احداث ساختمان مجتمع درمانی فاطمیه(س) اصفهان

ساکنان منطقة 14 شهر اصفهان، سال‌‌ها کمبود یک مرکز درمانی مناسب را در منطقه حس می‌کردند. برای رفع این معضل و ارائة خدمات درمانی مطلوب و کم‌هزینه، سنگ‌بنای مجتمع خدمات درمانی فاطمیه در این منطقه گذاشته شد.
دراین‌راستا، در سال 1372 یک باب منزل مسکونی همجوار حسینیة فاطمیه(س) به متراژ 204مترمربع خریداری شد و برای کاربری درمانگاه تغییراتی در آن صورت گرفت و تجهیزات لازم برای راه‌اندازی آن تأمین گردید. در سال 1373 و همزمان با میلاد باسعادت حضرت فاطمة زهرا(س) به دست با کفایت حضرت آیت‌الله حاج شیخ حسن صافی اصفهانی(ره)، رئیس وقت حوزة علمیة اصفهان، طی مراسمی خاص مجتمع درمانی فاطمیه(س) افتتاح گردید.
همزمان با انجام امور اداری مربوط به دارالشفا، مقدمات تأسیس دندان‌‌پزشکی نیز فراهم آمد و با خرید دو دستگاه یونیت و یک دستگاه گرافی و سایر تجهیزات لازم، در سالروز میلاد باسعادت مولای متقیان حضرت علی بن ابی‌طالب(ع)، مصادف با آذر 1373، بخش دندان‌‌پزشکی دارالشفای فاطمیه(س) در طبقة فوقانی مجتمع راه‌اندازی شد و در دو شیفت صبح و عصر با تعرفه‌‌ای مناسب برای قشر کم‌درآمد به ارائة خدمات مشغول شد.
در آغاز کار، درمانگاه با یک پزشک عمومی و دو پرستار در هر شیفت، خدمات ارائه می‌داد و زمان فعالیت آن از 7صبح تا 10شب بود. پس از گذشت قریب یک سال از تأسیس، دارالشفاء به مرکز شبانه‌‌روزی مبدل شد و علاوه بر درمانگاه عمومی، درمانگاه تخصصی داخلی، پوست و مو، اطفال، روانپزشکی، ارتوپدی، زنان و زایمان و گوش، حلق و بینی نیز به آن اضافه گردید.
با استقبال دور از انتظار مردم و ازدیاد مراجعان، فضای فیزیکی دارالشفاء دیگر پاسخ‌گوی بیماران نبود. این امر باعث شد تا هیئت‌مدیره، توسعة دارالشفا را سرلوحة کار خود قرار دهد. این مهم با خرید یک قطعه زمین همجوار دارالشفاء به مساحت هشتصد مترمربع با بهره‌‌گیری از کمک‌‌های خیّرین محقق گردید و در سال 1374، کلنگ ساخت آن به زمین زده شد و درنهایت در سال 1376 به بهره‌‌داری رسید. روند خریداری زمین‌‌های اطراف و توسعة کمّی و کیفی عملکرد دارالشفاء روزبه‌روز افزون شد تا جایی که اکنون با داشتن فضایی به مساحت چهارهزار مترمربع در پنج طبقه و در بخش‌‌های درمانگاه عمومی و تخصصی، آزمایشگاه، دندان‌‌پزشکی، رادیولوژی و سونوگرافی، داروخانه و فیزیوتراپی و با بیش از 150نفر کادر فعال، با افتخار به خدمت‌رسانی به مراجعان مشغول است.
این درمانگاه نیز مانند سایر بخش‌‌های مجتمع با تلاش و نظارت آیت‌الله حاج شیخ جعفر آزادمنش (مدظلّه‌العالی)، تأسیس و تحت اشراف آیت‌الله صافی اصفهانی اداره می‌‌گردید. اکنون نیز با نظارت آیت‌الله آزادمنش، همّت و تلاش اعضای محترم هیئت‌مدیره، فعالیت شبانه‌‌روزی پرسنل و مساعدت خیّرین عزیز، چشم‌‌انداز روشن و رفیعی را پیش روی خویش مشاهده می‌‌کند.
 

دندان‌‌پزشکی

بخش دندان‌‌پزشکی دارالشفای فاطمیه(س) در آذر 1373 با دو دستگاه یونیت در ساختمان قدیم دارالشفاء افتتاح گردید و پس از بهره‌‌برداری از ساختمان جدید در آذر 1380 به مکان فعلی منتقل شد و به هفت دستگاه یونیت گسترش و توسعه یافت.
دندان‌‌پزشکی، ارائه‌‌دهندة خدمات مختلفی ازجمله معاینه، گرافی‌‌ها، ترمیم، عصب‌‌کشی، کشیدن دندان، پروتزهای اپکامل و ارتودنسی است. شانزده دندان‌‌پزشک و پانزده دستیار آموزش‌دیده، عهده‌‌دار خدمت‌‌رسانی به مراجعان هستند.
رعایت سطح بالای بهداشت، استفاده از مرغوب‌‌ترین مواد اوّلیه و کاهش هزینه‌‌های درمانی از اصول این واحد است. روزانه جدا از بیمارانی که از قبل نوبت گرفته‌‌اند، حدود صد نفر معاینه و درمان می‌‌شوند.
تعرفه‌‌های این واحد درمانی، حدود چهل درصد تعرفه‌‌های بخش خصوصی است.

آزمایشگاه

آزمایشگاه دارالشفای فاطمیه(س) با به‌‌کارگیری جمعی از نیروهای دانش‌‌آموخته و متخصص و بهره‌‌وری از دستگاه‌‌های به‌‌روز علوم آزمایشگاهی، روزانه پاسخ‌گوی بیش از صد نفر از مراجعه‌‌کنندگان است. در این مرکز تشخیص طبی، آزمایش‌‌های گوناگونی صورت می‌‌پذیرد از آن‌جمله: آزمایش‌‌های خون با به‌‌کارگیری دستگاه سیسمِکس (Sysmex)، آزمایش‌‌های انعقادی، آزمایش‌های هورمونی با بهره‌‌وری از تست‌‌های الکسیس 2010، آزمایش‌‌های هورمونی با دستگاه هیتاچی 917، آزمایش‌‌های میکروب‌‌شناسی و تشخیص قارچ و مالاریا.

سونوگرافی و رادیولوژی

بخش سونوگرافی در دی ماه 1394 با مسئولیت فنی متخصص رادیولوژی افتتاح گردید. در مردادماه 1395 بخش رادیولوژی نیز راه‌اندازی شد. پرسنل مجرّب این واحد همه‌روزه به‌جز ایام تعطیل، خدمت‌‌رسان مردم عزیز هستند.

فیزیوتراپی

در این واحد، درمان‌‌های سکتة مغزی، ضربة مغزی، دیسک کمر و دیسک گردن و دردهای سیاتیک و درمان آرتروز مفاصل، دردهای استخوانی و عضلانی، تقویت عضلات، درمان فلج اندام‌‌ها و فلج عضلات صورت، ازبین‌بردن محدودیت‌‌های حرکت در اندام‌‌ها، اصلاح حرکات راه رفتن، آموزش و ورزش و کاردرمانی انجام می‌‌گردد
امکانات و دستگاه‌های این واحد از دارالشفاء عبارت است از: الکتروتراپی، لیزردرمانی، مکانوتراپی برای آرتروز و کشش‌درمانی، التراسونروماساژور با کادر مجرّب و درمان تضمینی.

چشم‌پزشکی

درمانگاه تخصصی و فوق‌تخصصی چشم فاطمیه(س) در آذر 1395 و همزمان با ایام باسعادت ولادت نبی اکرم(ص) در محل دارالشفای فاطمیه(س) اصفهان افتتاح شد.
درمانگاه تخصصی و فوق‌‌تخصصی چشم، همه‌‌روزه در محل دارالشفای فاطمیه(س) آمادة خدمات چشم‌پزشکی و عینک‌‌سازی به مراجعان محترم است.
خدمات چشم‌‌پزشکی این واحد با حضور متخصصان قرنیه و شبکیه صورت می‌‌گیرد.

داروخانه

واحد داروخانة با ارائة خدمات مناسب، خدمت‌گیرندگان را از مراجعه به بیرون از دارالشفاء برای تهیة دارو بی‌نیاز کرده است.