گفتگوی فیلم ساز مستند با آقای دکتر سید محمد باقر کتابی

مصاحبه با

آقای دکترسید محمد باقر کتابی

استاد برجسته و شاخص دانشگاه اصفهان و استاد نهج البلاغه

در رابطه با حاج سید حسین رضازاده

تاریخ مصاحبه: 1395

تاریخ و محل تولّد: 1302‌شمسی، اصفهان

تحصیلات: دکترای الهیات و عرفان و فلسفة اسلامی، تحصیلات حوزوی در سطح عالی

 

جنابعالی با آقای رضازاده از چه زمانی آشنا شدید و ارزیابی شما از فعالیت های ایشان در حوزه خدمات اجتماعی و در بخش سلامت کشور و استان اصفهان چیست؟

بنده از سال‌‌های متمادی با پدر بزرگوار و عالم ایشان، حضرت حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج سیّد فضل‌‌الله رضازاده که از اوتاد روزگار، درس‌خوانده، باسواد و از شاگردان شاخص و بااخلاص مرحوم حاج‌آقا رحیم ارباب بودند، آشنا و محشور بودم. از ویژگی‌‌های پدر ایشان، حُسن خُلق، اخلاص در عمل، تزکیة نفس و طهارت باطنی بود؛ یعنی پاک بود. من خیلی با ایشان سلام‌وعلیک داشتم و خیلی علاقه‌مند به ایشان بودم؛ چون عالمی عالی‌‌مقام، باسواد و بی‌‌ادعا بود. این‌‌ها بهترین ویژگی‌‌های این عالم فرزانه بود که به عقیدة من در هرکسی متبلور باشد، از جایگاه والایی برخوردار خواهد بود. در همین باره حافظ می‌‌گوید:

قدر مجموعه گل مرغ سحر داند و بس                         که نه هر کو ورقی خواند معانی دانست

(حافظ، غزلیات، شمارۀ 48)

از سحر خیزی، چیزهایی را یاد گرفته بود که بالاتر از علوم رسمی بود: 

هر گنج سعادت که خدا داد به حافظ                             از یمن دعای شب و ورد سحری بود

(حافظ، غزلیات، شمارۀ 216)

ایشان اوّل معمّم نبودند و بعد به‌دست آیت‌الله حاج‌‌آقا رحیم ارباب به کسوت روحانیت مفتخر گردیدند. سیرة ایشان بر تهذیب نفس و تزکیة روح و جدّیت در تحصیل علوم دینی و کسب مدارج بالای علمی بود. خصوصاً در نهج‌‌البلاغه، از مفاخر دوران زمان خود بودند. این‌ها همه از ویژگی‌‌های بارز مرحوم رضازاده بود.

آقای حاج سیّد حسین رضازاده که سال‌‌های متمادی است با خدمات و فعالیت‌‌های ایشان در کارهای خیر و عام‌‌المنفعه آشنا هستم، خصوصاً در رابطه با تأسیس مؤسسة تحقیقات و نشر معارف اهل‌‌البیت(ع) که از ابتدا در جریان این امر قرار گرفتم و در مراسم کلنگ‌زنی، افتتاح و بهره‌برداری از این مجموعة باعظمت شرکت کردم. می‌‌توان به‌جرأت بیان کرد که یکی از کلنگ‌‌هایی است که با طهارت و خلوص نیّت بر زمین زده شد و نتیجه و ثمره‌اش این مؤسسة فاخر است و بحمدالله در همة زمینه‌‌های فرهنگی و دینی و قرآنی خوش درخشیده است و امیدوارم در آینده هم از عنایات خداوند متعال و امام زمان(عج) بهره‌‌مند گردند.

از ویژگی‌‌های ایشان، گام‌نهادن جای پای پدر است که این خود، کار آسانی نیست. حاج حسین رضازاده در عرصه‌‌های خدمات اجتماعی، گام‌‌های بلندی برداشتند و به‌معنای واقعی، مردی نیکوکار هستند که این صفتِ خیلی ارزشمندی است که برای یک انسان می‌‌توان بیان کرد.

از خداوند متعال توفیق روزافزون ایشان را در انجام تکالیف دینی و اجتماعی و عام‌‌المنفعه خواستارم.