مصاحبه روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان

مصاحبه روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان با يكي از چهره هاي درخشان اصفهان 

1389/10/22

 
عرصه هاي مختلف انديشه و عمل هيچگاه از مردان بلند همتي كه ذهن زيبايشان، آراستگي موجوديت آنها بوده، خالي نبوده است. آنها عاشق برافراشتن هميشگي پرچم فتح و عزت اسلام هستند. مرداني كه سعي در سيراب نمودن دلهاي تشنه علوم و معارف قرآن و اهل البيت عليهم السلام مي باشند.
يكي از چهره هاي درخشان اصفهان كه منزلت خويش را رهين شيفتگي خاندان نبوت صلي الله عليه و آله و سلم و معصومين عليه السلام يافته است، جناب آقاي حاج سيد حسين رضازاده مي باشد. فرهيخته اي كه با نگاه زيباشناسانه و دنياشمول وآگاه خود به تاريخ دين شناسي و ارادت و درك معارف اهل البيت عليهم السلام و با رويكرد اشاعه معارف آنان حركت شگرف فرهنگي نموده و حاصل مطلوب آن را به جامعه اي كه نسبت به آن مهر و تعصب فراوان دارد، تقديم كرده است تا موجب سلامت روح، پويايي، رشد و امنيت افكار اجتماعي بشر گردد.
حاج سيد حسين رضازاده واقف و خير بزرگ اصفهاني در 12 خرداد ماه سال 1339 ه.ش در محله دردشت يكي از محله هاي قديمي و مشهور اصفهان ديده به جهان گشود. پدر ايشان حجت الاسلام و المسلمين حاج سيد فضل الله رضازاده از سالها پيش در زمره اهل علم و فضل بود. ايشان پنجمين فرزند، از يك خانواده نه نفري بودند که از همان دوران طفوليت تحت تربيت و ارشاد پدر عالم و مادر مؤمن خويش قرار گرفت.
نگاهي گذرا و اجمالي به زندگي وخدمات ارزشمند ايشان به خصوص وقف و مديريت مؤسسه تحقيقات و نشر معارف اهل البيت عليهم السلام، تدوين و در اختيار علاقمندان قرار گرفته است. باشد تا اين اقدام نيك، راهنما ومشوقي براي ديگر خيرانديشان گردد؛ كه آنها نيز گامهاي ارزشمندي درراه خدمت به جامعه شيعي و فرهنگ غني اهل البيت «عليهم السلام» بردارند و در امر احياء آثار و مناقب عاليه خاندان رسالت«عليهم السلام» وبه اهتزاز درآمدن پرچم پرافتخار مكتب مقدس تشيع سهم بسزائي برعهده گيرند.

1- در ابتداي صحبت شرحي اجمالي از فعاليت هاي خود را بيان نمائيد؟

خداي را شکر مي کنم که اين توفيق نصيب ما شد که بتوانيم در شهر اصفهان ، میراث برجامانده از فرهنگ و تمدن اسلامی، شهر دین و دینداری، خیر و خیرخواهی، شهر فقاهت و شهر گنبدهای فیروزه ای در مسير خير قدم برداريم و بحمدالله در سي سال گذشته در ابعاد مختلف خدمت رساني سهمي بسزا داشته باشم اگر مردم لذت کار خير و خدمت به جامعه را احساس نمايند قطعاً اين مسير الهي را انتخاب و با تمام وجود و امکانات در جهت رفع مشکلات جامعه اقدام خواهند نمود.  اکنون که به لطف و فضل الهي و عنايت اهل البيت عليهم السلام، توفيق تاسيس مؤسسات خيريه و ساخت مساجد، مدرسه، درمانگاه و بيمارستان  و همچنين 120 خوابگاه براي دانشجويان متاهل دانشگاه صنعتي اصفهان و مؤسسه تحقيقات و نشر معارف اهل البيت عليهم السلام در کارنامه زندگي اينجانب ثبت گرديده است خوشحالم و اميدوارم تا آنجا که توان دارم به اين مملکت که متعلق به امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف و مکتب اهل البيت عليهم اسلام هست خدمت بکنم.

2- مؤسسه تحقيقات و نشر معارف اهل البيت عليهم السلام از چه زماني و چگونه آغاز بکار کرد؟

كلنگ ايجاد ساختمان موسسه تحقيقات و نشر معارف اهل البيت «عليهم السلام» با هدف انتقال اقيانوس عظيم معارف اهل البيت عليهم السلام به سراسر عالم جهت جويندگان معارف ناب حقه و با نگرش ارج گذاري برهمه زحمات اوليا و دانشمندان و پژوهشگران، در دهه مهدويت و روز نيمه شعبان سال 1423 هـ.ق (سال 1381 هجري شمسي) همراه با سخنراني افتخار حوزه علميه اصفهان و جامعه خيرين ، حضرت آيت الله حاج سيد حسن فقيه امامي و حضور جمعي از شخصيت هاي علمي مذهبي برجسته استان،  در مركز شهر تاريخى و عالم پرور اصفهان، در تقاطع خيابان هاى هشت بهشت غربى و نشاط، در شعاع 300 مترى جنوب شرقى ميدان تاريخى نقش جهان به زمين زده شد.
پس از چهار سال، در سال 1385ساختمان مؤسسه تحقيقات و نشر معارف اهل البيت عليهم السلام در شب ميلاد با سعادت حضرت علي ابن موسي الرضا عليه السلام، با حضور نمايندگان مراجع تقليد و شخصيت هاي برجسته علمي و مذهبي استان حضرت آيت الله حاج سيد حسن فقيه امامي، حضرت آيت الله حاج شيخ حسين مظاهري، حضرت آيت الله حاج سيد يوسف طباطبايي نژادو استاندار محترم اصفهان و جامعه خيرين استان و مقامات ارشد لشکري و کشوري با هدف توسعه فرهنگ گهربار و نوراني اهل البيت عليهم السلام در سرتاسر عالم به بهره برداري رسيد.

3- ضرورت و هدف از تاسيس مؤسسه را بيان نمائيد؟

لزوم ارتقاء کمي و کيفي پژوهش و تبليغ در عرصه ارزشمندترين دانشي که در اختيار بشر قرار گرفته است، باعث گرديد تا مؤسسه تحقيقات و نشر معارف اهل البيت عليهم السلام تاسيس شود.
با توجه به هدف فوق الذکر، کوشش شد تا با بکارگيري حداکثر توان، امکانات سخت افزاري مناسب در اختيار اين مهم قرار گيرد. اين ساختمان وقف گرديد تا ضامن تداوم پيگيري اهداف شود.

از تمامي امکانات، بهترين ها بکار گرفته شد که کار بزرگ، همت بلند، مي طلبد.

4- مهمترين اهداف وقف نامه اين مؤسسه را  بيان نمائيد:

1- پژوهش پيرامون اسلام درچهارچوب فرهنگ شيعه و تامين منابع آن از طرق مختلف از جمله ارائه يک نظام يکپارچه اطلاعاتي.
 2- نشرمعارف اسلامي برمبناي فرهنگ شيعه.
 3- معرفي خدمات علمي و اعتقادي بزرگان شيعه به عالم بشريت و جهان اسلام.
 4- شناسايي و معرفي خدمات انديشمندان وپژوهشگران در تبيين فرهنگ تشيع.
 5- بررسي و تحليل آراء و نظريات اعتقادي در جهان تشيع.
 6- بررسي و تحليل نظريات پيرامون تشيع.
 7- شناسايي شبهات و تبليغات نادرست درمورد تشيع وپاسخگويي علمي به آنها.
 8- شناسايي و معرفي تاريخ تشيع و گستره جغرافيايي آن.
 9- شناسايي مراکز و جوامع شيعه در جهان به منظورتبادل فرهنگي با آنها.

5-با توجه به اهداف فوق چه امکاناتي براي استفاده علاقمندان از خدمات اين مؤسسه وجود دارد؟

اهداف مؤسسه تحقيقات و نشر معارف اهل البيت عليهم السلام باعث شد تا به عنوان يکي از ابزارها (پرتال) پايگاه www.ahlolbait.com راه اندازي شده و براي رفع نياز کاربران، تلاش لازم صورت پذيرد.
امکانات متنوع اين پايگاه عبارتند از:
با توجه به وجود ويژه نامه هاي مناسبتي، پاسخ به شبهات و سوالات، مسابقات مذهبي، حديث برگزيده، تقويم روزانه، اوقات شرعي، جستجوي معمولي و پيشرفته، نظرسنجي، پست الكترونيك فارسي با دامنه ahlolbait.com براي هر کاربر، وبلاگ براي هر کاربر با دامنه ahlolbait.com شهر دانايي (دائره المعارف آزاد اسلامي، ويكي اسلامي) با بيش از ١٠٠٠٠ صفحه و ديگر سايتها با موضوعيت قرآن کريم، غدير، مهدويت و راز ماندگاري،  بر روي اين پرتال به کاربر اجازه تعميق فعاليت هاي علمي داده شده و ميتواند با استفاده از امکانات ايميل، وب لاگ شخصي، کتابخانه شخصي و ... زمنيه گسترش فعاليت خود را در سطح اينترنت فراهم آورد.

6-با توجه به اينکه مهمترين فعاليت اين مؤسسه، کتابخانه ديجيتالي آن مي باشد، در خصوص ويژگي هاي آن مختصري بيان نمائيد:

کتابخانه ديجيتال مؤسسه به آدرس الکترونيکي http://lib.ahlolbait.ir ، ره آورد تلاش گسترده اي است که هدف آن رفع نياز پژوهشگران حوزه انديشه اسلامي، در سراسر جهان بوده است که دستيابي به اين منبع عظيم مطالعاتي، رايگان و در همه جا امکان پذير مي باشد
 
 ويژگي هاي کتابخانه ديجيتال اهل بيت عليهم السلام:
- 30000 عنوان کتاب و مقاله متني علوم اسلامي شامل بيش از پنج ميليون و دويست هزار صفحه محتواي ساماندهي شده به زبان هاي فارسي، عربي و انگليسي
-425 عنوان کتاب شامل بيش از پنجاه و هفت هزار صفحه به زبانهاي آذري، بنگالي، چيني، فنلاندي، ايتاليايي، هندي، آلماني، فولاني، پشتو، مالزيايي، لينگالا، كردي، اسپانيولي، سواحيلي، روسي، تركي استانبولي و تاجيكي
-1400 کتاب خطي علوم اسلامي شامل 321 هزار صفحه عکس ساماندهي شده
-970  منبع صوتي و تصويري ديني شامل بيش از 173000 فايل
- فهرست نويسي منابع کتابخانه ديجيتالي بر اساس آخرين روش هاي استاندارد (فهرست نويسي متون ديجيتالي- مارک 21)
-واسط کاربري فارسي، انگليسي و عربي
-جستجوي ساده و پيشرفته، فارسي و انگليسي(متاداده و متن)
-مديريت کاربران کتابخانه و کنترل دسترسي
- گروه بندي منابع يك مجموعه در قالب گروه هاي تو در تو
- قابليت نمايش يک محتوا به شکلهاي مختلف
7-آيا مسئولان از اين مرکز بازديد داشته اند؟کدام مسئولان؟ در مجموع چه نظري در خصوص تاسيس اين مؤسسه داشته اند؟
عموماً، مقامات عالي کشوري از اين مؤسسه بازديد نموده اند از جمله:
- حضرت آيت الله مرتضي مقتدائي (رياست محترم حوزه علميه قم)
-جناب آقاي دکتر محمد حسین صفار هرندي(وزير محترم اسبق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي)
-جناب آقاي دکتر محمد سليمانى(وزير محترم اسبق ارتباطات و فناورى اطلاعات)
-جناب آقاي مهندس رضا تقي پور (وزير محترم ارتباطات و فناوري اطلاعات)
-جناب آقاي دکتر علي لاريجاني(رياست محترم مجلس شوراي اسلامي ايران)
-جناب آقاي دکتر غلامعلي حداد عادل(رييس محترم فرهنگستان زبان و ادب فارسي و رييس کميسيون فرهنگي مجلس)
-جناب آقاي دکترعبدالمجيد رياضى(دبير محترم شوراى عالى فناورى اطلاعات كشور و معاون فناورى اطلاعات وزارت ارتباطات و فناورى اطلاعات)
-جناب آقاي سيدفاضل زمانى(مدير عامل محترم و رييس هيات مديره  شركت مخابرات استان اصفهان)
- جناب آقاي سيد محمدكاظم موسوى بجنوردى (رييس محترم دايره المعارف بزرگ اسلامى)
- مهندس منصور واعظى (دبير كل محترم نهاد كتابخانه هاى عمومى كشور)
-جناب آقاي امير منصور برقعى(معـاون محترم رييـس جمهـور و رييـس سازمان مديريت و برنامه ريزى كشور )
 
در این بازدیدها نظرات و الطاف زیادی نسبت به این مؤسسه بوده است که جهت اختصار چند نمونه از آنها را خدمتتان ارائه می نمایم:
 
"حقیقتا من چنین توقعی نداشتم و واقعا چیزی که در ذهنم تصور می کردم به مراتب کوچکتر از چنین عظمتی است که الان مشاهده می کنم و همچنین به خاطر شکوهی که به نمایش گذاشته اید هم در ظواهر امر و هم در باطن تبریک می گویم و به خودم بعنوان خدمتگزارعرصه فرهنگ تبریک می گویم که الحمدا... در کشور اسلامی که به نام آقا امام زمان و امیر المومنین و به نام انقلاب اسلامی است بحمدا... چنین سامانه ای به این عظمت و بهره فراوان وجود دارد و در اختیار همه مردم دنیا قرار می گیرد و به گفته آن امام معصوم که گفتند: این سنت حسنه که شما گذاشتید، در آن دانایی که توسعه پیدا می­کند و آن معرفتی که اشاعه می یابد شریک شده اید. (دکتر محمد حسین صفار هرندي)"
 
" اين مركز مى تواند اقـيـانـوس علـمـى از علـوم اسـلامـى بـا امكان دسترسى ساده و ارزان براى عموم فراهم كند و مـى تـوانـد الگو و سرمشقى براى بـخش هاى مختلف باشد تا از فناورى روز دنيا استفاده كرده و خدمات خود را به روز و ارزان به مـشتريان و متقاضيان ارايه كنند... (دکتر محمد سليمانى) "
 
" ...مـعـمـارى بسيار زيباى ساختمان توام با فناورى پـيـشرفته براى اطلاع رسانى و پرورش انسان هاى مومن و معتقد در سراسر عالم بسيار جالب توجه اسـت. هـمـت بـزرگـمـردانى همچون جناب آقاى رضازاده، با بهره گيرى از همه ابعاد علمى، فنى براى تـوسعه اسلام ناب محمدى در سرتاسر عالم قابل تقدير و احترام است...( دکتر عبدالمجيد رياضى)"
 
"...ايـن مـوسسه در واقع يك مركز تـحـقـيـقـاتـى هـسـت كه همه منابع آن به صورت ديـجـيـتالى عرضه مى شود در واقع حتـى در اروپـا كشـورهـاى پيشـرفتـه هنوز چيز مشابهى نديده ام كه يك مركز و يا كتابخانه اى صرفاً ديجيتالى باشد. به هر حال فكر مى كنم اين مـوسسه از آن كارهايى است كه هم براى ايران افتخار آفريده است و هم در خدمت به اهـل علم كـارايى موثرى دارد و باعث مى شود كه ديگران از چنين شيوه هايى تبعيت نمايند...(آقای سيد محمدكاظم موسوى بجنوردى )"
 
"...به عنوان يك شخص مسلمان شيعه بـه خـود بـاليـدم كه خادمى از خادمين آقا امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف به نـام حـاج آقا رضا زاده و جـمـعـى از همكـاران تـــوانـسـتــه انــد در حــــدود 50 مــــاه مــجــمــوعــه اى بى نظير در خاورميانه در بعد فرهنگى ايجاد نمايند...( مهندس سيدفاضل زمانى)"
 
"پيوند هنر و فناورى اطلاعات در راه ترويج فرهنگ اهـل بـيـت عليهم السلام در ايـن مـوسـسه مشهود است(مهندس منصور واعظى )"

8-چه پيامي براي مسئولين فرهنگي داريد؟

تقویت باورهای دینی جامعه در راستای شناخت و احیای فضیلت های ارزشمند مکتب گهربار و نورانی اهل البیت علیهم السلام و همچنین پيشرفت تكنولوژى و تحولات سريع جـامـعـه و پـرداخـتـن به ترويج و نشر علوم و معارف اهل البيت عليهم السلام، بدون در نظر گرفتن نيازها و شرايط جامعه تحول يافته جهانى، چندان امكان پذير نخواهد بود و در اين راستا مى طلبد كه مسئولين محترم فرهنگي، به عنوان طلايه داران پرچم رهـبـرى و هـدايـت فـكـرى، ديـنى و فرهنگى مردم سراسر جهان، از آخرين تكنولوژى هاى موجود در جهت نشر و گـسـتـرش علـوم و معارف اهل البيت »علـيـهم الـسـلام« اسـتفاده نمايند تا هـمـگـام بـا تحولات دهكده جهانى، جوابگوى نيازهاى جامعه نوين بشرى باشند.

9- به عقيده جنابعالي مراکز فرهنگي و مذهبي تا چه حد مي توانند در رشد و ارتقاي فرهنگ ديني مردم تاثيرگزار باشند؟

مراکز فرهنگی مذهبی با ارائه الگوهای صحیح مفاهیم قرآن و فرمایشات گهربار اهل البیت علیهم السلام همانند نسيمى روح بخش، فكر و روح و جـان اهل ايمان را دوام و طراوت مى بخشد و مــشــتــاقــان حـقيقت را از بيابان هاى خشك درماندگى به درياى معرفت و آگاهى از حقيقت مــعـارف اهـل الـبـيـت«علـيهم السلام» هدايت مى نمايد و همسو با سيره آنها، باغبانان لايقى به وجود مى آيند كه به سر سبزى و آبادانى مناطق خشك و تشنه پرداخته است و موجبات دستيابى بــه نـداى روح بـخـش علوم اسلامى و معارف اهــل البيت عليهم السلام را در جاى جاى اين كره خاكى فراهم مى آورند.

10- چه کنيم که تمامي خيرين و واقفان جامعه درک صحيح و کاملي از نيازهاي جامعه پيدا نموده و آن را سرلوحه فعاليت هاي خود قرار دهند؟

مي توان با معرفي صحيح زمينه و محورهاي کار خير از ديدگاه قرآن و اهل البيت عليهم اسلام به جامعه، اصل انفاق را به عنوان يك ارزش ديني در اجتماع بيان نمود، انفاق يعني پرکردن شکاف(نفق)- بنابراين وقتي معني پيدا مي کند که شکاف و محل بروز انفاق مشخص باشد.
در دنياي امروز ايده، امکانات و مديريت سه مقوله جداگانه است که نمي توان براي هر سه بخش يک مسير واحد را طي نمود.
در کار خير، ايده پردازان تشخيص نياز مي دهند و اولويت آنها را مشخص مي کنند، خيرين و واقفين از امکانات خود براي تحقق ايده­هاي ارزشمند و زيربنايي بهره مي برند و مديران امکانات را راهبري کرده، تا رفع نياز پيگيري مي نمايند.
بنابراين براي درک صحيح و کامل، جاي ايده پردازان در مسير کارها خالي است و ظهور و بروز آنها از اولويت کارهاي خير محسوب مي گردد تا بجاي مراجعه نيازمند، نيازمند و محل نياز جستجو شود.

حرف آخر:

توصيه من به مردم اين است که لازم نيست ثروت کلاني داشته باشيد تا عمل خيري ازشما سر بزند، بلکه همان که نيت شما در جهت باز نمودن گره هاي زندگي مردم باشد نيز مي تواند نتيجه بخش واقع گردد چرا که آنچه مي بايست يک خير درنظر داشته باشد قرب الي الله و نيت خالص است و از مردم مي خواهم که تمام تلاششان اين باشد که نامشان را در جريده ي نيکوکاران و صالحان ثبت و ضبط کنند و به دنبال نام و نشان نباشند اگر ما از ائمه و بزرگان دينمان تأثي بگيريم مي بينيم که نهايت لطف و نوعدوستي را در حق ديگران داشته اند حضرت علي عليه السلام و خاندان ايشان پس از سه روز روزه داري که بدون غذا افطار کردند جايگاه شان بقدري عظيم شد که در شأنشان سوره ي هل اتي نازل گرديد، پس مي بينيم که پاداش نيکوکاران با خداوند است .
 
الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ ثُمَّ لاَ يُتْبِعُونَ مَا أَنفَقُواُ مَنًّا وَلاَ أَذًى لَّهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَلاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ (سوره بقره آيه 262)
كسانى كه اموال خود را در راه خدا انفاق مى‏كنند، سپس در پى آنچه انفاق كرده‏ اند، منّت و آزارى روا نمى‏دارند، پاداش آنان برايشان نزد پروردگارشان (محفوظ) است‏، و بيمى بر آنان نيست و اندوهگين نمى‏شوند.