مصاحبه روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان اصفهان

مصاحبه ای خواندنی با یکی از خیرین عرصه سلامت

1387/0709

اَلحمدُالله الَذي هَدانا لهذا وَ ما كُنا لنَهتَدي لولا ان هَدانا الله
 
     بنی آدم اعضای یکدیگرند                       که در آفرینش زیک گوهرند
چو عضوی به درد آورد روزگار                  دگر عضوها را نماند قرار
 

1.  شرحی از زندگینامه خود و عوامل مؤثر در قدم برداشتن در مسیر خیر:

 سید حسین رضازاده در روز دوازدهم خرداد ماه يكهزار و سيصد و سي و نه شمسي متولد شد. در رؤياهاي پدر بزرگوارش، بزرگ مرد علم و عمل و حامي و دلباخته اهل البيت «عليهم السلام»، حضرت حجت الاسلام و المسلمين آقاي حاج سيد فضل الله رضازاده (دام عزه) و مادر صالحه اش، حاجيه خانم دياني جاي نمي گرفت كه سيد حسين، روزي در گستره ي انسانهاي شيفته اهل البيت «عليهم السلام» در سطح جهان مؤثر واقع شود.
مهم آنست كه دانش بطلبيم و مهمتر از آن نور دانش را در جهان نهادينه سازيم.
 با بهره گيري از فيوضات و كمالات روحي و اخلاقي و اعتقادي درمحضر پدر دانشمند و شيرپاك مادري با ولايت و تربيت دردامان مطهر او، مراحل رشد و ترقي و انساني و ايماني را طي نمود. تحصيلاتش از مدرسه نور دانش آغاز شد. يعني همان دومين مهد سيد حسين، كه با راهنمايي پدر، در آن زمزمه عشق را شنيد و باوركرد و... عاشق شد.
زمينه هايي كه از نگرش متعالي به شناخت مسئوليت از طريق اجداد پاكش داشت، در خانه ي پدري در محله ي دردشت اصفهان درميان حرارت عشق علوي، حماسه حسيني و شور انتظار مهدي موعود«عجل الله تعالي فرجه الشريف» در روح و جسم وی جوانه زد و ثمره اش، بالندگي او بود. در نوجواني هفده محله‌ي  اصفهان را عرصه ابلاغ و گسترش معارف اهل البيت «عليهم السلام» نمود. تا زمينه رشد براي انجام اين مهم در سراسر گيتي مهيا گردد. جوانان هدف اصلي اين حركت و پيام بودند.
دلسوختگاني از مكتب اهل البيت «عليهم السلام»، همچون رياست سابق حوزه علميه اصفهان، مرحوم حضرت آيت الله حاج شيخ حسن صافي اصفهاني(قدس سره) مدافع حريم پاك ولايت و امامت؛ مرحوم حضرت آيت الله حاج سيداحمد فقيه امامي(قدس سره) كه روش ومنش وراهنمايي هاي پرجاذبه ي آن بزرگ مرد جهت دهنده افكارواحساسات سيد حسين بود- و افتخار بزرگ حوزه علميه و جامعه مذهبي اصفهان، حضرت آيت الله سيد حسن فقيه امامي(دامت بركاته) پشتيبان علمي، معنوي و موجب دلگرمي ایشان شدند.
هركاري راكه ميتوانست، خودانجام ميداد ؛وبه ديگري وا نمي نهاد. و در اين رهگذر  بسيار انديشيد ودست و نيتش  را در امري نيكو وعظيم وارد نمود. شاهد صدق اين ادعا، وجود فعال مؤسّسات و مجامع خيريه زير مي باشد.  
مؤسسه خيريه امام حسين «عليه السلام»- مؤسسه خيريه امام جواد«عليه السلام»- مؤسسه خيريه حضرت ابوالفضل «عليه السلام»- مؤسسه خيريه حضرت ام البنين«سلام الله عليهما»- مؤسسه داراشفاي فاطميه«سلام الله عليهما»- مجمع خيريه هاي درماني استان اصفهان (ويژه بيماران خاص و صعب العلاج)- مجمع خيريه هاي استان اصفهان- صندوق قرض الحسنه حضرت ام البنين «سلام الله عليهما»- انجمن مددكاري امام زمان«عج»- انجمن بيماران M.S - فاطميه- مهديه- دارالقرآن الكريم- انجمن خيريه امداد و درمان حضرت ولي عصر«عج»، مجمع خیریه مسکن ساز، خیریه الزهرا، خیریه امام هادی علیه السلام، هیات امنای بیمارستان امین.
جنگ تحميلي عراق عليه ايران فرصتي بود تا خود را بيازمايد كه چگونه در برابر دشمن بايستد. پشتيباني ایشان از مقاومت دليرانه مردم ايران موجب گرديد؛ تا در اين آزمون الهي نيز پيروز باشد.
یکی از فعالیت های ایشان اجراي پروژه خوابگاه دانشجويان متأهل دانشگاه صنعتي اصفهان و مديريت آن، كه در قالب خيريه حضرت جواد «عليه السلام» انجام گرفت، اين مجموعه شامل 120 واحد مسكوني و سالنهاي چند منظوره مي باشد كه بعد از احداث در كاملترين شكل ممكن وقف گرديد.
اما آنچه ثمره پرورش، آموزش، تجارب و كسب معنويت هاي خلقي او ميباشد، تأسيس مؤسسه تحقيقات ونشرمعارف اهل- البيت «عليهم السلام» است.اميد اينكه اين مهم به همان هدفي دست يابد كه مولاي او، مصلح جهاني- حضرت حجت بن الحسن العسکري- صاحب الزمان «عجل الله تعالي فرجه الشريف» به انتظار آن است... انشاءالله.

2. تاریخچه ای از مؤسسه تحقیقات و نشر معارف اهل البیت علیهم السلام و مشخصات فیزیکی و زیر بنای آن:

محل احداث و عمليات ساختماني موسسه
عمليات ساختماني اين موسسه در روز سي ام مهرماه 1381 هجري شمسي مطابق با روز مبارك پانزدهم شعبان سال 1423هجري قمري مصادف با زاد روزحضرت بقية الله«عج» به همت جناب آقاي حاج سيد حسين رضازاده و با حضور نمايندگان مراجع تقليد، جمعي از روحانيان معظم، اساتيد و روساي محترم دانشگاهها، از جمله استاد مدعو از دانشگاه الازهر قاهره، مديران دولتي و ارگانها، تجّار و كسبه-ي متديّن، خيرين و مديران موسّسات خيريه و مراكز فرهنگي و ديگر اقشار علاقمند به خاندان اهل البيت «عليهم السلام» و معارف اسلامي، همراه با سخنراني رياست محترم هيئت امناي موسسه، حضرت آيت الله حاج سيد حسن فقيه امامي،كلنگ ساخت موسسه به زمين زده شد.عمليات ساخت اين پروژه عظيم با زيربنايي بالغ بر سه هزار و پانصد متر مربع مساحت، واقع در مركز شهر تاريخي و عالِم پرور اصفهان، در تقاطع هشت بهشت غربي و نشاط، در شعاع 300متري از ميدان زيبا و نفيس نقش جهان آغاز گرديد و طبق برنامه زمان بندي و پيش بيني شده در حال انجام است.
بخش های اصلی مؤسسه:
بناي اين مركز، در4 طبقه و از چهار بخش اصلي پژوهش، آموزش، تالار و سالن اجتماعات و همايش ها و كتابخانه پيشرفته ديجيتالي تشكيل شده است.
که در طبقه زیرین، کتابخانه دیجیتالی و مرکز داده کوثر، در طبقه اول تالار علمی- پژوهشی علامه امینی (ره)، در طبقه همکف تالار و سالن اجتماعات حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها (با گنجایشی بالغ بر 600 نفر جهت برپایی همایشهای علمی-پژوهشی) در نظر گرفته شده اند. 
در طبقه فوقانی تالار این مؤسسه تالار علامه عظیم الشأن مجلسی که با طرح هاي كاملاً محاسبه شده مهندسي و مستحكم در نهايت ذوق و سليقه ساخته شده است قرار دارد.
جايگاه ويژه ي باورهاي فرهنگي- اعتقادي واجتماعي موجود در اصفهان موجب شده تا دربرنامه ريزي وطراحي هاي فيزيكي و متافيزيكي هرگونه ساخت وسازي در امور،گامهاي حساب شده ومتناسب با موجوديت هميشگي اين شهر برداشته شود.واينك در طراحي هاي گوناگون ومتنوع بيروني ودروني اين بنا، بانگرشهاي بيان شده وتوجه به سنت هاي ديرين ودانش مدرن امروز وتلفيق آنها با يكديگر،طراحي ويژه-اي انجام شود در خور اصفهان-كه پايتخت فرهنگي جهان اسلام است وثابت شود كه اين شهر در تمامي دوران خود،در گذشته وحال وآينده اين افتخار پرمسئوليت را بردوش خود احساس كرده است.
در طراحي هاي اين بنا سعي گرديده فضاها و نقشهاي سنتي و اسلامي، نزديكي خود را بامعماري ديگر بناهاي زيبا و نفيس موجود،همانند كاخ هاي چهلستون و عالي قاپو در سطح شهر اصفهان حفظ نمايد تا همچون آنها ماندگار بماند.
كتيبه ها و خطوط زيباي ثلث و نسخ و كوفي و مدرن و دكوراتيو، بصورت برجسته و گچبري هاي مقرنس،با گل و بوته هاي گچبري شده كه همه نشانگر طبع لطيف و طبيعت نگرجامعه ايراني و اصفهاني است.كاشيكاريها ومنبت كاري هاي مشبك و معرق خيال انگيز و بسيار زيبا و هنرمندانه روي چوب،فلز وشيشه،كه اساتيد هنرمند اين شهر،آنها را ساخته وپرداخته اند.آنها پنجره فضاي خاطره انگيز و رويا را پيش روي تماشاگر مشتاق خود گشوده اند.
موسسه تحقيقات و نشر معارف اهل البيت «عليهم السلام» با هدف انتقال اقیانوس عظیم معارف اهل البیت (علیهم السلام) با سرعت نور به سراسر عالم جهت جویندگان معارف ناب حقه و با نگرش ارج گذاري برهمه زحمات اوليا و دانشمندان و پژوهشگران، تلاش دارد تا اعتلاي علوم آسماني، از فناوري روز نهايت بهره را بجويد، كه از جمله مي توان:
ذخيره سازي ومعرفي منابع تحقيق به پژوهشگران 
تجمع تلاشهاي پراكنده، در موضوعات تحقيقي صاحبان انديشه و مرتبط ساختن آنان با يكديگر 
ياري رساندن به ژرف انديشان علاقمند به آشنايي با معارف اهل البيت«عليهم السلام» و موضوعاتي كه مورد نياز جامعه مي باشد.
انتقال دستاوردهاي علمي به تمامي آنهايي كه به دنبال حق و حقيقت مي باشند.
 
موسسه تحقيقات ونشر معارف اهل البيت «عليهم السلام» مي كوشد تا تمامي منابع مورد نياز را را به صورت «ديجيتالي»گرد آوري نموده و در اختيار عموم قرار دهد. به طوري كه هر كس در هر نقطه از جهان و در هر زمان ميسّر، به اين منابع دسترسي داشته و از خدمات جستجوي سريع، تفكيك مطالب، ارتباط با مولفين وصاحب نظران وبهره مندي از انديشه هاي عمومي،به ويژه انديشه ورزان فرزانه، در ارتباط با پژوهشها و پاسخگویي سوالات و راهنمايي در انجام تحقيقات خود بهره مند گردد.

3. مختصری از عملکرد و برنامه مجمع خیریه حضرت ولی عصر و تعاملات این مجمع را با دانشگاه علوم پزشکی  اصفهان:

مجمع خیریه حضرت ولی عصر با اهداف بسیار عالی و دارای یک هیات امنای ارزشمند از شخصیتهای حقیقی و حقوقی که دارای ویژگی های مختلف اجتماعی می باشند تشکیل گردیده که یک هیات مدیره فعال از افراد شاخص  نیروهای قوی مؤسسات خیریه که در بخش سلامت جامعه مشغول خدمت رسانی هستند شکل گرفته است که هر پانزده روز یکبار با حضور ریاست محترم دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که بحق شخصیت ارزشمند این بزرگوار موجب دلگرمی همه اعضای محترم هیات مدیره شده است و بحمد الله این خیریه منشأ خدمات بسیار ارزشمندی در بخش ها سلامت استان اصفهان بوده است.
از جمله توسعه فضاهای فیزیکی بیمارستانی، درمانی، خرید و تجهیز لوازم پزشکی، تکمیل نیازهای واحد درمانی خرید دستگاه های دیالیز و راه اندازی و فعال کردن بخش های دیالیز در مراکز درمانی در استان اصفهان، راه اندازی واحدهای مددکاری در بیمارستان ها، تشکیل چند خیریه بهداشتی درمانی در چندین مراکز بیمارستانی از جمله تاسیس خیریه امام هادی علیه السلام در مرکز بهداشت استان اصفهان، پیگیری مسائل زیست محیطی، پیگیری و رسیدگی به وضعیت مشاغل عمومی جهت رعایت کردن استانداردهای بهداشتی و صدها فعالیت دیگر که باید گفت این خیریه بازوی  توانمندی در کنار ریاست عالی دانشگاه علوم پزشکی در همه ابعاد انجام وظیفه نموده است.

4.  در چند مجمع خیریه فعالیت می کنید:

در حدود30 مؤسسه بعنوان عضو هیات موسس یا هیات امنا یا هیات مدیره یا مدیر عامل و یا بازرس مشغول فعالیت و خدمت هستم.

5. نقش حمایتی خیرین سلامت را در توسعه بهداشت و درمان استان چگونه ارزیابی می کنید:

اصولاً هرکاری که با انگیزه معنوی و برخاسته از اعتقادات الهی و با اخلاص به قصد قربت و جلب رضای خداوند متعال انجام پذیرد تاثیر بسیار زیادی در کارها خواهد داشت. بحمدالله مردم خیراندیش اصفهان با یک تاریخ کهن و برگرفته از تعالیم نورانی اهل البیت علیهم صلوات الله نقش بسیار ارزشمندی در جهت فراهم نمودن امکانات در بخش های مختلف سلامت در ابعاد گوناگون ایفا کرده اند که شاهد این ادعا وجود مؤسسات خیریه درمانی و مراکز بیمارستانی که توسط خیرین ساخته و تجهیز و اداره می شود.
که بعنوان یک نمونه مرکز درمانی حضرت سید الشهداء که درمان بیماران سرطانی با عالیترین کیفیت و با نازلترین تعرفه مشغول خدمت رسانی می باشد، و ده ها مؤسسه دیگر که همه از الطاف خداوند متعال می باشد که بدست بندگان خالص و خیر اندیش و ایثارگر در سطح استان انجام می گیرد.

6.  برای ترویج هرچه بیشتر فرهنگ خیر اندیشی و تشویق خیرین در امر سلامت چه نقطه نظرات و برنامه ها دارید:

همین که در بخش صنعت و بازرگانی برای معرفی کالا یا خدمات طرح های تبلیغی با استفاده از رسانه ها و یا تابلوهای بیلبورد استفاده می شود تا مخاطبین با مزایا و کیفیت آن کالا آشنا شوند و جهت خرید، آن کالا را انتخاب نمایند ما نیز باید کوشش نمائیم چهره های نیکوکار و خدمات آنها و تاثیراتی که اقدامات آنها در رفع مشکلات جامعه داشته را بطور مطلوب به جامعه معرفی کنیم و سالیانه در سطح عالی از این چهره ها بنحو شایسته تجلیل و تشکر نمائیم؛ تا بدین وسیله انگیزه خدمت و یاری رساندن به اقشار آسیب پذیر جامعه را ترویج و گسترش دهیم.
بقول شیخ سعدی :
    بنی آدم اعضای یکدیگرند                   که در آفرینش زیک گوهرند
                                           چو عضوی به درد آورد روزگار             دگر عضوها را نماند قرار                                        
 تا بدین وسیله افراد متمکن از امکانات خدادادی، بخشی از آن را در جهت تامین سلامت و بهداشت جامعه هزینه کنند. 

7. اخیراً ستاد مرکزی خیرین کشور به سرپرستی سید رضا نیری توسط وزارت بهداشت، درمان و اموزش پزشکی تشکیل شده است. آیا ارتباطی با این ستاد دارید و نقش آنها را در ساماندهی کلی امور خیریه سلامت کشور چگونه ارزیابی می کنید:

با توجه به اینکه خیرین هدفشان کمک به مسئولین در بخش سلامت و یاری کردن آنها می باشد در این ستاد هم که بحمدالله با ریاست یک شخصیت ارزشمند و شناخته شده و با سابقه درخشان ایشان در کمیته امداد امام خمینی(ره) تشکیل شده است، خیرین آمادگی همه گونه همکاری را داشته و دارند و امید است همه بتوانند در راستای جلب رضای خداوند متعال و خشنودی قلب نازنین قطب عالم امکان حضرت بقیه الله الاعظم حجت ابن الحسن المهدی روحی و ارواحنا له الفداء قدم برداریم. انشاالله

8. شمه ای از مهمترین فعالیت ها و کارهای خیری که در عرصه سلامت انجام داده اید:

-از کارهای ارزشمند که در روز نیمه شعبان سالهای گذشته انجام می دادیم تشکیل گروهی به سرپرستی یکی از روحانیون شهر و عیادت از بیماران و پخش کردن نقل و شیرینی و نصب پوسترهای ویژه ولادت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه بود که اثرات بسیار زیادی در روحیه بیماران داشت.
-ساختمان کلینیک دارالشفاء فاطمیه با زیباترین طراحی و معماری داخلی و فراهم نمودن امکانات پزشکی روز در منطقه خیابان زینیبه اصفهان.
-همکاری فعال با مؤسسات خیریه در مانی در استان اصفهان و تهران.
-همکاری جهت تامین موسسات خیریه درمانی در بخش سلامت.
-مدیرعامل مجمع خیریه های درمانی استان اصفهان.
-ساخت درمانگاهی در شهرسجزی که مزین بنام حضرت علی ابن موسی الرضا علیه السلام  می باشد و بحمدالله به بهترین نحو طی مراسم با شکوهی مورد بهره برداری و در اختیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان قرار گرفت.

9.  چه برنامه ها و اولویت هایی را در سال جاری درعرصه سلامت پیش رو دارید:

هدفمند و فعال کردن مؤسسات خیریه درمانی و شناسائی نیازهای بخش سلامت و سرمایه گذاری خیرین در جهت دادن به اهداف متعالی. 

10.  یکی از خاطرات تلخ و یا شیرین خود را بیان نمائید:

همین قدر بگویم که امدادهای غیبی و لطف خداوند متعال و عنایات ائمه معصومین شامل حال دستان پر مهر و پر از عاطفه ی خیرین بوده و همه امور در میان ناباوری شروع می گشت و به لطف و مدد خداوند به بهترین نحو ممکن به سرانجام می رسید.
از خداوند متعال مسئلت می نمایم این موهبت ارزشمند خدمت رسانی به اقشار آسیب پذیر را که از تعالیم نورانی و گهربار مکتب اهل البیت علیهم السلام می باشد و به این بنده حقیر عطا فرموده را به نحو احسن مورد قبول درگاه خویش قرار دهد و این توفیق روز افزون را در نسل و ذریه ما نیز باقی و پایدار نگاه دارد و وجود ما را برای جامعه مفید و منشاء خیر و برکت قرار دهد.
 
خدایا برآستان مغفرت و رحمت تو فرود آمدم و به امید عفو تو آهنگ خدمت به جامعه را پیشه کرده ام و به بخشایش و توفیق روز افزون تو دل سپرده ام، و به فضل و احسان تو اعتماد کرده ام،
مرا آنچه سبب آمرزش تو شود در دست نیست و کاری نکرده ام که به پاداش آن شایسته عفو تو باشم امیدوار به رحمت تو و قبولی این خدمات ناقابل در عرصه های مختلف هستم.
 
(خبرنگار: قندهاری)