مصاحبه با بنیانگذار خوابگاه های خیریه حضرت جواد الائمه (ع)

گفت‌و‌گو با حاج سيّد حسين رضازاده، مؤسس و بنيان‌‌گذار خوابگاه‌‌هاى خيرية دانشجويى حضرت جواد(ع) دانشگاه صنعتی اصفهان (تاریخ گفت‌وگو: 14شهریور 1388)
اشاره: ساخت مسكن و ايجاد سرپناه براى زوج‌هاى جوان، به‌ويژه نخبگان و آينده‌سازان علمى كشور، برای تشويق آنان به ازدواج و احياى سنّت نيكوى نبوى، ازجمله كارهايى است كه کوشش و اقدام خيّران متديّن و نيك‌انديش را مى‌طلبد. ايجاد خوابگاه در فضاى علمى، آغازگر پيشرفت و تعالى جامعه است؛ جامعه‌اى برگرفته از تعاليم ارزشمند و نورانى اهل‌بيت عصمت و طهارت(ع).
خوشبختانه در سال‌هاى اخير شاهد کوشش بسيارى از خیّرین در اين راستا بوده‌ايم. حاج سيّدحسين رضازاده ازجمله خیّرینى است كه با تأسّى به مولا و مقتداى خود حضرت على(ع)، با همكارى دانـشـگـاه صـنـعـتـى اصفهان و شمارى ديگر از خیّرین، مجموعة خوابگاه‌هايى را با عنوان خوابگاه‌هاى خيرية دانشجويى حضرت جواد(ع) احداث و وقف نموده است تا ضمن تسهيل ازدواج جوانان، امكانات لازم براى رشد علمى دانشجويان را فراهم آورد. در گفت‌وگوى زير با جنبه‌‌هاى مختلف اين اقدام خداپسندانه بيشتر آشنا مى‌‌شويم

چه شد كه تصميم گرفتيد، مجموعه خوابگاه هاى خيريه حضرت جواد (ع) را احداث و پس از آن، وقف نماييد؟

يكى از زيبنده‌ترين و ماندگارترين جلوه‌هاى نيكوكارى و خيرخواهى، وقف است و از آن جهت كه داراى آثار و نتايج ماندگارى در مقايسه با ديگر اعمال خيرخواهانه است، از جايگاه ويژه‌اى برخوردار است.
به همين منظور، اين‌جانب با توجه به توافقنامة‌ منعقدشده با دانشگاه صنعتى اصفهان، اَعيانى مجموعة خوابگاه‌‌هاى امام جواد(ع) را وقف نمودم تا براى هميشه در جهت اسكان دانشجويان متأهل دانشگاه صنعتى اصفهان بهره‌بردارى شود و هيچ‌كس و هيچ مقامى و هيچ مرجعى، حق تغيير كاربرى اين مجموعه را نداشته باشد.
اميدوارم همة متموّلين و افرادى كه از موهبت مالى خدادادى بهره‌اى برده‌اند، از اين حركت خداپسندانه الگو‌بردارى كنند و براى بقا و ماندگارى خود و بازماندن پروندة خيرات و بركات، در اين مسير اقدام نمايند و فرصت را از دست ندهند.

اين طرح را با چه هدف و انگيزه‌اى دنبال كرديد؟

اين طرح با چند هدف مقدس، ازجمله ايجاد مسكن براى زوج‌هاى جوان، تشويق جوانان به امر ازدواج و احياى سنّت نبوى و همچنين احياى سنّت وقف دنبال شد. درواقع بايد گفت، ارزش‌گذارى به ساحت مقدس دانش، ترويج سنّت ازدواج و تأمين مسكن براى جوانان، در احداث و وقف اين خوابگاه‌هاى دانشجويى مورد توجه بوده است.

عمليات ساخت اين مجموعه از كى آغاز شد، طى چه مراحلى به پايان رسيد و براى آن، چه ميزان هزينه شده است؟

عمليات ساخت اين مجموعه پس از طراحى سايت محوطه و جانمايى بلوك‌ها، در سال 1381 آغاز شد و چهار بلوك آن در سه‌ماهة اوّل سال 1385 آمادة بهره‌بردارى گرديد. هزينة اجراى اين چهار بلوك با 7هزار و200مترمربع زيربنا و ظرفيت 96آپارتمان مسكونى و 8سالن اجتماعات چندمنظوره، ده ميليارد و هشتصد ميليون ريال بوده است كه از اين ميزان، چهار ميليارد ريال توسط رهبرمعظّم انقلاب، چهار ميليارد و چهارصد ميليون ريال توسط اين‌جانب و دو ميليارد و چهارصد ميليون ريال آن توسط خیّرین تهرانى و خيرانديشان متديّن اصفهانى تأمين گرديده است. ‌ ‌همچنين برای ايجاد بيست‌هزار مترمربع محوطه‌سازى و ايجاد فضاى سبز همراه با آبيارى تحت فشار، جدول‌گذارى و آسفالت گذرگاه‌ها، نصب چراغ‌هاى محوطه به‌منظور تأمين روشنايى و انتقال خطوط آبرسانى و گازرسانى به مجموعة مذكور، دو ميليارد ريال هزينه شد كه اين مبلّغ توسط دانشگاه صنعتى و شوراى اسلامى شهر اصفهان تأمين گرديد.
علاوه بر آن، طراحى و نصب ساختمان موتورخانة مركزى، نصب دكل تجهيزات، احداث ساختمان پست برق و نصب كل تجهيزات مورد نياز آن و احداث كانال‌هاى آدم‌رو در زير محوطة مجموعه برای انتقال سيستم‌هاى تأسيسات به بلوك‌هاى مسكونى، بالغ بر دو ميليارد ريال هزينه به همراه داشت كه همة آن توسط دانشگاه صنعتى اصفهان پرداخت شد.
احداث بلوك پنج كه مزيّن به‌نام كوثر ولايت، حضرت فاطمة زهرا(س) است با زيربناى 1800مترمربع، جمعاً شش ميليارد و سيصد ميليون ريال هزينه داشت كه چهار ميليارد و سيصد ميليون آن توسط اين‌جانب (مؤسس و بنيانگذار) و دو ميليارد ريال آن توسط دانشگاه صنعتى تأمين شد.

ويژگى‌هاى اين طرح چيست؟

يكى از ويژگى‌هاى ممتاز اين طرح، بهره‌مند شدن از عنايت ويژه مقام معظم رهبرى در سفر به اصفهان بود. در بعد ساختمانى نيز اجراى عالى و با كيفيت معمارى اسلامى در فضاهاى داخل و خارج ساختمان از ويژگى‌هاى ممتاز طرح به شمار مى رود. تابلوهاى كاشى كارى شده در نماهاى جنوبى اين ساختمان چشم هر بيننده‌اى را خيره مى‌كند و ديوارهاى شرقى و غربى كه مزين به نام مبارك ائمه معصومين عليهم السلام است نيز از ديگر جلوه‌هاى اين مجموعه مى باشد.

در اجراى اين طرح، چه كسانى با شما همكارى نموده اند؟

آيت‌الله حاج سيّدحسن فقيه‌امامى يكى از شخصيت‌هاى برجستة حوزة علمية اصفهان و مروّج كارهاى خير در جامعه، ازجمله افرادى است كه كلنگ اين بنا به‌دست مبارك ايشان به زمين زده شد كه لازم است از ايشان سپاسگزارى كنم. تعامل ارزشمند مسئولان محترم دانشگاه صنعتى اصفهان نيز در اجراى اين طرح، با خیّرین و اين‌جانب قابل تقدير بود.
همچنيـن لازم مـى‌دانـم از جنـاب آقـاى مهنـدس ابـوالحسـن فتحيـان، مهنـدس نيلى ‌احمدآبادى، مهندس سيّدكريم داودى، مهندس بهمن احمدى، مهندس احمد كـمـالـى‌نژاد، مهندس همايون بهزادى، مهندس حميد داورى، مسعود ايليا، حاج سيّد عبدالمهدى آل‌طعمه، مهندس حسن عبوديت و رئيس محترم دانشگاه صنعتى اصفهان جناب آقاى دكتر غلامرضا قربانى، تشكر و قدردانى كنم.

سخن پايانى را از زبان شما مى شنويم.

پرودگارا، اى هستى‌بخش وجود، مرا بر نعمات بى‌كرانت توان شكر نيست. ذره‌ذرة وجودم براى تو و نزديك شدن به تو مى‌تپد. الهى مرا مدد كن تا امكانات و دارايى اندكم، نه نردبانى باشد براى فزونى تكبر و غرور، نه حلقه‌اى براى اسارت و دستمايه‌اى براى تجارت، بلكه گامى باشد براى تجلّى تو و متعالى‌ساختن زندگى خود و خدمت به ديگران.
در هر موقعيتى كه هستيد اجازه ندهید كه به بدبينى‌هاى بى‌حاصل آلوده شويد و نگذارید كه بعضى لحظات تأسف‌بار كه براى هر انسان خدمتگزار و ايثارگر پيش مى‌آيد، شما را به يأس و نااميدى بكشاند. سعى كنيد براى رفع مشكلات جامعه تلاش كنيد. نخست از خود بپرسيد از اين امكانات خدادادى چه استفاده اى كرده‌ايد، سپس از خدا توفيق خدمت طلب كنيد تا به اين احساس شادى‌بخش و هيجان‌انگيز برسيد كه شايد من هم بتوانم سهم كوچكى در پيشرفت و اعتلاى بشريت داشته باشم.