عضو هیئت امناء مجتمع خیریه فرهنگی، مذهبی، درمانی فاطميه (س) اصفهان

مؤسسۀ خیریۀ مجتمع فاطمیة اصفهان در سال 1353، پس از بازگشت آیت‌الله حاج شیخ‌جعفر آزادمنش از نجف اشرف و به ابتکار ایشان، زیرنظر حضرت آیت‌الله حاج شیخ‌ حسن صافی اصفهانی تأسیس شد. سنگ‌بنای این مکان مقدس با تأسیس صندوق قرض‌الحسنۀ فاطمیه(س) گذاشته شد و در سال 1363 با تأسیس حسینیه ادامه پیدا کرد.
نیاز منطقه به امور فرهنگی و درمانی باعث شد، مؤسسان مجتمع بر آن شوند تا با تأسیس درمانگاه شبانه‌روزی و همچنین کتابخانه، خواسته‌های مردم محروم منطقه را جامۀ عمل بپوشانند. ارائۀ خدمات پزشکی گسترده با کمترین هزینه‌های ممکن، پاسخی شایسته به مطالبات شهروندان منطقه بود. این مجتمع در آغاز با مساحت 270مترمربع شروع به فعالیت نمود و روز‌به‌روز از نظر کمّی و کیفی گسترش و توسعه پیدا کرد. در حال حاضر نیز فضایی به مساحت تقریبی پنج‌هزار مترمربع پذیرای مراجعان محترم است.
بخش‌های مختلف این مجتمع عبارتند از:

حسینیه

حسینیة مجتمع فاطمیه (س) در سال 1363 در زمینی به‌ مساحت تقریبی1550مترمربع تأسیس شد. در این حسینیه، نماز جماعت مغرب و عشا به امامت آیت‌الله حاج شیخ‌ جعفر آزادمنش که تولیت مجتمع را نیز برعهده دارند، برگزار می‌شود. از دیگر برنامه‌های حسینیۀ مجتمع فاطمیه، می‌توان به برگزاری دعای کمیلِ هفتگی، دعای ندبه، دعای ابوحمزة ثمالی در طول شب‌های ماه مبارک رمضان، مراسم احیای شب‌های قدر، برگزاری روضه‌خوانی در ایام شهادت امیرالمؤمنین علی(ع) در ماه مبارک رمضان، مراسم عزاداری محرم، صفر و فاطمیه، برنامه‌های دهۀ کرامت و برگزاری کلاس‌های فرهنگی‌مذهبی اشاره کرد.

دارالشفاء

درمانگاه مجتمع فاطمیه در سال 1373 شروع به فعالیت کرد. فعالیت این درمانگاه نخست از ساعت 6صبح تا 12شب بود و در سال 1376 و همزمان با توسعۀ آن، به‌صورت شبانه‌روزی مشغول ارائۀ خدمات پزشکی‌درمانی به مردم شهر شد. این مرکز درمانی در ساختمانی پنج‌طبقه و در فضایی به مساحت چهارهزار مترمربع در شش بخشِ درمانگاه، آزمایشگاه، فیزیوتراپی، سونوگرافی، دندانپزشکی و داروخانه در حال فعالیت است. افزودن بخش‌های رادیولوژی و دیالیز نیز جزو اولویت‌های این درمانگاه است.

صندوق قرض الحسنه

نقطۀ آغاز فعالیت‌های مجتمع فاطمیه(س) اصفهان، با تأسیس صندوق قرض‌الحسنه بود. این صندوق در سال 1353 تأسیس شد و در سال 1356 به ‌ثبت رسید. مساحت این صندوق بیش از 270مترمربع است. این صندوق با هدف اعطای وام قرض‌الحسنه با ضوابط شرعی تأسیس شد و به کار خود ادامه داد. صندوق قرض‌الحسنة فاطمیه(س)، سه‌هزار عضو دارد که از این تعداد، هزارنفر به‌صورت فعال عمل می‌کنند و گردش مالی دارند. سقف اعطای وام در این صندوق براساس منابع موجود است و برای گشایش حساب و رعایت جدول‌های سپرده‌گذاری، شرطی وجود ندارد.
همچنین صندوق قرض‌الحسنة فاطمیه(س)، با همکاری ادارۀ بهزیستی استان اصفهان، سه روز در هفته به متقاضیان تحت پوشش آن اداره، خدمات‌رسانی می‌کند. 

اطلاعات و نحوه تماس:

نحوه تماس  
تلفن 031-34700296
آدرس اصفهان، میدان قدس، خیابان لاله، قبل از سه راه فاطمیه، صندوق فاطمیه

خیریه

انجمن مددکاری مجتمع خیریۀ فاطمیه(س)، در راستای حمایت اقتصادی و فرهنگی از مردم نیازمند منطقه، تأسیس شد. این انجمن بیش از سیصد خانوار از مردم منطقه را تحت پوشش قرار داده و ماهانه در حدود دوازده‌ میلیون تومان کارتِ نان، میان مددجویانش توزیع می‌کند.
براساس این طرح، انجمن با حدود بیست نانوایی در سطح منطقه قرارداد بسته است. مددجویان، کارت‌های نان را که هر کارت شامل پنج‌ قرص نان است، به نانوایی تحویل داده و نان دریافت می‌کنند. علاوه‌براین، انجمن دوبار در سال (پیش از تعطیلات نوروز و در طول ماه مبارک رمضان) اَقلامی شامل برنج، گوشت، روغن، حبوبات و... را میان مردم محروم توزیع می‌کند. از دیگر خدمات این انجمن، تهیۀ لباس و تأمین هزینۀ تحصیلی دانش‌آموزان است.

امور فرهنگی

واحد امور فرهنگی در سال 1387 با هدف نشر معارف اهل‌بیت(ع) و همچنین در راستای اهداف مجتمع، ازجمله تعالی فرهنگی‌مذهبی شهروندان منطقه تأسیس شد. تبلیغ، گسترش و تعمیق فرهنگ حیات‌بخش اسلام و تأکید بر آرمان‌های مذهب حقّۀ شیعۀ اثنی‌عشری، گسترش زمینۀ مشارکت عموم مردم در طرح‌ها و برنامه‌های فرهنگی، ایجاد محیط سالم دینی برای تبادل تجربه‌های مذهبی و تربیت نیروهای اصیل مذهبی و... از دیگر اهداف این انجمن است. 
واحد امور فرهنگی از بخش‌هایی همچون آموزش و پژوهش، مشاوره و پاسخ‌گویی، تولید محصولات فرهنگی‌مذهبی، پشتیبانی و امور اجرایی و کارپردازی و تنخواه‌گردانی تشکیل شده است. این واحد در طول سال‌ها فعالیت در زمینه‌های مختلف، کارهای متعددی انجام داده که می‌توان به نمونه‌های زیر اشاره کرد:
- پاسخ‌گویی به مسائل شرعی و مذهبی مردم.
- برگزاری مراسم و همایش‌های مذهبی‌فرهنگی.

1- تحقیق، تألیف، تصحیح و چاپ بیش از هفتاد کتاب و مقاله

1-1 تحقیق و چاپ و نشر کتاب بحارالانوار جلد 43 در خصوص تاریخ زندگانی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها

2-1 تحقیق و چاپ کتاب کلام وحی بر آستان ولایت (1) شامل موضوع غضب

3-1 تحقیق و چاپ کتاب کلام وحی بر آستان ولایت (2) شامل موضوع وصیّت

4-1 تحقیق و چاپ مجموعه مقتل ستاره های خونین (1) شامل موضوع حضرت مسلم علیه السّلام

5-1 تحقیق و چاپ مجموعه مقتل ستاره های خونین (2) شامل موضوع حضرت علی اکبر علیه السّلام

6-1 تحقیق و چاپ مجموعه مقتل ستاره های خونین (3) شامل موضوع حضرت اباالفضل علیه السّلام

7-1 تحقیق و چاپ مجموعه مقتل ستاره های خونین (4) شامل موضوع حضرت حضرت قاسم و حضرت عبدالله بن الحسن علیهما السّلام

8-1 تحقیق و چاپ مجموعه مقتل خطبه های آتشین شامل موضوع خطبه های حضرت زینب علیها السّلام و حضرت امام سجّاد صلوات الله علیه در کوفه و شام و زیارت ناحیه مقدّسه همراه با ترجمه

9-1 تحقیق و چاپ مجموعه مقتل ستاره های خونین (5) شامل موضوع حضرت علی اصغر علیه السّلام

10-1 تحقیق و چاپ مجموعه مقتل ستاره های خونین (6) شامل موضوع حضرت رقیّه علیها السّلام

11-1 تحقیق و چاپ کتاب تربیت شامل موضوع احادیث تربیت

12-1 تحقیق و چاپ کتاب بلوغ شامل موضوع احادیث بلوغ

2- برگزاری مراسم و همایش های مذهبی – فرهنگی

2-1 جشن ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها

با توجّه به اساسنامه مجتمع امور فرهنگی هر ساله موظّف به برگزاری جشن با شکوهی به مناسبت میلاد بزرگ بانوی عالم با حضور اقشار مختلف جامعه است.

2-2 همایش خطبه فدکیّه

به مناسبت شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها در بهمن ماه 1392 همایش بسیار با شکوهی با حضور علماء، مداحان، شعرا، دانشگاهیان و عموم مردم در محل مجتمع فاطمیه اصفهان برگزار شد.

در این همایش که با استقبال کم نظیر گروه های مذکور برگزار شد. برنامه هایی چون شعرخوانی در رثای امّ ابیها، بررسی متن خطبه مبارکه فدکیه سخنرانی و مداحی در بر داشت.

2-3 برگزاری نمایشگاه دلنوشته های مهدوی

نوروز 1393 برگه هایی با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان میان دانش آموزان مقطع ابتدایی جهت نوشتن نامه به امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشّریف توزیع شد. این طرح با استقبال بی نظیر 26000 دانش آموز مواجه شد.

پس از بررسی های فراوان نتیجه حاصل شد که با وجود چند برابر شدن هزینه از تماس 26000 دانش آموز شرکت کننده در مسابقه نامه ای به امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشّریف تقدیر شده و هدایایی به رسم یادبود به ایشان تقدیم شد. به همین منظور در هفته ی ولایت همزمان با عید سعید غدیر خم تا روز مباهله نمایشگاهی از آثار منتخب آماده و از تمامی دانش آموزان فوق الذّکر دعوت به عمل آمد. تا ضمن بازدید از نمایشگاه تقدیرنامه و هدیه خود را نیز دریافت نمایند این برنامه با استقبال بالغ بر 40000 نفری دانش آموزان و خانواده هایشان مواجه شد.

از دیگر برنامه های اجرا شده توسط امور فرهنگی می توان به برگزاری مسابقات کتابخوانی ویژه مخاطبین و پرسنل مجتمع مسابقات پیامکی به مناسبت وفات حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها و امام حسن مجتبی علیه السّلام ارسال پیامک های فرهنگی مذهبی و به مناسبت های مختلف، برگزاری مسابقات آموزشی احکام ویژه بیماران مراجعه کننده به درمانگاه، نصب تابلوهای فرهنگی در محلّ درمانگاه و... اشاره کرد.

کتابخانه

مجموعه کتابخانه مجتمع در سال 1364 و با حضور و تحت اشراف مرحوم حضرت آیت الله شیخ حسن صافی اصفهانی در زمینی به مساحت تقریبی 700 متر تأسیس شد.

این کتابخانه بالغ بر 30000 نسخه کتاب در مخزن خود و در موضوعاتی همچون مصادر شیعه، دایرة المعارف های اسلامی، احادیث، زندگینامه ائمّه معصومین صلوات الله علیهم، کتب مقتل، فرهنگ ها، کتاب شناسی ها، تذکره ها، تراجم و انساب، تفاسیر قرآن، منطق و فلسفه، کتب تاریخی، ادبیات، پزشکی و روان شناسی، علوم مختلف، کتاب های درسی و کمک درسی کنکور و... می باشد.

 همچنین می توان به وجود تعدادی کتاب نسخه چاپ سنگی و خطّی ارزشمند و گرانبها اشاره نمود.

در حال حاضر دارای سالن مطالعه ویژه خواهران می باشد و در آینده ای نه چندان دور و در محل ساختمان جدید امور فرهنگی و کتابخانه در چهار طبقه برادران نیز صاحب سالنی خواهند شد.

از دیگر فعالیت های کتابخانه می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  •  چاپ نشریه هفتگی با عناوین و موضوعات متنوع

  •  برگزاری کلاس های آموزشی – هنری

  •  برگزاری مسابقات فرهنگی – مذهبی از جمله مقاله نویسی

  •  کتابخوانی به مناسبت ولادت حضرت زهرا صلوات الله علیها و اهدای جوایز ارزنده شامل کمک هزینه عتبات عالیات، مشهد مقدّس و...

  •  برگزاری نمایشگاه کتاب

  •  تقدیر از خیّرین حامی کتاب و اعضاء فعّال و...

این مؤسسه خیریه توانسته است طیّ سالهای فعالیّت خود مقبولیّت خوبی میان شهروندان علی الخصوص مردم منطقه پیدا کند به طوری که بخش های مختلف مجتمع روزانه جمعاً بین 1000 تا 1500 نفر مراجعه کننده دارند.

اطلاعات و نحوه تماس:

تلفن

031-34702453

پیامک 5000299188
آدرس اصفهان، پارک لاله، مؤسسه خیریه فاطمیه اصفهان
کد پستی 8149994191
ایمیل info@fatemiyeh-charity.ir
سایت www.fatemiyeh-charity.ir