گفتگوی فیلم ساز مستند با دکتر حبیب رضا ارزانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی

مصاحبه با

حجت الاسلام و المسلمین حبیب رضا ارزانی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان

در رابطه با حاج سیدحسین رضازاده 

تاریخ مصاحبه: 1394/12

محل مصاحبه: مراسم تجلیل از مدیران موسسات قرانی اصفهان اسفند سال 1395

تاریخ و محل تولد: 1350 شمسی، تهران

تحصیلات: حوزوی، دکترای الهیات تطبیقی ادیان

اساتید: آیت الله سید حسن فقیه امامی، آیت الله سید احمد فقیه امامی، آیت الله العظمی حاج شیخ حسین مظاهری

لطفا بفرمایید هدف از برگزاری مراسم امروز چیست؟ از نقش آقای رضازاده در برگزاری این جلسه بفرمایید.

این مراسم به ابتکار و مدیریت جناب آقای حاج سیّد حسین رضازاده، در این مؤسسة فاخر که از افتخارات شهر اصفهان است تشکیل شده است و هدف آن، تجلیل از مدیران مؤسسات قرآنی و همچنین هم‌‌اندیشی و همکاری بین دستگاه‌‌های فرهنگی مرتبط با امور قرآنی است. جا دارد از ژرفای جانم از برگزاری این مراسم ارزشمند تشکر و قدردانی نمایم.

همان‌طور که مستحضرید، براساس آماری که در کشور داریم، مؤسسات قرآنی که در اصفهان فعالیت می‌کنند بالاترین رتبه را هم از لحاظ تعداد مؤسسات و هم از لحاظ تعداد قرآن‌‌آموزان در همة سطوح دارند و به‌ویژه، کیفی‌بودن فعالیت این مؤسسات، در کشور نمونه است. مهم‌‌ترین نقیصه‌ای که در این زمینه احساس می‌‌شد، ناهماهنگی‌‌های و نبود برنامه‌‌ریزی مدوّن برای درکنار هم‌بودن و بهره‌‌وری بیشتر از این استعداد بالقوه‌‌ای است که وجود دارد. بحمدالله مجمع مؤسسات قرآنی اصفهان حرکت بسیار ارزشمندی را شروع نموده ‌‌است که جناب آقای رضازاده و مؤسسة تحقیقات و نشر معارف اهل‌‌البیت(ع) در این حرکت، نقش بسزایی داشته‌‌اند. من از فرصت استفاده می‌‌کنم و از خدمات ایشان و زحمات و برنامه‌‌ریزی‌‌های ارزشمندی که در راستای گسترش فعالیت‌‌های قرآنی در این مؤسسه، به‌ویژه با تعامل بسیار مطلوب با مؤسسات و دستگاه‌‌های ذیربط داشته‌اند، تقدیر و تشکر می‌نمایم.

 این مجموعة ارزشمند که یکی از آثار برجستة این خیّر خوشنام و شاخص اصفهانی است، در حوزة ایجاد اُنس و ارتباط بین مردم و اهل‌‌بیت عصمت و طهارت(ع) و ارتباط با قرآن که دو توصیة گرانقدر پیامبر اسلام(ص) است، توانسته نقش خوب و سازنده‌‌ای ایفا نماید. امیدوارم این اقدامات، ذخیرة قبر و قیامت ایشان و همة یاورانشان باشد. برخی مواقع، فعالیت‌‌هایی که در حوزة قرآن صورت می‌‌گیرد، استاندارد ملی و بین‌‌المللی ندارد. بحمدالله کارهایی که در حوزة قرآن و نشر معارف اهل‌‌البیت(ع) در این مؤسسه انجام می‌پذیرد، از تراز بسیار خوب و عالی برخوردار است که جای تقدیر و سپاس دارد؛ بالأخص از مدیریت محترم و توانمند این مجموعه که الگویی مناسب برای همة علاقه‌مندان و فعالان عرصة قرآن است.

 بنده سال‌‌های متمادی است که با آقای رضازاده و فعالیت‌‌های ایشان در امور اجتماعی، فرهنگی و دینی و همچنین با فعالیت‌‌های قرآنی ایشان آشنا هستم. ایشان از چهره‌‌های شاخص، توانمند در امور برنامه‌‌ریزی و اجرای عالی در برنامه‌‌های دینی و فرهنگی و قرآنی هستند و در همة کارها، انتخاب و انجام بهترین و عالی‌‌ترین کار، از ویژگی‌‌های اجرایی و بارز این مرد خیّر و نیکوکار است.

 لازم می‌‌دانم از ویژگی‌‌های دیگر و استعدادهای خاص ایشان به این نکته اشاره کنم که هر موقع ما می‌‌خواهیم کاری فاخر و ارزشمند را در حوزة قرآن یا امور فرهنگی و سایر موارد انجام دهیم و پای آقای رضازاده را در میان می‌‌آوریم، می‌‌دانیم شأن این کار را واقعاً رعایت می‌‌کنند. بحمدالله مجموعة فعالیت‌‌های ایشان نشان داده، وقتی عزم کاری را می‌‌کنند با تمام قوا می‌‌ایستند و کاری را انجام می‌‌دهند که کارستان باشد. به‌عنوان مثال، همین مؤسسة تحقیقات و نشر معارف اهل‌‌البیت(ع) را که می‌‌بینید در هیچ زمینه‌‌ای کم نگذاشته‌‌اند. از حیث طراحی و اجرا، از همة هنرهای اصیل ایرانی و اسلامی و هنرهای ویژة هنرمندان اصفهانی در اجرای کار استفاده نموده است. در بخش محتوا، بهترین کتابخانة دیجیتال و ده‌‌ها بانک اطلاعاتی در زمینة علوم اسلامی در فضای مجازی ایجاد کرده است که مشغول ارائة خدمات علمی به مشتاقان تحقیق در علوم قرآن و اهل‌بیت(ع) است. ازجمله فعالیت‌‌های ایشان، اهتمام ویژه در تجلیل از بزرگان، علما، شعرا، ذاکرین اهل‌بیت(ع) و خادمان قرآن است که دائماً در سالن زیبای این مجموعه انجام می‌شود و همه، بسیار ارزشمند و تأثیرگذار بوده است. 

 لازم می‌‌دانم اشاره‌ای به فرموده‌های حضرت زهرا(س) بکنم که می‌‌فرمایند: «زکات را خداوند برای تزکیة نفس قرار داد» (نهجالحیاه، ص ۱۰۲). از آن طرف، نظام عالم، نظامی است که با پرداختن زکات، انسان رشد پیدا می‌کند. برخی که نگاه قرآنی ندارند، فکر می‌‌کنند وقتی چیزی می‌‌دهند، از دستشان رفته؛ درحالی‌که نگاه قرآن و اهل‌‌بیت عصمت و طهارت(ع) کاملاً خلاف این است. انسان، با بخشش، چیزی به‌دست می‌‌آورد، نه این‌که از دست بدهد. اگر انسان واقعاً به این امر معتقد باشد و با همین مُدل قرآنی عمل کند، خداوند هم، برکت آن را عنایت می‌‌کند.

آقای رضازاده از خیّرین شاخص و خوشنامی هستند که در شهر اصفهان که مهد تمدن نبوی و علوی است، فعالیت‌‌های گسترده‌‌ای در زمینه‌‌های مختلف انجام داده‌‌اند و واقعاً اعتقادات ایشان و عمل ایشان به این نوع کارها نشان داده است که با بهره‌‌مندی از آیات قرآن و روایات اهل‌‌بیت(ع) در این عرصه گام برداشته و هر روز با یک طرح جدید و ابتکار عمل در صحنه‌‌های مختلف خدمات اجتماعی خوش درخشیده است.

 ان‌شاءالله خداوند هم به مال و هم خانواده‌‌شان برکت عنایت فرماید و روح پرفتوح پدر عالم ایشان و استاد عالی‌مقام حوزة علمیة اصفهان که مهم‌‌ترین نقش را در هدایت آقای رضازاده داشته‌‌اند، با اجداد طاهرینش محشور نماید.