عضو هیئت امناء و مدیره انجمن مددکاری امام زمان (ع) ویژه خدمت و کفالت ایتام اصفهان

رسول اکرم صلوات الله علیه و آله:

ای علی، هر گاه یتیم بگرید، عرش به لرزه می افتد، سپس خداوند عز و جل به جبرئیل می فرماید:
آتش دوزخ را برای کسی که او را گریاند، گسترش بده که من او را خواهم گریاند،
و برای کسی که او را خنداند در بهشت جایی باز کن که من او را خندان سازم.
(میراث حدیث، ج 2، ص 48؛ ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص 200).
بيش از چهل‌سال است كه وجدان بیدارِ جمعی از خيرانديشان جامعۀ مذهبی اصفهان، آنان را بر امری خطير راهنمایی كرد تا دست به كاری بزنند كه اگر پدری دستش از دنيا كوتاه شد و پشتوانۀ مادی برای همسر و فرزندانش باقی نگذاشت، نيازمندی‌هايشان را در حد توان بر‌آورده سازند، مبادا که دست نياز پيش كسی دراز کنند. با اين فكر، قدم پيش گذاشتند و آنچه امروز می‌بینید، مؤسسه‌ای است که دوازده‌ هزار نفر را تحت نظارت و كمک‌رسانی قرار داده است.
از روزی كه اين جمع خيرانديشِ جامعۀ مذهبی اصفهان به فكر افتاده‌اند که نگذارند چهره‌های معصوم اطفال يتيم و خانواده‌های محروم از پدر، آزردگی روحی از پايشان درآورد، چهل‌سال می‌گذرد. در آن روزها خانواده‌های یتیم، چشم به راهی دوخته بودند كه انتهايی بر آن نبود. تمام وجودشان لبريزِ انتظار بود؛ چراکه در تمام صحنه‌های زندگی، نبود پدر را احساس می‌كردند. مادران در فكر تهيۀ قوت لايموت بودند تا فرزندان دلبندشان را از مرگ نجات دهند و فرزندانِ دورمانده از محبت پدری، چشم به چهرۀ مادری دوخته بودند كه راهی برای امرار معاش نداشت. آنان چه گناهی كرده بودند كه با چنين وضعيتی مواجه شدند؟ آيا چرخ گردون در پديدآمدن اين وضعيت مقصر است؟ آيا پدر و سرپرست خانواده به ميل خود دست از اين زندگی كشيده است؟ آيا خداوند منّان بر چنين خانواده‌هایی غضب روا داشته است؟!
(1)پدرمرده را سایه بر سر فکن                       (2)غبارش بیفشان و خارش بکَن
(3)ندانی چه بودش فرومانده سخت؟                       (4)بود تازه بی بیخ هرگز درخت؟
(5)چو بینی یتیمی سر افکنده پیش                       (6)مده بوسه بر روی فرزند خویش
(7)یتیم ار بگرید، کِه نازش خَرد؟                       (8)وگر خشم گیرد، کِه بارش برد؟
(9)الا تا نگرید که عرش عظیم                       (10)بلرزد همی چون بگرید یتیم
(سعدی، بوستان، باب دوم)
برای هيچ‌يک از اين چراها و سؤال‌های مشابه ديگر، پاسخ مثبتی وجود ندارد. نظام هستی، همواره بر اين پايه استوار بوده كه هركس در مقطعی از زمان، كاسۀ عمرش لبريز می‌شود، دنيای فانی را ترک می‌گوید و به ديار ديگر سفر می‌کند. پس در اين حالت، تكليف چيست؟ خانوادۀ محروم از پدر هم بايد ناخواسته ترک دنيا كنند و تسليم مرگ شوند؟‌ كدام عقل سالم و وجدان آگاهی بر اين ايده صحّه می‌گذارد؟ مگر فرزندان امروز نبايد آينده‌سازان جامعۀ فردا باشند؟ مگر چرخ صنعتِ فردای كشور نبايد با دستان توانمند اين فرزندان به چرخش درآيد؟ پس برای يتيمان چه بايد كرد؟ آيا نشستن و دورماندن از اين قشر جامعه و چشم‌دوختن به لطف خداوند، چاره‌ساز است؟ اين سؤال‌ها و پرسش‌های بی‌شمار ديگر، باعث شد گروهی از خیّرین و نيک‌انديشان اين شهر تاريخی ‌مذهبی، به جنبش درآیند و در راهی خیر گام بردارند. آن‌ها احساس كردند كه ديگر جای تأمل نيست و بايد راهی انديشيد. در پشتيبانی از اين افراد خيرانديش، روحانيون دلسوز و ازخودگذشته نيز همراه شدند و رهنمودهای دينی و اخلاقی آنان هم پشتوانۀ ارزشمندی برای این گروه شد. اين گروه دلسوز، تصميم گرفتند مركزی ايجاد کنند و برای پاسخ‌گويی به نيازهای روزمرۀ خانواده‌های محروم از نعمت پدر و فرزندان يتيم، پايگاهی ثابت پديد آورند.
انجمن مددکاری امام‌ زمان(عج) در سال 1349 تأسیس شد. این انجمن ضمن توجه و تأکید بر ابعاد تربیتی و مراقبت‌های اخلاقی، خانواده‌های تحت پوشش را در تأمین نیازهای ضروری ازجمله خوراک و پوشاک، مسکن، درمان، اشتغال، ازدواج و نیز تحصیل فرزندان از دبستان تا دانشگاه، یاری می‌دهد. برای نمونه، بخشی از این خدمات در سال 1386 به جهیزیۀ 723نوعروس و تحصیل 650دانشجو و 2675دانش‌آموز یتیم اختصاص یافته است. پذیرش خانواده‌های یتیم، معمولاً از طریق ارتباط مستقیم یا معرفی همسایگان و اقوام و پس از تحقیقات لازم و ضمن حفظ احترام و آبروی خانواده‌ها انجام می‌گیرد.

اهداف انجمن

  • انجمن در راستای رسالت خویش خانواده هایی را تحت پوشش قرار می دهد که وجود پر مهر پدر و نان آور خویش را از دست داده و کمبود های عاطفی و مشکلات مالی ، زندگی را برای آنان به حدی دشوار ساخته که در صورت قصور و غفلت ، ممکن است زیان های جبران ناپذیری برای جامعه به بار آید.
  • انجمن عمده کوشش و اولویت خویش را بر تعلیم و تربیت ، مراقبت های اخلاقی و پرورش استعدادهای فکری فرزندان یتیم ، تا نیل به رشد و خود کفایی متمرکز ساخته است.
  • انجمن بر نقش مؤثر عاطفی مادران در کنار فرزندان، تأکید داشته و از آنان در خانه و کاشانۀ خودشان سرپرستی می کند و احترام به شخصیت نوجوانان را در سر لوحۀ برنامه های فرهنگی خویش قرار داده است.
  • انجمن به نوجوانان یتیم می آموزد که گرچه یتمی رویدادی تلخ و ناگوار است، لکن بزرگان و اندیشمندان عالم ، اغلب یتیم بوده و رنج ها و محرومیت های ناشی از فقدان پدر روح آنان را برای نیل به مقامات عالی انسانی رشد و پرورش داده است.
  • توجه به روحیات نوجوانان یتیم از طریق اردوهای آموزشی ، تفریحی و زیارتی و پر کردن ساعات فراقت آنان با برنامه های علمی و عقیدتی و تشویقهای مادی و معنوی برای گذراندن هرچه بهتر مراحل تحصیلی وکسب موقعیتهای ممتاز دانشگاهی و نیز توجه به آموختن فن و حرفه برای اشتغال وخودکفا ساختن آنان،همواره مورد توجه مشاوران و برنامه ریزان انجمن بوده است.
  • انجمن در طول سالیان گذشته از نوجوانان یتیم تحت پوشش که درمعرض انحرافات و مخاطرات فراوان بوده اند ، انسانهایی با ایمان و لایق ، در کسوت معلم ، صنعتگر، پزشک ومهندس تربیت نموده که برخی از آنان هم اکنون در تشکیلات انجمن در زمرۀ خدمتگزاران خانواده های یتیم می باشند.
برخی از شاخص‌ترین فعالیت‌های انجمن مددکاری امام ‌زمان(عج) به شرح زیر است:
الف) تأمین ارزاق و مایحتاج:
  • اختصاص اعتبار دریافت ارزاق و مواد غذایی از فروشگاه انجمن، برابر سرانه در هر ماه.
  • تأمین گوشت گرم مصرفی خانواده‌های یتیم از محل نذور، هر پانزده‌روز يک‌بار.
  • تأمین پوشاک و کفش فرزندان و مادران و لباس ورزش و روپوش دانش‌آموزان، دو نوبت در سال
  • تأمین لوازم خانگی، کالاهای مصرفی و فرش مورد نیاز خانواده‌ها براساس نياز و ضرورت.
  • انجمن در ارائۀ خدمات خود به عواطف نوجوانان یتیم توجه دارد و مسئولیت سرپرستی آنان را به‌گونه‌ای ایفا می‌کند که خود را در میان خدمتگزاران و مربیان صمیمی و دلسوز یافته و کمبود‌ها و رنج‌های ناشی از فقدان پدر را کمتر احساس کنند.
ب) تعلیم و تربیت:
  • فراهم‌کردن امکانات تحصیلی برای فرزندان یتیم از دبستان تا دانشگاه و تشویق آنان به شرکت در فعالیت‌های علمی فوق‌برنامه.
  • بررسی وضعیت اخلاقی و تحصیلی دانش‌آموزان به‌طور مداوم از طریق مشاوران باتجربه.
  • برگزاری کلاس‌های فراگیری قرآن کریم و آموزش‌های اخلاقی و اجتماعی از طریق فرهنگیان و استادان مجرّب حوزه و دانشگاه برای مادران و فرزندان.
  • برخورداریِ خانواده‌های تحت پوشش از همکاری بانوان تحصیل‌کرده به‌عنوان مشاور در امور تربیتی و خانوادگی.
  • شکوفاسازی استعدادها و تشویق دانش‌آموزان ممتاز با اهدای جوایز و اعزام به اردوهای سیاحتی و زیارتی.
ج) بهداشت و درمان:
  • برخورداری خانواده‌ها از درمانگاه، دندانپزشکی و داروخانۀ انجمن.
  • برخورداری خانواده‌ها از همکاری تعداد زیادی از پزشکان متخصص در سطح شهر در امر درمان و مراقبت پزشکی به‌طور افتخاری.
  • برخورداری از همکاری تعدادی از داروخانه‌های شهر در تأمین دارو به قیمت تجاری و پرداخت بیست ‌درصد هزینه‌ها از سوی خانواده‌های تحت پوشش.
  • برخورداری خانواده‌ها از امکانات بیمارستانی و آزمایشگاهی و عینک طبی رایگان.
د) تهیه و مرمّت مسکن:
  • پرداخت اجاره‌بهای خانواده‌های یتیم و مرمّت واحدهای مسکونی آنان.
  • پرداخت هزینۀ لوله‌کشی آب، فاضلاب، انشعاب برق و گاز خانواده‌های یتیم.
  • کمک به خانواده‌های یتیم در امر خرید یا تعویض مسکن با وام قرض‌الحسنه.
ه) ایجاد اشتغال و درآمد:
  • تشویق نوجوانان یتیم به فراگیری کارهای فنی و هنری و آماده‌ساختن آنان برای ورود به مشاغل آبرومند و مورد نیاز جامعه.
  • جذب همکاری برخی از واحدهای تولیدی و صنعتی در واگذاری بخشی از فعالیت‌های قابل انجام در منزل به خانواده‌های یتیم و آموزش و کمک مالی به خانواده‌ها در تهیۀ چرخ خیاطی، ماشین بافتنی و قالی‌بافی، گل‌دوزی، گل‌سازی، خطاطی، نقاشی و مينياتور، معرق‌كاری، مُنبّت‌كاری و امثال آن برای پرکردن وقت آزاد و افزایش درآمد آنان.
  • کاریابی برای جوانان یتیم در مشاغل آزاد، شرکت‌ها، مؤسسات، واحدهای تولیدی و صنعتی و کمک مالی برای خوداشتغالی آنان.
  • بديهی است با فعال‌شدن خانواده‌ها و نزدیک‌شدن آن‌ها به خودکفایی، کمک‌های مالی انجمن به‌مرور قطع می‌شود؛ لکن حمایت‌های معنوی و مراقبت‌های آموزشی و اخلاقی تا رفع نیاز ادامه خواهد یافت.
و) ازدواج و جهیزیه:
  • راهنمایی جوانان پسر و دختر در انتخاب همسر مناسب.
  • همکاری در تحقیقات مقدماتی و مورد نیاز ازدواج.
  • تأمین اقلامی از جهیزیۀ نوعروسان محروم از پدر، شامل یخچال، پنکه، بخاری، فرش ماشینی، لوازم آشپزخانه و سرویس غذاخوری و نیازمندی‌های دیگر.
 

مشخصات اعضای هئیت مدیره

مصطفی یراقی

رئيس هيات مديره

علی حسینعلی زاده خراسانی

نائب رئیس هیئت مدیره

علی محمد سهرابی

مدیرعامل

علی محمد سلامتیان

منشی

مهدی بصیری

عضو اصلی

محمدعلی بصیری

خزانه دار

محمود مشکاتی

عضو اصلی

محمد انصاری

عضو اصلی

سیدمحسن قائم فرد

بازرس اصلی

اصغر ستارخانی

بازرس علی البدل

حسن صلواتی

عضو علی البدل

سیدحسین رضازاده

عضو علی البدل

 

پيامبر گرامي اسلام (صلی الله علیه و آله) مي فرمايند:

خداوند عز و جل بهشت را بر كسي كه يتيمي را تا حد بی ‎نيازي ياري دهد واجب گردانيده است.

 

اطلاعات و نحوه تماس:

تلفن 031-34461881-6 021-88906061
پیامک   09127110334
آدرس اصفهان- چهارباغ پایین کوی شهید بانکی (پشت بارو) تهران، خیابان كريمخان زند، شمال غربي پل كريمخان زند
ایمیل info@madadkari.ir info@imam-zaman.com
سایت   www.madadkari.ir