پرتال مؤسسه اهل البیت علیهم السلام

فضای اینترنت حال و هوای خاص خود را دارد و نباید آن را با کتاب یا نشریه اشتباه گرفت. این‌که کاربر در این فضا می‌داند انبوهی از اطلاعات و شکل‌های مختلف آن به ‌راحتی در دسترس اوست، در نحوۀ مطالعه و دقت او تأثیر انکارناپذیری دارد. اغلب، وجود گزینه‌های بسیار و فرصت کم، انسان را از تمرکز و صرف وقت بر بخشی خاص از این اطلاعات منصرف می‌کند. در چنین فضایی برای انتقال مطالب به مخاطب، باید به شکل‌های مختلف او را جذب کرد. راه‌های زیر می‌تواند گزینه‌های مناسبی برای ایجاد جذابیت در محتوا باشد:
1. استفاده از جذابیت‌های سمعی و بصری.
2. تقسیم واحد‌های اطلاعاتی بزرگ‌تر به واحدهای کوچک‌تر؛ به‌نحوی که در حوصلۀ مخاطب قرار گیرد.
3. قراردادن مطالب در منظر مخاطب.
4. استفاده از آشنایی‌ها و اطلاعات زمینه‌ساز قبلی در مخاطبان.
5. استفاده از مناسبت‌ها و رویدادهای اجتماعی که زمینه را برای دقت بیشتر مخاطب روی موضوع آماده می‌کند.
این پایگاه به نشانی (http://ahlolbait.com) با رعایت گزینه‌های فوق، به ارائۀ محتوای هدایت‌بخش قرآن و عترت در قالب‌‌‌های زیر می‌‌پردازد:

مقالات گزیده

این مقاله‌ها، اغلب از یک یا چند ویژگی زیر برخوردارند:
الف) نویسندگان مشهور و معتبر: مخاطب هنگامی‌که با اسم نویسنده‌ای که او را می‌شناسد در کنار مقاله مواجه می‌‌شود، تمایل بیشتری به خواندن آن نشان می‌دهد. برای نمونه، مطالب شخصیت‌هایی همچون شهید مطهری، علامه طباطبایی، امام‌خمینی، آیت‌الله بهجت، حجت‌الاسلام قرائتی و... خوانندگان بیشتری دارند.
ب) ارائۀ مطالب در نوشته‌های کوتاه و رسا: این مقالات به‌جای طرح مسائل متعدد، به طرح یک مسئله و پاسخ کوتاه و روشن به آن می‌پردازند یا اطلاعات مورد نیاز خواننده را در اختیار او قرار می‌دهند.
ج) تنوع بصری در ارائۀ مطالب: در متن مقاله از عنوان‌گذاری (تقسیم اطلاعات به واحدهای کوچک‌تر)، برجسته‌کردن بخش‌هایی از متن (که از یکنواختی آن می‌کاهد) و تصویر در کنار متن استفاده شده است.

کلیپ و پاورپوینت

ارائۀ مطالب در این قالب‌ها برای مخاطبان جذاب‌تر است و هنگامی‌ که محتوا در این قالب‌ها ارائه می‌شود، معمولاً کاربر تا پایان، محتوا را پیگیری می‌کند.

ارائۀ محتوا در قالب تصویر

این کار به دو صورت انجام می‌گیرد:
1. به‌صورت ارائۀ مطالب در قالبی جذاب، مثل ارائۀ یک حدیث در یک قاب گل یا کنار تصویری بدیع از طبیعت.
2. ارائۀ محتوا در قالب یک تصویر که خود گویای آن محتواست.

ارائۀ مطالب در قالب صوت‌های کوتاه

مانند گزینش بخش‌هایی از سخنان یک عالم که مطلبی خاص را به خواننده منتقل کرده، او را به تأمل وامی‌دارد.

ارائۀ مطالب در قالب ویژه‌نامه

الف) ویژه‌نامه‌های مناسبتی: قرارگرفتن در فضای مناسبت‌های مذهبی، بستر مناسبی را برای انتقال محتوای مربوط به مخاطبان فراهم می‌کند. مؤسسة اهل‌البیت(ع) با توجه به این نکته در مناسبت‌های مختلف، همچون ولادت‌ها و شهادت‌های ائمۀ اطهار(ع) به ارائۀ محتوا در قالب ویژه‌نامه‌های مناسبتی می‌پردازد.
ب) ویژه‌نامه‌های موضوعی: برخی از مسائل به دلیل زمینه‌های اجتماعی موجود، در کانون توجه اقشار مختلف جامعه قرار دارد. این پایگاه با طراحی ویژه‌نامه‌هایی با موضوعات اجتماعی و فرهنگی، سعی می‌کند معارف اهل‌البیت(ع) در خصوص این موضوعات اشاعه دهد.