آیت الله العظمی مکارم شیرازی :کنگره باید زمینه گسترش آشنایی با نهج البلاغه در جامعه فعلی را فراهم کند

حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی از کتاب شریف نهج‌البلاغه به‌عنوان یادگار ماندگار و گرانسنگ مولا علی (علیه‌السلام  یاد و بر لزوم آشناسازی جامعه با فرهنگ علوی تاکید کرد. 
معظم له عصر امروز در دیدار اعضای ستاد برگزاری یک هزار و چهارصدمین سال شهادت مولا علی (ع)، با بیان اینکه ما معتقدیم مولا علی (ع) همچنان مظلوم است و حق ایشان ادا نشده است، گفت: ما وقتی می‌خواستیم شرحی بر نهج‌البلاغه بنویسیم، به عدد انگشتان شرح شایسته و بایسته پیدا نکردیم.
وی افزود: ما احساس کردیم نهج‌البلاغه و مولا علی (ع) مظلوم است؛ با تلاش‌ها، تحقیقات و پژوهش‌های ارزشمندی که صورت گرفت، اخیرا شرح نهج‌البلاغه در بیست جلد به چاپ رسیده و در اختیار کتابخانه‌های کشور قرار گرفته است.
این مرجع تقلید با تاکید بر انجام کارهای ریشه‌ای برای خارج ساختن مولا علی (ع) و نهج‌البلاغه از مظلومیت، گفت: هرچه در این راستا تلاش کنید باز هم کم است و باید کاری کنید که حق مولا ادا شود و ما نیز آمادۀ هرگونه همکاری هستیم.
حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود انحراف از مسیر ترسیم شده توسط پیامبر گرامی اسلام را عامل اصلی مشکلات جهان اسلام دانست و گفت: هرچند کارها و اقدامات بسیاری انجام دادند تا نام و یاد حضرت علی (ع) را محو کنند؛ اما نتوانستند و امروز عطش بسیاری برای شنیدن معارف اهل بیت (ع) به‌ویژه حضرت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) وجود دارد.
این مرجع تقلید تاکید کرد: نهج‌البلاغه کتابی گرانسنگ و یادگار ماندگار حضرت است، سطح سخنان مولا فراتر از حرکت های معمول بشری است.
حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی افزود: نامه مولا علی (ع) به مالک اشتر یک نامه بسیار پرمحتوا و بی نظیر و یک منشور جامع است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم، خطاب به دست اندرکاران برگزاری این همایش اظهار داشت: کاری که می‌کنید در جهت معرفی و تبیین میراث ارزشمند مولا علی و تشریح خطبه‌ها، نامه‌ها و حکمت‌های آن حضرت باشد؛ امیدواریم بتوانید با اقداماتی که انجام می‌دهید جامعه را با فرهنگ علوی آشنا سازید.