دیدگاه محققان علوم کتابداری و اطلاع رسانی

با بررسي تعاريف ارائه‌شده توسط محققان علوم كتابداري و اطلاع‌رساني مي‌توان اين‌طور استنباط كرد كه ديدگاه آن‌ها نسبت به كتابخانة ديجيتالي، فراتر از صرفاً ايجاد يك پايگاه اطلاعاتي يا نظام بازيابي اطلاعات است و در آن عناصر ديگري شامل نياز اطلاعاتي، جامعة استفاده‌‌كنندگان نهايي، مالكيت معنوي و دسترس‌پذيري به اطلاعات نقش اساسي دارند.
درهرحال، شايد بتوان گفت «كتابخانة ديجيتالي مجموعه‌اي نظام‌‌مند از اطلاعات همراه با خدمات مربوطه است كه در آن اطلاعات در قالب‌هاي ديجيتالي ذخيره گرديده‌‌اند و از طريق شبكه قابل دسترس هستند...»
كتابخانه‌هاي ديجيتالي مجموعه‌هاي گوناگوني از اطلاعات را براي استفادة كاربران دربر دارند.
کتابِ کتابخانه‌‌های دیجیتالی کاربردی، کتابخانة دیجیتالی را به‌عنوان مجموعه‌‌ای از اطلاعات سازماندهی‌شده در قالب دیجیتال تعریف کرده ا‌‌ست.
كتابخانه‌هاي ديجيتالي نمونة توسعه‌يافته، تقويت‌شده و يكپارچه‌ای از نهادها و مراكز اطلاع‌رساني در محيط‌هاي فيزيكي هستند كه در آن‌ها مبتني بر نيازهاي اطلاعاتي محققان و كاربران، منابع اطلاعاتي انتخاب، گردآوري، سازماندهي، حفاظت و نگهداري مي‌شوند و در دسترس قرار مي‌گيرند. نهادها و مؤسسات مي‌توانند در ديگر كتابخانه‌ها، موزه‌ها، آرشيوها، دانشگاه‌ها و غيره نيز وجود داشته باشند و تنها به جامعة مشخصي از استفاده‌كنندگان خدمات ارائه دهند؛ اما كتابخانه‌هاي ديجيتالی، طيف گسترده‌تري از استفاده‌كنندگان را در مدارس، ادارات، خانه‌ها و مكان‌هاي عمومي و غيره مخاطب قرار مي‌دهند.
کتابخانة دیجیتالی مؤسسة تحقیقات و نشر معارف اهل‌‌البیت(ع)، متکی به نکات اساسی پیش‌گفته، اهداف خود را این‌گونه تعریف کرده است:
 
  • قادر به ارائة خدمات  به جامعة مشخصی از استفاده‌كنندگان يا مجموعه‌اي از آن‌ها.
  • مبتني بر ساختار سازماني منطقي و يكپارچه.
  • فراهم‌سازی امكان يادگيري و نيز دسترسي به منابع اطلاعاتي.
  • استفاده از نيروي انساني (متخصص) و فناوري‌ها براي ارائة خدمات.
  • فراهم‌سازی امكان دسترسي سريع و مؤثر به منابع اطلاعاتي.
  • امكان دسترسي رايگان.
  • تسلّط بر مالکیت و كنترل منابع ذخیره‌شدة خود.
به یاد داشته باشیم یکی از پراستنادترین تعاریف در حوزة کتابداری و اطلاع‌رسانی این‌گونه می‌‌گوید:
«كتابخانه‌هاي ديجيتالي سازمان‌هايي هستند كه در آن كاركنان متخصص به انتخاب‏، سازماندهي و كمك براي دسترسي فكري به منابع اطلاعاتي مي‌‌پردازند و در آن فرآيند تفسير‏، توزيع‏، حفاظت از يكپارچگي اطلاعات ديجيتال و نيز اطمينان از وجود مجموعه‌اي از آثار ديجيتال در مدت‌زمان طولاني مورد توجه قرار مي‌گيرد تا از اين طريق بتوان منابع اطلاعاتي ديجيتال را با سرعت و به‌صورت اقتصادي براي استفادة  يك جامعه يا مجموعه‌اي از جوامع در دسترس قرار داد.»
اين تعريف ابعاد مختلفي از كتابخانة ديجيتال را به‌عنوان يك سازمان مد نظر قرار داده است. در اين تعريف بر عناصري همچون نيروي انساني متخصص، انتخاب منابع اطلاعاتي، سازماندهي اطلاعات، ارزيابي، اشاعه و حفاظت از اطلاعات، جنبه‌هاي اقتصادي و از همه مهم‌تر، جامعة استفاده‌‌كنندگان تأكيد شده است.
به‌عبارت‌ديگر، با توجه به تعريف فوق مي‌توان اين‌طور استنباط كرد كه كتابخانة ديجيتالي چيزي نيست جز همان خدمات و عملكردهايي كه كتابخانه‌هاي سنّتي باید در محيط ديجيتالي ارائه دهند. اين تعريف با تعاريف ارائه‌‌شده از سوي محققان علوم كتابداري و اطلاع‌رساني، مشابهت زيادي دارد.