماشت.
وی در همان منزل ساده و کوچک خود با همان دانش‌پژوهانی که خود تربیت کرده بودند جلسات و مباحثات علمی تشکیل می‌داد و کتب تفسیر قرآن و احادیث مثل نهج‌البلاغه، محجة‌البیضاء مرحوم فیض کاشانی، اربعین ‌الهاشمیه بانو امین و حکمت الهی محی‌الدین الهی قمشه‌ای و غیره را موضوع آن جلسات قرار داده و به بحث می‌پرداختند.
بانو علویه همایونی از سوی مقام معظم رهبری، ریاست جمهوری و مسئولان کشوری و استانی مورد تجلیل قرار گرفت.